Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilken skole til 6-åringen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-12, 12:49   #1
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)

TripptrappTREsko sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvilken skole til 6-åringen?

Dette er en liten hastesak. Jeg håper dere kan hjelpe meg litt i gang her...

Vi skal flytte til et småbruk til et av våre naboland , MEN, i den forbindelse må selvfølgelig seksåringen bytte skole.
Det er fritt skolevalg, men vi skviser det ned til to egentlig relevante skoler.

Skole 1 er en stooor skole med 3 klasser a 20 elever på hvert trinn, ca. Den ligger i selve byen. Ryktene sier at det bygges nye lokaler til småskoletrinnet som straks står ferdig.

Skole 2 er en liten landsbyskole med ca 90 elever. Den går opp til ungdomsskoletrinnet, deretter skal elevene til skole 1. Vi sogner egentlig til denne skolen, men vi ligger i grenseland til skole 1. Det har vært snak om å nedlegge denne skolen, men den er der fremdeles.

Avstanden er litt kortere til skole 2. Vet ikke hvordan skoleskyssen fungerer.

Jeg tenkte å ta en ringerunde til disse skolene, men hvilke spørsmål skal jeg stille?
Hva er deres tanker omkring dette?

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 13:23   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken skole til 6-åringen?

Jeg syns ikke skole 1 hørtes spesielt stor ut, og 20 elever i hver klasse er et veldig fint tall, syns jeg. Jeg er faktisk mer redd for små forhold, enn for store. Med små forhold er ikke valgmulighetene av venner så store, og sjansen for å falle utenom er større.

Jeg ville spurt om miljø, antall andre barn på samme trinn (og hvilke kjønn), om noen bor i nærheten. Samt hvilke ressurser skolen har til oppfølging av elever, valgfag, kunstfag og ekstraaktiviteter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 13:24   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer det til å være nabounger på samme alder i umiddelbar nærhet? Hvilken av skolene går de på?

Gammel 10-10-12, 13:25   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker egentlig små skoler, men skole 2 høres egentlig for liten ut, og skole 1 er jo ikke akkurat stor. Og klassene er jo små. Jeg hadde nok valgt skole 1. Forholdene kan lett bli for små og sårbare på en bitteliten skole.

Gammel 10-10-12, 13:25   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke skole 1 hørtes spesielt stor ut, og 20 elever i hver klasse er et veldig fint tall, syns jeg. Jeg er faktisk mer redd for små forhold, enn for store. Med små forhold er ikke valgmulighetene av venner så store, og sjansen for å falle utenom er større.

Jeg ville spurt om miljø, antall andre barn på samme trinn (og hvilke kjønn), om noen bor i nærheten. Samt hvilke ressurser skolen har til oppfølging av elever, valgfag, kunstfag og ekstraaktiviteter.

Jepp, veldig enig.

Gammel 10-10-12, 13:50   #6
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Enig med Tallulah.
Vi har skolestarter i år, og han har begynt på en skole som nok er ganske lik den du refererer til som skole 1 mtp størrelse. Jeg har vært skeptisk nettopp pga størrelsen, siden jeg selv kommer fra en mikroskopisk bygdeskole og hadde det fint der, men vi er veldig fornøyde så langt. Det er et gjennomtenkt og variert tilbud, ikke minst på SFO. De mindre skolene i området har langt fra en slik variasjon i tilbudene sine. Min skepsis er altså snudd til begeistring.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 13:55   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha. 60 elever på trinnet, er en liten skole her jeg bor. Og en landsens skole med bare 90 elever, er jeg grunnleggende skeptisk til. De kan være fantastiske, men de kan være drit kjipe også. Det blir veldig lett svært personavhengig, når forholdene er så små.

Jeg hadde uten tvil valgt den "store" skolen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 14:01   #8
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Når jeg leser HI en gang til, ser jeg at størrelsen er mindre enn jeg først antok. 3 klasser, men bare 20 elever i hver. Det høres helt fin-fint ut rundt størrelse.
Her er det smekkfulle klasser og stort sett 3 klasser på hvert trinn, noen få er delt i 4.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 14:07   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk på barneskole der vi var 20-25 elever og tre klasser på hvert trinn og har alltid tenkt at jeg gikk på en liten barneskole.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 14:08   #10
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min 8-åring går på ein veldig liten skule. Det er kun 1.-4.-klasse og ein klasse på kvar trinn. Dei er vel rett i underkant av 80 elevar i år. Eg syns det er heilt topp! Og SFO'en fungerer langt bedre på vår skule enn SFO på den store hovudskulen eit par kilometer unna. Dei to bygga har felles administrasjon og felles SFO-ledelse, men av ein eller anna grunn er det veldig annerledes likevel. På langdagar i haustferien og vinterferien er begge SFO-gruppene slått sammen og held til i hovudbygget, så eg har fått sett litt av korleis det fungerer der også. Det beste ordet eg kjem på for å beskrive det er kaos. På vår SFO kjenner dei voksne alle barna + foreldra og dei har full oversikt over kor mitt barn er når eg kjem for å hente. Dei har også meir kontroll over flokken slik at dei kan gripe inn med ein gang dersom det skjer "uønska" ting. På den store skulen har eg observert at det særlig blant guttane er litt ville tilstandar og litt sånn "survival of the fittest". Slosskampar, drittslenging og herverk som dei voksne oppdagar for seint fordi dei ikkje har oversikt. Det er rett og slett for mange barn og for stort område.

