|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bondesjakk(matt!?)
Medlem siden: Nov 2011
![]() |
![]() Hvilken skole til 6-åringen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Jeg syns ikke skole 1 hørtes spesielt stor ut, og 20 elever i hver klasse er et veldig fint tall, syns jeg. Jeg er faktisk mer redd for små forhold, enn for store. Med små forhold er ikke valgmulighetene av venner så store, og sjansen for å falle utenom er større.
![]() |
#4 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Jeg liker egentlig små skoler, men skole 2 høres egentlig for liten ut, og skole 1 er jo ikke akkurat stor. Og klassene er jo små. Jeg hadde nok valgt skole 1. Forholdene kan lett bli for små og sårbare på en bitteliten skole.
![]() |
![]() |
#5 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?
Jepp, veldig enig.
![]() |
#6 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Enig med Tallulah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Haha. 60 elever på trinnet, er en liten skole her jeg bor. Og en landsens skole med bare 90 elever, er jeg grunnleggende skeptisk til. De kan være fantastiske, men de kan være drit kjipe også. Det blir veldig lett svært personavhengig, når forholdene er så små. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Når jeg leser HI en gang til, ser jeg at størrelsen er mindre enn jeg først antok. 3 klasser, men bare 20 elever i hver. Det høres helt fin-fint ut rundt størrelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Jeg gikk på barneskole der vi var 20-25 elever og tre klasser på hvert trinn og har alltid tenkt at jeg gikk på en liten barneskole.
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Min 8-åring går på ein veldig liten skule. Det er kun 1.-4.-klasse og ein klasse på kvar trinn. Dei er vel rett i underkant av 80 elevar i år. Eg syns det er heilt topp! Og SFO'en fungerer langt bedre på vår skule enn SFO på den store hovudskulen eit par kilometer unna. Dei to bygga har felles administrasjon og felles SFO-ledelse, men av ein eller anna grunn er det veldig annerledes likevel. På langdagar i haustferien og vinterferien er begge SFO-gruppene slått sammen og held til i hovudbygget, så eg har fått sett litt av korleis det fungerer der også. Det beste ordet eg kjem på for å beskrive det er kaos. På vår SFO kjenner dei voksne alle barna + foreldra og dei har full oversikt over kor mitt barn er når eg kjem for å hente. Dei har også meir kontroll over flokken slik at dei kan gripe inn med ein gang dersom det skjer "uønska" ting. På den store skulen har eg observert at det særlig blant guttane er litt ville tilstandar og litt sånn "survival of the fittest". Slosskampar, drittslenging og herverk som dei voksne oppdagar for seint fordi dei ikkje har oversikt. Det er rett og slett for mange barn og for stort område.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Jeg har en helt annen oppfatning av en større skole enn deg, Simone. Vår SFO har vel rundt 300 elever, og det er ikke noe problem med at slossing blir oversett, eller at de voksne ikke kjenner oss, barna eller ikke vet hvor de er. I tillegg har de et godt kulturtilbud med kor, korps, dansegrupper, teatergrupper og drar på turer i både skog og nærmiljø. Jeg tror også det er sunt for barn å forholde seg til en mer heterogen barnegruppe.
![]() |
#12 |
kamerat
|
Jeg har samme inntrykk som Tally, og ville nok gått for den store skolen med mindre alle naboungene går på den lille. Nabounger er viktig.
![]() |
#13 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Nærmest mulig er kanskje viktigst. Ellers så ser jeg fordeler med en litt stor skole - noe med at det er større sannsynlighet for å faktisk finne noen man trives sammen med enn på en liten skole.
![]() |
#14 |
intro
|
Enig.
![]() |
![]() |
#15 |
Bondesjakk(matt!?)
![]() |
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Tusen hjertelig for så mange svar - så kjapt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bondesjakk(matt!?)
![]() |
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Skoleveien er ca 3.5 km til den minste og 4.5 til den største, så avstanden har lite å si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Høres fint ut, men jeg ville forhørt meg med om klassekamerater også går der. Min erfaring er at mye av bondingen skjer på SFO hos oss, så om barna dine er blant de få som ikke benytter seg av tilbudet kan det bli vanskeligere å etablere vennskapsforhold. Om denne institusjonen er bredt benyttet gjør det jo ingen forskjell.
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Jeg har barna mine på en liten skole, med 90 barn i barneskolealder. Det er veldig fint, trygt og oversiktlig. Det er absolutt slik at miljøet kan bli for lite, og når noen slutter så er ofte det begrunnelsen. Oddsene for å finne en "soul mate" er åpenbart mindre. De går i to grupper, 1. - 4. klasse, og 5. - 7. (Det ble forsøkt å splitte et år tidligere, altså 1. - 3. og 4. - 7., men det gikk ikke så bra). De leker dermed mye på tvers av alder, og finner "sine" veldig på tvers.
![]() |
#19 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?En skole med 90 elever er så liten at det blir for risikabelt til at jeg ville valgt den. Det blir et veldig sårbart og snevert fagmiljø blant lærerne, og de sosiale valgene blir veldig begrensede. Treffer man blink med både ledelse, lærere og medelever, kan det være helt fantastisk, men sjansespillet er for stort når du ikke kjenner skolen godt.
![]() |
#20 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvilken skole til 6-åringen?Jeg har hatt barn på en todelt skole med færre barn enn din skole 2. Det var både positive og negative sider ved det. Fordelen er at alle blir sett, at de må leke sammen på tvers av alder og interesser og at det er et trygt miljø. Ulempen er at de kan bli for godt sett (vår erfaring), de blir veldig utenfor hvis de først ikke er med i den ene gjengen som finnes, og alt er svært gjennomsiktig. Vi flyttet fordi vår yngste ville blitt alene i sin aldersgruppe og fordi vi syntes det sosiale miljøet ble alt for homogent og lite og ga for lite trening i forskjellige typer sosial kompetanse.
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Tangina : 11-10-12 kl 09:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|