|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Verre enn krighttp://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Ve...a-2703127.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Verre enn krigJeg tror nok at kulturforskjell vil ha noe å si, selv om det ene eksemplet du kom med ikke er greit. Men kanskje er også språket noe som kan føre til at ting blir feil?
![]() |
#3 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Verre enn krigJa jeg forstår det godt, det er nokså store kulturelle forskjeller mellom våre land i oppdragelsesmetoder. De føler nok mye avmakt i møtet med forventningene til dem som omsorspersoner her. Frykt som en del av barneoppdragelsen var mye brukt her til lands for få år siden og også og er det dels også i dag. Jeg synes ikke det er spesielt greit og tenker at vi skulle hatt et tilbud til alle nybakte foreldre hvor de kunne reflektert over alternativene.
![]() |
#4 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Verre enn krigJeg tenker at BV må ta sin veiledningsrolle mer på alvor - spesielt i forhold til familier fra andre kulturer. At mye kanskje kunne vært løst med en bedre kommunikasjon. Når man kommer fra land som for eksempel Libya, så har man sannsynligvis et noe anstrengt forhold til statsansatte autoriteter, samt at Barnevern er totalt ukjent for de. En form for "opplæring" i dette hadde kanskje vært greit. Når en hel gruppe har er redd for BV, så tenker jeg at BV må gjøre noe for å gjøre seg selv mindre skummel.
![]() |
#5 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Verre enn krig
EN afrikansk kvinne kommenterer at det er verre å bli fratatt sønnen en krigen i hjemmladet så det er vel strengt tatt ikke nødvendig med slike generaliseringer som "afrikanske mødre sier ..." . Selv om jeg må si å bli fratatt barnet mitt må være det aller aller verste som kan skje et menneske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Verre enn krigVeldig mange er redde barnevernet. Enda flere i minoritetsgrupper. Det er ikke uvanlig med en oppfatning av at barnevernets oppgave utelukkende er å ta barna.
![]() |
#7 |
Leser
|
Jeg skjønner det godt. I mange tilfeller er det bedre men en ytre, konkret fare enn en indre, diffus fare. På samme måten som jeg tidligere har hevdet at eksplisitt fysisk vold kan være lettere å "håndtere" (blant annet på grunn av støtte i samfunnet) enn mer indirekte psykisk vold.
![]() |
#8 |
Leser
|
Veldig enig i dette.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Verre enn krig-han noen låne meg en prikk til shute?
![]() |
#10 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Verre enn krigJeg tenkte ikke på at det var problematisk i forhold til værvarsomplakaten, takk shute for input. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Verre enn krigJeg er helt enig i det Shute skriver. Det skal veldig mye til for å tape i tre rettsinstanser uten at det er klare bevis for at vilkårene for omsorgsovertakelse er til stede. Nå er det jo slik i disse sakene at man bare får høre en side av saken og da er det veldig vanskelig å danne seg et bilde men jeg tror generelt sett at barnevernet er gode på å prøve alt annet før de går til et så drastisk skritt som omsorgsovertakelse er. Jeg forstår at mor er fortvilet og det hun har vært gjennom i sitt hjemland er helt grusomt men det er ikke utenkelig at nettopp de opplevelsene har påvirket hennes omsorgsevne. Vi vet mye i dag om hvordan vold og traumatiske hendelser kan påvirke et menneske og i mange tilfeller også redusere deres omsorgsevne. Uansett en trist sak men jeg håper og tror at det er barnas beste som har vært utslagsgivende her.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Verre enn krigCarolin, mener du i fullt alvor at det å ha vært utsatt for vold er en indikator på mulig svekket omsorgsevne, eller misforsto jeg deg nå? |
![]() |
![]() |
#14 |
Har laget seg en tittel
|
Forskning viser at alvorlig traumatisering KAN få konsekvenser for omsorg.
![]() |
#15 |
Introvert optimist
|
Har ikke lest tråden, men mine umiddelbare reaksjoner er:
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Verre enn krigCarolin - Det er en hårfin linje her hvor de du siterer avgrenser sitt utsagn til de som har PTSD mens du indikerer at det å være voldsutsatt i seg selv indikerer mulig mangel. Jeg tør foreslå at du modererer deg kraftig og kommer deg på andre siden av streken. Drnest foreslår jeg at du dropper å tillegge denne kvinnen en PTSD siden du ikke vet om hun har det. |
![]() |
![]() |
#17 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Verre enn krigJeg synes Carolin sin kommentar var relevant, jeg. Hun skrev KAN. At personer med store traumer kan påvirkes veldig mye er jo ikke noe nytt. Jf. barnesoldater som ikke alltid har det så bra her i landet, grunnet vonde opplevelser.
![]() |
#18 |
Har laget seg en tittel
|
Gjør jeg det? Det er virkelig ikke meningen. Skal prøve å omformulere.
![]() |
#19 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Her synes jeg du er helt på bærtur. Dette er ofte ikke snakk om å selv velge å komme hit - er man krigsflyktning så blir man vilkårlig sendt til et land som mottar. Og jeg som Norsk Statsborger og utdannet innenfor systemet har faktisk opplevd å ha problemer med å forstå barnevernets arbeid og mandat i enkelte tilfeller. At man da kommer fra et land hvor Barnevern er et fremmedord og ikke-eksisterende tiltak og får høre fra det afrikanske miljøet at BV er omtrent det skumleste man kan møte, så skjønner jeg godt at det blir kræsj!
![]() |
#20 |
Introvert optimist
|
Bare sånn av rein nysgjerrighet: Hvor mange kvoteflyktninger kommer hit per asylsøker? Jeg har et inntrykk av at asylsøkerne er i massivt flertall.
![]() |
|
|