Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Komma foran og - igjen, MED eksempel

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-12, 09:34   #1
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Komma foran og - igjen, MED eksempel

Jeg tror jeg er ganske stødig på kommabruk, men sliter med å forholde meg til komma foran og.

Daglig språkvasker jeg rapporter og noen ganger ser jeg at jeg er nazi på å påpeke komma foran og. (foreksempel - skulle det vært komma etter "rapporter" i setningen her?)

Vel: Komma foran og når setningene er to fullstendige setninger - er det greia?)

f.eks:
Kåre ryddet rommet sitt og hadde god oversikt over hvor tingene hans lå.

Med eller uten komma?

eks 2:
Kåre vil finne ut av hvilke yrker som passer for han og hvor stor stillingsprosent som vil være hensiktsmessig med sine helsebegrensninger

(og, dårlige eksempel) Med eller uten komma etter og?

Help!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.