|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Søt og rar
|
![]() Sosiale medier og "copyright"Er det greit at venner på FB lagrer bilder du legger ut, for så å legge dem ut på sin vegg ved en senere anledning? Eller kanskje til og med gjøre det til profilbildet sitt?
![]() |
#2 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"PS selvfølgelig vet jeg at nett er nett og man er ikke skånet for noe i denne verden - venner har venner osv.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Man bruker selvsagt ikke et bilde noen andre har tatt som profilbilde, og jeg synes på ingen måte det er ok om noen laster opp bilder av mitt barn heller.
![]() |
![]() |
#4 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Det er både ufint og ulovlig.
![]() |
#6 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Utrolig frekt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Det kommer vel an på om det er personbilde eller noe du har mekka i Photoshop med tekst og natur eller noe, kanskje? Mine forsidebilder på FB har jeg som regel funnet på google (de er aldri av personer!)
![]() |
#8 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Det kommer jo litt an på om motivet er dem selv eller noen andre. Dersom jeg har blitt tagget i et bilde som er pent av meg selv kan jeg finne på å ta det som profilbilde, og tatt det som en kompliment dersom noen gjør det samme med et av mine bilder - av seg selv.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Jeg hadde ikke reagert om noen i nær familie hadde gjort det, må jeg si. Hvis det var noen mer perifere hadde det kanskje vært litt rarere.
![]() |
#10 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"
Det gjør overhodet ingen forskjell. Fotografen eier bildet, og tar du noe du finner på google er sannsynlogheten stor for at du bryter loven. Har du maks uflaks tilhører bildet Getty, og du får en regning på noen 1000 dollar.
![]() |
#11 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Bildene som blir kopiert er ikke bilder av vedkommende selv.
![]() |
#12 |
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Det minste man gjør er å spørre vedkommende!!
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Nei, det er ikke greit uten å spørre. Uansett!
![]() |
#14 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Ufint og ikke helt lovlig å ta andres bilder og legge dem ut (åndsverkloven). Det skal i det minste henvises til hvem som har tatt det. Men vær klar over at FB eier bildet ditt og kan fritt bruke det når du velger å publisere det der:
Det kan være lurt å vannmerke bildene du legger ut i fremtiden, så synes det i det minste hvor de kommer fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert textrovert
|
Eksempel på bildetype jeg mener:
![]() |
#16 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Sjølsagt rapper man ikke andres bilder. (Eller legger ut bilder av andres barn - jeg må ta en ny prat med søstra mi om at hun må spørre oss hver gang hun ønsker å legge ut bilde av ungene. Sjøl om det er hun som har tatt bildet...
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Foreldre kan ta beslutninger på vegne av umyndige barn, så man bryter ikke loven ved å legge ut bilder av egne barn.
![]() |
#18 |
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Det kunne faktisk ikke falle meg inn å kopiere andres bilder fra facebook. Synes det er ufint, rett og slett. Og enda værre om man deretter poster bildet igjen på sin egen facebook side.
![]() |
#19 |
Søt og rar
|
Jeg ga beskjed i dag. Har tenkt på å ta det opp en del ganger, for jeg har liksom ikke skjønt hvorfor h*n absolutt skal styre i veg med bildene mine, selv om det er en relasjon mellom oss. Vedkommende ble tydelig snurt og skjønte ikke helt greia, og syntes antakelig at jeg er snerpete og hårsår. Noe som vel har forekommet tidligere, uten at jeg har vært enig i det av den grunn.
![]() |
#20 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Sosiale medier og "copyright"Sende lenke til Åndsverksloven på lovdata? Du har i alle fall ditt på det tørre og all rett til å si fra. Så får man heller være snerpete. :snerpe:
![]() |
![]() |
|
|