Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Scampi må gå

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-12, 06:14   #1
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Scampi må gå

Dette var jeg faktisk ikke klar over, men jeg tror jeg får mindre lyst på scampi heretter. Til andre scampi-elskere: Fra nrk.no.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 09:03   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Scampi må gå

Hvis jeg ikke husker helt feil så gir 1 kg scampi 100 kg CO2 til atmosfæren. Så ja, scampi må gå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 09:17   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er ikke noe nytt, jeg har visst det lenge. Regnskog blir hogget ned for å anlegge scampifarmer, og det har ført til alvorlig avskoging. Jeg må beskjemmet innrømme at jeg ikke har boikottet dette, så takk for påminnelsen. Fra nå av går scampi av menyen her i huset.

På samme måte som man bør boikotte regnskogstømmer, så bør man også boikotte dette. Sertifiseringen er ikke verdt noe som helst.

Man kan i mange tilfeller erstatte med reker og krabbe, selv om det selvsagt ikke smaker helt likt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 09:19   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg som akkurat hadde fått smaken på scampi.

(Men ja, jg visste også dette, fra i vinter eller noe)

Gammel 28-06-12, 09:28   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg visste også dette.

Men begynner egentlig å bli litt lei av å være bevisst og korrekt forbruker

Eller, lei av at det føles så nytteløst, og "alle" andre gjør som de vil, mens jeg funderer og tenker og bruker mye energi på hvert valg.

Gammel 28-06-12, 09:50   #6
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Greit med en påminnelse. Jeg har ikke kjøpt scampi i butikken på noen år, men har unnet meg det en og annen gang på restaurant. Jeg bør vel slutte med det og.

Det er litt "slitsomt" å være bevisst forbruker, men jeg synes det er vanskelig å la være å bry meg når jeg vet om noe. Det er bare ikke alltid at jeg oppsøker informasjon om alt. Jeg har garantert mine svin på (regn)skogen. Dette med f.eks palmeolje fikk jeg med meg i vår, men har glemt det litt igjen.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 10:12   #7
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Buhu. Scampi er kjempegodt, men altså altfor miljøskadelig til å spises. Jeg mener dog å huske at det finnes merkede "miljøscampi" til salgs, men har til gode å finne noen.

Jeg benytter anledningen til å sette fokus på vår egen lakseoppdrett også.

Gammel 28-06-12, 10:20   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Jeg mener dog å huske at det finnes merkede "miljøscampi" til salgs, men har til gode å finne noen.

Ja, men som artikkelen linket til sier, denne sertifiseringen er ingenting verdt.

Gammel 28-06-12, 10:20   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, nå plager det meg enda mindre enn før at jeg ikke liker scampi.

Gammel 28-06-12, 10:22   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor kommer trådtittelen fra?? Er det andre enn meg som får tegneserieassosiasjoner av det mentale bildet av en gående scampi??

Gammel 28-06-12, 10:25   #11
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Scampi vil stå på menyen til helga til tross for dette. Og det er jo ikke akkurat ukjent fra før heller. Nå er ikke akkurat vi de som bruker mest scampi heller, bare en sjelden gang, så jeg synes heller en bør være bevisst på mange andre ting som bilkjøring, sortering av søppel og annen forurensning alle kan gjøre noe med personlig.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 10:26   #12
Left
Passiv

Standard

Har ikke spist scampi på flere år pga. dette. Og da skal jeg i hvert fall ikke begynne igjen, selv om det er veldig godt.

Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 10:28   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

så jeg synes heller en bør være bevisst på mange andre ting som bilkjøring, sortering av søppel og annen forurensning alle kan gjøre noe med personlig.

Om alle faktisk tar i et tak og boikotter scampi så har den en enorm mye større miljøeffekt enn om du er flink til å sortere søppel altså. Jeg syns ikke noe om slik retferdiggjøring.

(For å ikke snakke om barnearbeidet, som slett ikke forsvinner av søppelsortering)

Gammel 28-06-12, 10:29   #14
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Om alle faktisk tar i et tak og boikotter scampi så har den en enorm mye større miljøeffekt enn om du er flink til å sortere søppel altså. Jeg syns ikke noe om slik retferdiggjøring.

Jeg prøver ikke å rettferdiggjøre det, jeg bare synes at om en spiser scampi en sjelden gang så skal en ikke ha svart samvittighet for det. En bør tenke like nøye gjennom alle ting en gjør om en skal tenke sånn hele tiden og det er faktisk mange ting en kan gjøre noe med.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 10:31   #15
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker scampi, men holdt meg unna noen år. Har latt meg lure av "miljøscampi" (den lokale fiskebutikkeieren lovet på tro og ære at den er ok), men nå kutter jeg helt igjen.

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Scampi vil stå på menyen til helga til tross for dette. Og det er jo ikke akkurat ukjent fra før heller. Nå er ikke akkurat vi de som bruker mest scampi heller, bare en sjelden gang, så jeg synes heller en bør være bevisst på mange andre ting som bilkjøring, sortering av søppel og annen forurensning alle kan gjøre noe med personlig.

Er det ikke naturlig at scampi står på listen over det alle kan gjøre noe med personlig? For meg er det det.

Gammel 28-06-12, 10:33   #16
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Igjen et eksempel hvor man ser feilfokuset som ligger må hva som er "miljøkostnader", der det mer daglige forbruket ikke fokuseres på av myndighetene - joda, vi vil avgiftslegge bilen så inn i helvete, mens en vanlig norsk familie rent CO2-messig kunne gjort en langt mer effektiv jobb om forbruket på enkelte områder ble endret - og uten at det egentlig hadde noen større praktisk betydning....

Gammel 28-06-12, 10:33   #17
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvis jeg ikke husker helt feil så gir 1 kg scampi 100 kg CO2 til atmosfæren. Så ja, scampi må gå.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...0-liter-bensin

Gammel 28-06-12, 10:36   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forbrukerne styrer hva buttikkene skal ta inn. Hvis alle boikotter vil butikkene slutte å ta inn varen.
Vi har spist MYYYYE scampi, og er veldig glad i det. Men har sluttet å kjøpe det for et års tid siden.

Men jeg kjenner også at jeg syns det er vanskelig å være en bevisst forbruker hele tiden. Man får vite så masse overalt som man bør ta stilling til.

Gammel 28-06-12, 11:14   #19
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men hvor kommer trådtittelen fra??

Siden scampi er noe av det beste jeg vet, måtte jeg gå noen runder med meg selv. Rundene endte opp med to utfall; 1) scampi får bli og 2) scampi må gå. En ordlyd som ikke gjør plass for mellomløsninger. Det var litt vemodig å ta farvel, men det er helt riktig for meg og scampi å skilles nå.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 12:17   #20
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Scampi forsvant fra menyen hos oss for et par år siden på grunn av dette. Og siden ejg er den som bestiller aller arrangement, middager osv også i jobbsammenheng, så er også jobben scampifri sone. Jeg bytter vekk scampi i oppsatte menyer etc, og forteller hotellet/restauranten hvorfor.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.