Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Amming av store barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-12, 16:51   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Amming av store barn

Altså vi må jo ha en diskusjon! kjøpte bt i ens ærend i dag pga en reportasje i magasinet som pirret min nysgjerrighet....
http://mobil.bt.no/nyheter/lokalt/Er...r-2710674.html

Hva er deres tanker rundt dette? Jeg kommer med mine i kveld når jeg er på pc og ikke på iPhone.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 16:58   #2
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Amming av store barn...

JEG kunne nok aldri ammet så lenge (det er ikke ernæringsmessige grunner til det, likte å få tilbake kroppen min osv), men hva andre gjør får være opp til dem.

Gammel 26-05-12, 17:01   #3
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjenner at det er begrenset hvor hardt jeg engasjerer meg. At jeg nok ville stusset om jeg hadde observert det og at det aldri ville ha passet for meg. Men ellers ikke så mye annet enn det.

Gammel 26-05-12, 17:08   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at folk får gjøre som de vil og at puppen kan være god å ha for en liten sliten tass i barnehagealder. Og at man generelt bør få amme hvor man vil, men at det krever større diskresjon når man ammer større barn fordi det er enkelte som synes det er litt ekkelt å se på og man ikke akkurat kan argumentere med at det er barnets mat lenger når barnet spiser og drikker det samme som de voksne. (Man kan godt være litt diskret uansett alder på barnet forsåvidt, det er ikke nødvendig å slenge puppen på nabobordet). Og at det kanskje er grenser for hvor lenge amming bør utløse rettigheter av typen ammefri og tilsvarende, dette mener jeg bør forbeholdes den perioden det er anbefalt å amme fra myndighetene sin side.

Gammel 26-05-12, 17:14   #5
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innmari tåkete bilder hos BT. :irritertende:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 17:15   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekkelt, iallfall eklere enn fireåringer i vogn.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 17:41   #7
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjente en gutt som hadde store psykiske problemer tilknyttet sterke minner om langtidsamming. Han ble ammet helt til han ble fem år, og følte senere dette som noe perverst og seksuelt som hadde skjedd mellom han og hans mor. Han slet veldig med dette, før han tok livet sitt som femtenåring.
Så for meg ville det vært helt uaktuelt med langtidsamming. Jeg tror min grense går der barnet blir så stort at det sitter oppreist og dier. Da føler jeg at barna er for store.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 18:07   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Så for meg ville det vært helt uaktuelt med langtidsamming. Jeg tror min grense går der barnet blir så stort at det sitter oppreist og dier. Da føler jeg at barna er for store.

Det gjør min lille på 4 mnd av og til.

Gammel 26-05-12, 18:14   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg valgte å avslutte amming av Knerten da han var 15 måneder. Da ville jeg ikke mer.

Alle får velge selv, men for meg skurrer det litt å amme unger som snakker på ordentlig.

Gammel 26-05-12, 19:04   #10
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg kunne aldri ammet så lenge, men ammet yngste til han var 19 mndr. og sluttet av påvirkning fra familie.
Jeg savner faktisk litt å amme, har ikke planer om å amme snart 8 og 9-åringen.
Hadde nok blitt litt sånn om jeg bompet borti en 5-6-åring som diet.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 19:23   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det at de sitter oppreist gjør barn for store til å ammes. Heller ikke at de kan snakke. Vet ikke akkurat hvor grensen går, men personlig ville jeg ikke ammet lenger enn til maks to år. Minstemann, som ble ammet lengst, var rundt 20 måneder. Han kunne snakke lange avanserte setninger og selvfølgelig sitte oppreist.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 19:33   #12
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ammet mellomste til han var to år og det siste året gjorde jeg det vel stort sett i smug.
Jeg synes det er tøys å bli provosert av at enkelte ammer veldig lenge, og antar det har noe med at pupper er sexsymbol å gjøre. Ammedebatter er ofte teite synes jeg, for de tar utgangspunkt i at pupper er lik seksualitet, og ikke i at det er naturlig at menneskebarn spiser menneskemelk.
Men at det er et ernæringsmessig behov å die i de sene småbarnsårene vil uansett være å overdrive når barnet spiser vanlig kost.

