Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ut aske fra peisen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-12, 18:10   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ta ut aske fra peisen

Hvor lenge etter siste opptenning må man vente før man tømmer for aske?

Gammel 09-11-12, 18:16   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Om du bruker metallbeholder med lokk spiller det vel liten rollle om du setter det bort fra husveggen.
Vi gjør det morgenen etter om vi tømmer.

Gammel 09-11-12, 18:16   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan være glør flere dager, så du skal uansett aldri bruke vanlig støvsuger. Bruker du sånn askebeholder som du fester på støvsugeren så er det ikke brannfarlig.

Gammel 09-11-12, 18:17   #4
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg er pysete og venter lenge. Om jeg fyrer en kveld, så tømmer jeg ikke dagen etter, men venter til neste dag.

Må jeg tømme tidligere, så havner posen med asken i ute i snøen over natta. (Og da er det lurt å huske den, spesielt om det snør og man skal ut med snøfreseren. Blir grå snø om man kjører over posen. Har jeg hørt.)

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:24   #5
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Bruker du sånn askebeholder som du fester på støvsugeren så er det ikke brannfarlig.

Vel, vel, jeg brukte en slik askebeholder festet til støvsugeren to døgn etter siste fyring en gang, og det ble fint St.Hans bål av støvsugeren ganske så umiddelbart (midt i januar).

Vi koster ut asken dagen etter fyring og lar det ligge på gårdsplassen i en pose et døgn eller to ute i kulda før det går i avfallsbøtta.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:27   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Asken kommer jo ikke inn i støvsugeren? Det er jo er hepa-filter foran?

Gammel 09-11-12, 19:33   #7
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Tror kvaliteten på disse askebøttene varierer veldig.

jeg tømte en gang med en slik, og det var ikke et fnugg aske i beholderen. Alt gikk i støvsugeren

Så jeg tømmer på den gode gamle måten, for da vet jeg i hvertfall at jeg ikke setter fyr på noe.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:56   #8
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Det lå masse aske i askebeholderen, men noe må jo ha kommet inn i støvsugeren siden det brant lystig Ganske irriterende, det var en ny og dyr Mielestøvsuger.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 21:52   #9
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Tømmer om morgenen, selv om jeg har hatt fyr kvelden før. Askessuger bruker jeg kun om det har gått lang tid fra forrige fyr i ovnen.

Gammel 09-11-12, 21:57   #10
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Siden vi har levd med vedfyring som hovedvarmekilde i mange år, har vi ikke kunnet vente til alle glør er borte. Vi spar asken ut i en gammel gryte og setter den ut til det er helt dødt og heller den ut ved rosene.

Gammel 09-11-12, 22:10   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Støvsuger? Vi har ei lita metallbøtte og tilsvarende spade til slikt bruk. Tømmer jo ikke HEEEELT, men min erfaring er at det er jo greit at der er litt aske i bunnen uansett?

Gammel 09-11-12, 22:11   #12
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vi fyrer med ved gjennom hele vinteren og har ikke mulighet til å vente til det er kaldt. Vi bruker en liten spade, og har det i ei gammel sinkbøtte som vi setter ut til det er uten glør.

Gammel 09-11-12, 22:34   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke noe slik askebeholder eller slikt. Før har jeg brukt en slik peis-spade, tatt det i en pose og kastet det, men da har det gjerne vært en uke siden vi tente opp sist. Nå blir det jo kaldt, så vi må fyre ofte.
Men sinkbøtte, ut til man er sikker på at det er dødt, også i pose i søpla kan nok være en god løsning.
Jeg må altså finne en sinkbøtte.

Gammel 09-11-12, 22:39   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en askebøtte og graver ut asken med spade. Jeg setter bøtta ute eller på flisgulvet i vindfanget og bryr meg ikke så mye om det er glør i asken.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 22:40   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte min askebøtte, med tilhørende spade, på Jernia, til et par hundrelapper.

Gammel 09-11-12, 22:41   #16
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Nei, det gjør jo ingenting med glør hvis det er i en bøtte/beholder som tåler det.
Hvor lenge har du det i Jørgen, og hvor gjør du av asken etterpå?

Gammel 09-11-12, 22:42   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jørgen er altså iphonsk for bøtten.

Gammel 09-11-12, 22:43   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vår pleier å få stå "et sted det ikke kan ta fyr i noe" til vi kommer på den... Da er det helt sikekrt dødt.

Farfar bar ut asken i en avis. Altså, brettet ut en avis forran ovnen, tok ut asken, og brettet sammen og bar ut i søpla. Et år så vi at han kom bærende på et bål som han satte fra seg på plenen. Jupp, der var det nok glør i asken...

Gammel 09-11-12, 22:44   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg oppbevarer det i Jørgen ( ) til neste gang jeg trenger å bruke bøtten, som er minst en uke, kanskje to, etter at jeg fylte den forrige gang. Da tømmer jeg asken i en pose og kaster den i søppelboksen.

Jeg tømmer ikke aske så veldig ofte, selv om vi bruker enten peis eller vedovn hver dag i vinterhalvåret.

Gammel 09-11-12, 22:45   #20
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Nei, det gjør jo ingenting med glør hvis det er i en bøtte/beholder som tåler det.
Hvor lenge har du det i Jørgen, og hvor gjør du av asken etterpå?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.