|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
Se resultatene: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? | |||
Nei, ikke i det hele tatt |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 2,60% |
Nei, ikke dersom det foreligger en takst og kontrakt/oppgjør går via advokat/megler |
44 | 57,14% |
Vet ikke |
6 | 7,79% |
Ja, er ikke det litt risikabelt, eller....? |
15 | 19,48% |
Ja, vil aldri gjøre det |
10 | 12,99% |
Deltakere: 77. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
heimføing
|
![]() Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Ja, dette lurer jeg på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Selv er jeg ikke det minste skeptisk. Fordi selger da for eksempel neppe vil ha eierskifteforsikring, så hvis det er noe så er det ingen mellom meg og selger. |
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Nei, vi har gjort det selv. Kontrakten gikk gjennom megler, jeg ville ikke gjort akkurat den biten uten megler/advokat. Eierskifteforsikring hadde selger uansett.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)United - det er et opplegg med sikkerheten i transaksjonsøyeblikket. Bankens pant er ikke gyldig før eiendommen er tinglyst til ny eier. Og selger vil gjerne ikke tinglyse til ny eier før pengene er utbetalt for å ikke risikere å gi bort eiendommen sin. Hvis jeg skjønte det rett. |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Jeg visste ikke at man får eierskifteforsikring uten megler nå, man fikk ikke det før om årene. |
![]() |
![]() |
#6 |
heimføing
|
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)
Skjønte ikke dette jeg heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
heimføing
|
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Utenom det svindyre meglerhonoraret må jeg som selger selv betale |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Oppgjør gjennom advokat og megler = ingen problemer. Det går helt fint. Jeg tenkte på at man tar oppgjørsbiten selv også jeg. Det går det og nemlig, men det er et svare styr. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Jeg har selv solgt på den måten jeg. Hadde en advokat som tok seg av kontrakt og oppgjør. Det kostet meg 10000,- Helt genialt både for meg og for kjøper. |
![]() |
![]() |
#10 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Jeg har kjøpt privat. Selger skaffet selvsagt takst, og vi tok alt av papirarbeid via en megler. Selger betalte dette (det ble jo uansett mange titusen mindre enn et ordinært meglerhonorar), og kjøpte også eierskifteforsikring. Banken hadde ingen innsigelser og alt fungerte helt på samme måte som da jeg omtrent samtidig solgte en annen leilighet.
![]() |
#11 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Aha, ja, det er jo forståelig. Man kan ordne med bankgaranti for å omgå problemet i kjøpsøyeblikket? Vil tro det er billigere enn en meglerhistorie, men vet ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
heimføing
|
Det er riktig som smilefjes sier, banken vil ikke utbetale uten sikkerhet for at boligen tinglyses på ny eier. Derfor tar man oppgjøret og kontrakten gjennom advokat som fikser den biten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Jeg hadde ikke turd det, men så er jeg litt pyse på slike ting også..
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Vi har kjøpt privat to ganger, men har hatt megler til selve overførselen og tinglysning og sånt. Koster ikke like mye som et vanlig meglerhonorar. Jeg hadde aldri gjort det helt uten megler/advokat (og det tror jeg ikke går an heller?).
![]() |
#17 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ærlig talt ikke. Føles vel tryggere bare?
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Jeg hadde ikke hatt problemer med det, men utfordringen er at det er vanskelig å vite markedsverdien uten å ha vært gjennom visninger og budrunder. Så jeg skulle vært veldig sikker på at jeg gjorde et godt kjøp.
![]() |
#19 |
heimføing
|
![]() Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)Hvis vi snakker om en salgssum på kanskje 1,5 mill, og megler skal ha minst åtti tusen, så er det litt mer enn en nesepudring, synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|