|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
![]() Takk for maten?Sier alle "takk for maten" hjemme hos dere etter middag/fellesmåltider?
![]() |
#2 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Vi gjør det ja. Men oftest kun etter middag. Ungene er flinkere til å si det enn mannen.... Jeg sier det høyt selv om det er jeg som har laget middag!
![]() |
#3 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Takk for maten?Vi sier takk for mat, jeg er enig i at det kan virke som en tom høflighetsfrase, men jeg synes det er en fin måte å avslutte måltidet på. Mannen er oppvokst med "takk for skiftet" som et alternativ når man egentlig har vært med på å lage/betale for maten. Selv synes jeg det er fint å si takk for maten, også når jeg har laget den selv. Det er som et stikkord til at nå er det greit å gå fra bordet.
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Hjemme gjør de det kun sporadisk. Ikke noe vi har lagt noen føringer for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Borte
|
![]() Sv: Takk for maten?Vi gjør det alle sammen. Snart-treåringen må minnes på det av og til, men husker det ganske ofte. Jeg syns det er en hyggelig frase, jeg, selv om den sies på autopilot.
![]() |
#6 |
er her
|
![]() Sv: Takk for maten?Vi øver på det for at det skal være naturlig å si når vi er andre steder. Vi øver også på å få det til å spørre om de kan gå fra bordet om ikke alle er ferdige, eller da å sitte til alle er ferdige. Og jeg synes det er en hyggelig hverdagssetning.
![]() |
#8 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Takk for maten?Takk for maten. Det var godt. Jeg likte spesielt <insert minst en ting som du likte>. Kan jeg få gå fra bordet?
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Takk for maten?Vi sier takk for maten alle sammen; som Kasia tenker jeg at det er en takk for måltidet mer enn for den fysiske maten. Vi voksne sier værsågod til Poden (og evt. besøkende) når de takker, men ikke til hverandre.
![]() |
#10 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Takk for maten?Hos oss sier alle takk for maten, enkelte mer overbevisende enn andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Takk for maten?Storebror lærte det i sin første barnehage, han tar oss i hånden og takker for maten - som liten bukket han også.
![]() |
#12 |
Superbasinella
|
![]() Sv: Takk for maten?Her hjemme sier alle takk for maten, uansett hvilket måltid vi er ferdig med. Jentene spør så om de kan få gå ifra bordet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Takk for maten?Den som har laget maten, sier "Velbekomme", de andre sier "Takk for maten". Så kan man gå fra bordet.
![]() |
#14 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Takk for maten?Vi sier takk for maten alle sammen. Det er vanligvis jeg som lager middag, og når mannen takker for maten sier jeg "værsågod". Selv takker jeg da kanskje for at han har dekket på bordet. Ungene får ikke gå fra bordet før de har takket for maten, nå er de så gamle at det gjør de automatisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Takk for maten?All sier takk for maten, jeg syns det er greit å innarbeide høflighetsfraser fra tidlig av, fordi jeg tror at språk og vaner smitter over i holdning.
![]() |
#16 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Vi sier takk for mat, både små og store. Det er like mye et takk for at vi er så heldige at vi kan gå til ferdigdekket bord hver dag. Vi har det så godt i Norge at vi glemmer å se at det ikke er en selvfølge for alle. Derfor liker jeg at vi alle takker, uavhengig av om vi har vært med å lage/kjøpe den eller ikke.
![]() |
#18 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Takk for maten?Jeg er vant til det hjemmefra, og vi lærer barna våre det samme. Høflighet handler ofte om "smøring i maskineriet" heller enn at frasene nødvendigvis skal bety så mye. Selv om de er "tomme" ville det vært ganske trist med et samfunn uten disse. Eldstemann kommer gjerne med kommentarer underveis om hvor god maten er, men det utelukker jo ikke takk for maten etterpå i tillegg.
![]() |
#19 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Jeg takker borte, jeg takker hjemme. Ja si takk vil jeg aldri glemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Takk for maten?Her i huset takker vi for maten, alle mann, også kokken. Som fler har nevnt, er det ikke bare maten i seg selv det blir takket for, men også selve settingen - det å ha delt et måltid sammen.
![]() |
|
|