Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mamma må ta seg fri

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-12, 10:06   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma må ta seg fri

Jeg er i det hissige hjørnet for tiden, og Aftenposten klarte å sveive meg opp med denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...i-6835595.html

Mener de det spesifikt for denne familier eller må mammaer på generell basis ta seg fri? Hva med pappaene?

Gammel 24-05-12, 10:09   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma må ta seg fri

Jeg skjønner deg litt, men bare litt. Om vi tolker dem i beste mening så er det mamma som er hjemme i dette tilfellet, uten at det er en generell regel. Når uplanlagt hjemmedag kommer på denne måten så blir det ad-hoc løsninger for de fleste av oss.

For oss betyr det som oftest at det er meg som er hjemme. :ærlig: Jeg har kontorjobb med fleksitid og kan arbeide litt hjemmefra og ta igjen ugjort arbeid på kveldstid. Med mindre jeg har møter som har vært vanskelig å organisere så velger jeg som oftest å ta hjemmedagene. Mannen er lærer og det er mer knotete for ham å organisere fri, i tillegg til at det går ut over flere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:11   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mammaenes jobb. :besserwisser: De er omsorgsfulle av natur.

Jeg håper virkelig Aftenposten mener at det bare er denne familien som ordner seg slik akkurat denne dagen.

Jeg er forøvrig også i det hissige hjørnet for tiden.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:13   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror du hisser deg opp litt uten grunn akkurat nå, dette var en artikkel om en bestemt familie og akkurat her var det ingen tvil om at det var mamma som skulle være hjemme i morgen. Leser du artikkelen, er det jo en mor som skal på jobb kl 16 og en far som kommer litt tidlig hjem for å veksle, så dette er vel en familie som kunne passet på fp til og med. Det var heldigvis ingen generelle antydninger om at det er mammaer som gjør sånt egentlig.

Det hadde imidlertid vært sprekere om de hadde funnet en familie med en hjemmepappa på grunn av streik, men jeg synes ikke man kan kreve det av en sånn type reportasje.

Gammel 24-05-12, 10:14   #5
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, hva var det for en overskrift? Det er mulig at det var den mest praktiske løsnignen for den familien som er omtalt og artikkelen dreier seg ikke om hvem som blir hjemme og hvorfor, men overskriften var litt spekulativ synes jeg.

Jeg blir ikke så hissig av overskriften. Bare litt sånn blæh. Men hadde jeg vært i det rette humøret, så kunne jeg også hisset meg litt opp.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:19   #6
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg leser det som om det er akkurat denne mammaen som må ta seg fri, ikke at det er en selvfølge at mammaene skal ta seg fri fremfor mannen.

Hos "oss" må jeg alltid være hjemme, ettersom jeg mangler mann Men skulle jeg komme i en situasjon hvor streiken ble langvarig, hadde jeg nok sendt ungene til pappaen som bor 14 mil unna, slik plutselig hvis han hadde hatt mulighet. (As if, han er bonde )

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:19   #7
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg er rask til å hisse meg opp over sånt altså, men her synes jeg ikke det var noe galt, de skriver jo om den ene familien?

Gammel 24-05-12, 10:23   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnen til irritasjonen skyldes nok at overskriften gjorde at gutta på jobben spøkefullt trakk et lettelsens sukk over at de ikke trengte å bekymre seg nå som det stod i avisa at dette ble mammaers jobb.

Artikkelen levner liten tvil, men den forble ulest av mange her.

Gammel 24-05-12, 10:23   #9
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Er dette noe å hisse seg opp for? Det var jo naturlig at denne mammaen var hjemme ettersom hun skulle på jobb senere.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:24   #10
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her hos oss hadde pappa måttet ta seg fri. Man kan si mye om læreryrket, men fleksibelt er det ikke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:26   #11
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Teit overskrift, som kan misforstås. Men artikkelen viser vel at det er snakk om denne ene familien. Velger å legge godviljen til.

Gammel 24-05-12, 10:30   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste det som at i dag måtte mammaen ta fri på dagen og pappaen gå tidligere hjem siden mammaen skulle på jobb kl 16.

I vår familie hadde vi løst det enten med pappa fri eller bestemor som barnevakt. Jeg er en ufleksibel lærer.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:43   #13
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Kan melde om at pappa er hjemme i dag.
Streik på skolen vår.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 11:03   #14
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror du hisser deg opp litt uten grunn akkurat nå, dette var en artikkel om en bestemt familie

Enig. Det står ingenting i artikkelen som sier noe om at det er mamma som skal eller bør være hjemme i alle slike tilfeller. At overskriften er "mamma må ta seg fri" handler da utelukkende om denne familien.
(Hos oss ville det forøvrig vært pappa som tok seg fri fordi han har fleksitid og mulighet for hjemmekontor.)

Gammel 24-05-12, 11:09   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor henge seg opp i det hver gang det står at mamma må ta fri, bla litt i forskjellige aviser og du ser noen har snakket med en pappa, andre med en Bestemor. Jeg har riktignok ikke sett en enda med Bestefar må ta fri, men uansett virker det som det jevner seg ut.

Det er iallefall ikke slik at alle artikler fokuserer på mamma, jeg tror ikke så mange av oss ser på det som en selvfølge lenger.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 11:09   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overskriften gjaldt akkurat denne familien, og jeg er så lite opphisset at jeg nesten sovner.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 11:16   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde det vært min familie hadde det vært morfar.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 12:28   #18
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Her var det lenge en selvfølge at mamma måtte ta fri/ordne barnevakt, men så satte jeg ned foten og nå er det mer likt. Kanskje kvinner har lett for å ta på seg rollen samtidig som menn har lett for å skyve det fra seg? Nå tenker jeg ikke på den artikkelen, men her hjemme og kanskje også generelt.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 16:01   #19
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Her er det mann som må ta seg fri, for jeg jobber i vikariat/oppkalling og tar de dagene jeg får.

Vi har privat bhg men om skolen blir tatt ut i strek må turbo bli med mann på jobb eller nå sånt. Og de 2 plannleggings dagene neste uke er det mann som må ta seg fri til.Men han kan jobbe litt på ettermiddagene og dagtid hjemmefra, han er i itbransjen. Men hjemmekontor har han ikke

Gammel 24-05-12, 20:25   #20
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Jeg klikket meg inn på denne tidligere i dag siden overskiften "fyra meg" litt, men ble lugn igjen ganske kjapt i dette tilfelle.

Her deler vi 50-50 på slikt. Med en viss fleksibilitet om den ene har et viktig møte etc.

Et firma jeg jobbet tidligere var en typisk kvinnearbeidsplass. Der flåsa sjefen litt med at han skulle sende regning til mennenes arbeidsplass for halvparten av sykt barn-dagene.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.