Eg er einig i at 90 elevar kan vere litt lite dersom ein ikkje klarar å finne sin plass i flokken med ein gang. Men samtidig blir det også veldig synlig dersom nokon fell utanfor slik at det er lettare for dei voksne å gripe inn og hjelpe til litt i ein tidlig fase.

Eg hadde gått for den minste skulen.

Gammel 10-10-12, 14:12   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en helt annen oppfatning av en større skole enn deg, Simone. Vår SFO har vel rundt 300 elever, og det er ikke noe problem med at slossing blir oversett, eller at de voksne ikke kjenner oss, barna eller ikke vet hvor de er. I tillegg har de et godt kulturtilbud med kor, korps, dansegrupper, teatergrupper og drar på turer i både skog og nærmiljø. Jeg tror også det er sunt for barn å forholde seg til en mer heterogen barnegruppe.

Gammel 10-10-12, 14:20   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en helt annen oppfatning av en større skole enn deg, Simone. Vår SFO har vel rundt 300 elever, og det er ikke noe problem med at slossing blir oversett, eller at de voksne ikke kjenner oss, barna eller ikke vet hvor de er. I tillegg har de et godt kulturtilbud med kor, korps, dansegrupper, teatergrupper og drar på turer i både skog og nærmiljø. Jeg tror også det er sunt for barn å forholde seg til en mer heterogen barnegruppe.

Jeg har samme inntrykk som Tally, og ville nok gått for den store skolen med mindre alle naboungene går på den lille. Nabounger er viktig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 14:24   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nærmest mulig er kanskje viktigst. Ellers så ser jeg fordeler med en litt stor skole - noe med at det er større sannsynlighet for å faktisk finne noen man trives sammen med enn på en liten skole.
(jfr mannen som er oppvokst på liten plass som "bare" hadde fotballag og korps" Det er kjedelig å være rockeinteressert og ikke sportslig da.)

Gammel 10-10-12, 14:27   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig.

Når det er sagt, har vi selv valgt å søke barnet over til den skolen som ligger nærmest og er mest praktisk for oss. Logistikk har stor betydning i hverdagen, i tillegg til det sosiale på skolen, selvsagt. Er det betydelig kortere vei til nærskolen og eventuelle nabobarn går der, ville nok det ha veid tyngst for meg.

Gammel 10-10-12, 14:42   #15
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)

Standard

Tusen hjertelig for så mange svar - så kjapt!
Jeg har ikke lært meg å quote mange i én melding så jeg svarer bare sånn litt i hytt og pine her:

Den "store" skolen er kanskje ikke så stor allikevel. Kun i mine øyne, da jeg selv gikk på en noe mindre skole...
Jenta vår er en stille og sjenert type, og jeg har lagt merke til at hun holder seg i bakgrunnen når flokken blir for stor. Derfor har jeg vektet den minste skolen mest. Men det er vel noe riktig i sjansen for å finne likesinnede venner er større på en litt større skole. Som det fremgår på hjemmesiden til den lille skolen, er det bare 5 elever i 1. klassen på den minste skolen, men de er sikkert slått sammen med et høyere klassetrinn.

Jeg vet ingenting om de nærmeste naboene. Den eneste måten å finne ut av om det overhodet bor barn der, og hvor de evt går på skole, er vel å spørre skolene. Megleren kunne ikke svare oss.

Når det gjelder SFO, er antallet ca 40 på den minste skolen og 135 på den største. Men der vurderer vi å gjøre noe annet. For det ligger en integrert institusjon i nærheten av den store skolen (SFO, barnehage og juniorklubb), slik at alle barna våre er samlet etter skoletid. Denne istitusjonen har dyr som "tema", og barna blir fraktet fra skolen til denne institusjon med buss.