Gammel 26-05-12, 19:35   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Større barn har ingen kostmessig eller sykdomshindrende effekt av morsmelk, men det er jo ikke skadelig heller. De kvinnene som ammer kan ikke påberope seg noen høyere grunn til å gjøre det enn at de av en eller annen grunn liker å bli diet av store barn.

Jeg tenker at det skal være en nokså god grunn til å gjøre ting som er svært utenfor det akseptable når det gjelder det samfunnet man lever i, og som involverer barn jeg da. Derfor mener jeg at de kvinnene som ammer 5-6 åringer ikke gjør barna noen tjeneste. Hadde man levd i et samfunn hvor det var vanlig så hadde det selvfølgelig vært greit.

Gammel 26-05-12, 19:35   #14
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det gjør min lille på 4 mnd av og til.

Oi da, jeg tenkte mer på når de er så store at det er uhøvelig å holde dem som en baby.

Edit for å si at den grensen går nok for meg når de er rundt 14 måneder.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 19:36   #15
Malin72
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Malin72 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ehh....grøss

Synes det er alt for lenge gitt! Enig med hun som sier at det blir rart å amme et barn som prater liksom

Tror jammen det kan være traumatisk ja for unger som husker at de ble ammet Glad jeg ikke husker det gitt...blærk!

Men for all del...folk får gjøre som de vil....

Malin72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 19:44   #16
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de orker å gjøre det offentlig når de vet de får reaksjoner, som hun som hadde ammet i barnehagen, men fikk beskjed fra de ansatte om å gjøre det hjemme. Jeg tenker at så store barn merker reaksjonene fra omgivelsene. De setter ungene i en vanskelig situasjon.

Jeg har selv ammet eldste lenge, til over tre år. Litt fordi jeg ikke avvendte skikkelig før lillesøster kom. Da gjorde vi det privat og det var aldri snakk om hyppige måltid. Kun til kos av og til. Det fungerte fint for oss.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 19:45   #17
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Med de to yngste bestemte jeg meg for å amme til de selv ville slutte inntil 2 årsalder. Mellomste sluttet da hun var 14 mnd, og yngste sluttet med bleier før hun sluttet med pupp 2 år gammel. Hun kunne nok gjerne blitt ammet lenger hadde det vært opp til henne, men for meg var 2 år nok. Det siste året var det bare amming hjemme.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenker at det skal være en nokså god grunn til å gjøre ting som er svært utenfor det akseptable når det gjelder det samfunnet man lever i, og som involverer barn jeg da. Derfor mener jeg at de kvinnene som ammer 5-6 åringer ikke gjør barna noen tjeneste. Hadde man levd i et samfunn hvor det var vanlig så hadde det selvfølgelig vært greit.

Enig i dette

Gammel 26-05-12, 20:05   #18
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

De kvinnene som ammer kan ikke påberope seg noen høyere grunn til å gjøre det enn at de av en eller annen grunn liker å bli diet av store barn.

Grunnen til at de ammer er at de liker å bli diet av et stort barn? Mente du det sånn? Slik jeg ser det kan de da godt ha andre grunner. Det blir vel mer som en forutsetning, at de ihvertfall ikke misliker å bli diet av et stort barn. Men at dette er grunnen tror jeg ikke. Kanskje for noen.

Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 20:08   #19
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne absolutt ikke tenkt meg å amme lenge, selv om jeg hadde vært i stand til det. Hva andre gjør får være opp til dem. Jeg synes ikke det er ekkelt å se amming offentlig, men jeg ville reagert på å se en femåring bli ammet offentlig her til lands. Jeg tror også jeg ville tenkt at det var en ugrei ting å gjøre offentlig med tanke på at barnet snart er skolestarter.

En ting jeg har savnet i en del AP-debatter er refleksjoner omkring mors behov kontra barnets behov. Hvis en fireåring har "behov", er det da nødvendigvis rett å tilfredstille behovet?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 20:15   #20
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis en fireåring har "behov", er det da nødvendigvis rett å tilfredstille behovet?

Hvis barnet viser et veldig sterkt behov i fireårs-alder tenker jeg at det dreier seg om om et barn som søker en bekreftelse som mor ikke gir ellers. Det er jo problematisk vil jeg si. Jeg er positiv til å amme lenge, men tror ikke alle som ammer lenge nødvendigvis gjør det på en sunn måte. Minstejenta mi ville ikke mer da hun var rundt året. Da er det viktig som mor å ta de signalene.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:38.