|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Hvor ble det av nypesuppa?Snuppa og jeg gikk forbi en nypebusk her om dagen, og jeg fortalte om min barndoms dessert; nemlig lunken nypesuppe med vaniljeis. Jeg fikk vann i munnen mens jeg fortalte og vi ble begge ganske gira på å lage dette. Som all annen mat fra min barndom ble nypesuppen laget fra pose.
![]() |
![]() |
#5 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor ble det av nypesuppa?
Jippi!!
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor ble det av nypesuppa?Greit. Da får jeg lete på Ultra. Ellers er vi i Sverige med ujevne mellomrom, så da får jeg ta det neste gang vi er der.
![]() |
![]() |
#8 |
Multividunder
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor ble det av nypesuppa?Det finnes i mangfold i Sverige.
![]() |
#9 |
trøtt
|
![]() Sv: Hvor ble det av nypesuppa?Vi brukte også posenypesuppe i min barndom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Klar til innsats
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor ble det av nypesuppa?Hvis du har tilgang til nyper, er det enkelt å lage selv. Bare kok nypene møre, mos dem gjennom en kjøkkenmaskin med seperator og spe ut med vann. Tillsett sukker etter behag. Det blir 3 ganger så godt som posesuppen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Hvor ble det av nypesuppa?Mamman min har kokt masse nypesuppe til meg i høst. Kjempegodt for såre halser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor ble det av nypesuppa?Hvis den du kjøper i Sverige er sånn som blandes med kokende vann, så er den ikke noe god. Den skal jo putre i kjele.
Hva mener du med seperator? Når jeg lager supper ellers så bruker jeg bare stavmikser rett i kjelen. Blir det feil?
![]() |
![]() |
#14 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hvor ble det av nypesuppa?Åh! Gjett hva jeg skal ut og plukke i ettermiddag. Nå mimrer jeg om gamle dager, da søsteren min og jeg ble utkommandert på matauk i skog og grøftekant hver helg om høsten. Det var i de store dype frysernes tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Klar til innsats
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
Bruker det for å slippe å rense nypene. Kanskje det heter noe annet? Jeg har ikke selv, så de gangene jeg lager nypesuppe inkluderer oppskriften et besøk til mamma. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hvor ble det av nypesuppa?Vi fant ingen nyper, og det var kanskje likegreit siden vi ikke hadde separator og antakelig hadde sittet og renset ennå. (Men takk til Tjorven for indirekte puff ut på en fin tur. Vi utforsket krattskog, lekte en merkelig ny lek, spiste hyllebær, klappet en katt og danset Mikke Mus-dansen ved en byggeplass. ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor ble det av nypesuppa?Iiiik smaken på nype er veldig god, men sånn nypemarmelade er det "hår" i, og det er det sikkert i den suppa også. Kjenner det kiler i halsen. |
![]() |
![]() |
#18 |
WF: Sausnebbet
|
Du trenger da ingen separator. Napp av den visne blomsten og kok resten. Sil etterpå, så får du suppe uten grams i. Ingen hårsmak i den. Sist redigert av Kaija : 07-10-08 kl 09:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor ble det av nypesuppa?Nypesuppe satt vi å fablet om her en dag også. Lun nypesupppe med en kremdasj. For ikke å snakke om lunket, eller iskald, rabarbrasupppe. Og sviskekompott med fløte.
![]() |
|
|