En annen tanke jeg hadde var, at siden hun nå må lære sin fars språk til fulle, ville kanskje en mindre skole være mer "stimulerende" for henne iom hun er så sjenert. Eller er jeg helt på bærtur?

Gammel 10-10-12, 14:45   #16
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)

Standard

Skoleveien er ca 3.5 km til den minste og 4.5 til den største, så avstanden har lite å si.
Skulle virkelig ønske jeg ante noe som helst om evt nabobarn.

Gammel 10-10-12, 14:46   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TripptrappTREsko, her.

Når det gjelder SFO, er antallet ca 40 på den minste skolen og 135 på den største. Men der vurderer vi å gjøre noe annet. For det ligger en integrert institusjon i nærheten av den store skolen (SFO, barnehage og juniorklubb), slik at alle barna våre er samlet etter skoletid. Denne istitusjonen har dyr som "tema", og barna blir fraktet fra skolen til denne institusjon med buss.

Høres fint ut, men jeg ville forhørt meg med om klassekamerater også går der. Min erfaring er at mye av bondingen skjer på SFO hos oss, så om barna dine er blant de få som ikke benytter seg av tilbudet kan det bli vanskeligere å etablere vennskapsforhold. Om denne institusjonen er bredt benyttet gjør det jo ingen forskjell.

Gammel 10-10-12, 14:53   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har barna mine på en liten skole, med 90 barn i barneskolealder. Det er veldig fint, trygt og oversiktlig. Det er absolutt slik at miljøet kan bli for lite, og når noen slutter så er ofte det begrunnelsen. Oddsene for å finne en "soul mate" er åpenbart mindre. De går i to grupper, 1. - 4. klasse, og 5. - 7. (Det ble forsøkt å splitte et år tidligere, altså 1. - 3. og 4. - 7., men det gikk ikke så bra). De leker dermed mye på tvers av alder, og finner "sine" veldig på tvers.

En fin ting er at de "må" lære seg å like dem som er der, ikke bare sine soul mates, fordi, vel, det er bare dem de har, på en måte. Men det krever åpenbart mye jobbing fra både skole og foreldre for å få til et miljø som gjør dette positivt og ikke negativt. Og det er ganske fint å se hvordan min firkantede, steile, yberrasjonelle sønn har en god venn i den livlige, kreative, utadvendte og litt-lemfeldig-med-sannheten-hvis-det-skader-en-god-historie-klassekameraten. Det har IKKE gått av seg selv, og hadde de hatt en større klasse hadde de nok aldri hatt noe med hverandre å gjøre. Men siden de har måttet, så har de fått et veldig fint vennskap som jeg tror gir dem begge mye.

Bottom line: Jeg tror ikke du finner ut av det ved en telefon til skolen. Jeg ville besøkt dem, spurt om å være litt i klasserommet og i et friminutt og på SFO, snakket med foreldre (hvis skolen trues av nedleggelse så vil sikkert foreldrene gjerne reklamere for skolen sin), der du spør litt konkrete spørsmål: Hvordan jobber skolen med klassemiljøet? Har de hatt mobbesaker og hvordan har det blitt håndtert? Hvordan jobber de for å kompensere for at skolen er så liten?

For meg som forelder, som litt sosialt klønete, og som sliter med å lære navn og ansikter, så har det også vært fantastisk trygt med en liten skole, der jeg har blitt godt kjent.

Gammel 10-10-12, 17:48   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

En skole med 90 elever er så liten at det blir for risikabelt til at jeg ville valgt den. Det blir et veldig sårbart og snevert fagmiljø blant lærerne, og de sosiale valgene blir veldig begrensede. Treffer man blink med både ledelse, lærere og medelever, kan det være helt fantastisk, men sjansespillet er for stort når du ikke kjenner skolen godt.

Gammel 10-10-12, 18:12   #20
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har hatt barn på en todelt skole med færre barn enn din skole 2. Det var både positive og negative sider ved det. Fordelen er at alle blir sett, at de må leke sammen på tvers av alder og interesser og at det er et trygt miljø. Ulempen er at de kan bli for godt sett (vår erfaring), de blir veldig utenfor hvis de først ikke er med i den ene gjengen som finnes, og alt er svært gjennomsiktig. Vi flyttet fordi vår yngste ville blitt alene i sin aldersgruppe og fordi vi syntes det sosiale miljøet ble alt for homogent og lite og ga for lite trening i forskjellige typer sosial kompetanse.

En annen ting er at lærerne får et mindre inspirerende miljø på en liten skole med få kolleger og mindre aktivitet enn på en større skole. På vår skole var det mye gjennomtrekk i staben.

Sist redigert av Tangina : 11-10-12 kl 09:03.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.