|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Ord som tilsvarer ansvar og forpliktelseI forbindelse med en annen tråd, ble jeg litt i stuss over ordene ansvar og forpliktelse. Jeg vet hva begge ordene betyr, men jeg mener at det er unaturlig å bruke de når man referere til seg selv. Hvilke ord bruker man da?
![]() |
#3 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Ord som tilsvarer ansvar og forpliktelseJeg synes kjoleeksempelet skurrer fordi det på en måte bare angår en sjøl. Det blir litt som å ta ansvaret for husarbeidet når man bor aleine, det høres litt rart ut det og. Man står jo egentlig ikke til ansvar for noen. Ingen andre, i alle fall.
![]() |
![]() |
#4 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Ord som tilsvarer ansvar og forpliktelseEg synest ikkje det er rart å seie at eg tar ansvar for ditt og du tar ansvar for datt, og kunne godt brukt ordet i begge eksempla dine. Eller, eg ville vel ikkje sagt at eg tok ansvar for å handle kjolar, men eg kan godt seie at eg tar ansvar for å handle middag til i morgon. Forpliktelse bruker eg mest i negativ samanheng. Eg har ikkje lyst, men eg kjenner eg er forplikta til å gjere slik og sånn.
![]() |
![]() |
|
|