Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

God gryte med oksekjøtt?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-12, 13:34   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God gryte med oksekjøtt?

Jeg har tatt opp en pakke med skotsk høylandsfe som er kjøpt lokalt, det mangler dessverre merking så jeg vet ikke hvilken del av dyret dette er. Men alt vi har spist så langt har vært veldig godt og mørt. Denne pakken ser litt ut som suppe/grytekjøtt, med litt bein og fettrand. I frossen tilstand veier den 2,5 kg.

Vi skal ha middagsgjester i morgen, og jeg vil lage en god gryte med dette kjøttet. Gjerne alt i ett, siden oppvaskmaskinen vår venter på reparatør. Det skal ikke være den deilige vidundergryten denne gangen, siden det kommer et par barn som er nokså sære i kosten, og antagelig vil være negative til rødvin, sitrus og kanel.

Forslag?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 14:31   #2
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: God gryte med oksekjøtt?

Standard kjøttsuppe. Poteter, gulrot, løk, kålrot, persillerot eller pastinakk

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 14:32   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg koker en boeuf bourguignon-variant (riktignok på lammekjøtt) akkurat nå – det blir jo mye likt vidundergryta, men uten sitrus og kanel. Tror den blir god, jaffal (bacon, lam, løk, gulrot, selleri, hvitløk, timian, persille og laurbærblad – og en hel flaske rødvin).

Hva med å lage langkokt italiensk ragu (à la bolognese, men med kjøttstykker i stedet for kjøttdeig)?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 16-12-12 kl 14:37.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 14:49   #4
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ungarsk gulasj fra matprat.no.
Var noen her inne som tipset om den, og siden har jeg laget den mange ganger.
Den er ganske barnevennlig også tror jeg. Jeg er ikke så god på slikt da jeg takk og pris har fått et barn som er altetende. Men vi har hatt kresne små til middag med den tror jwg.

Potetene er jo også i samme gryte, så veldig lettvindt!

Gammel 16-12-12, 14:50   #5
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lager ei slags stroganof-gryte (eg har vekse opp med at dette er stroganof, men det smaker ikkje likt andre stroganof-gryter eg har smakt i det heile tatt, så eg seier "ei slags").

Brun oksekjøtt saman med løk og champignon.
Ha ein boks rømme pr. boks med hakka tomat og bland saman. Til fire personar pleier vi har ein boks rømme og ein boks tomat. Så kan du jo skalere opp derifra.
Kok kjøt, sopp og løk i rømme- og tomatsausen i 15-20 min og smak til med salt og pepper. Server med ris.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 14:51   #6
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Ungarsk gulasj fra matprat.no.
Var noen her inne som tipset om den, og siden har jeg laget den mange ganger.
Den er ganske barnevennlig også tror jeg. Jeg er ikke så god på slikt da jeg takk og pris har fått et barn som er altetende. Men vi har hatt kresne små til middag med den tror jwg.

Potetene er jo også i samme gryte, så veldig lettvindt!

Ja, den oppskrifta er veldig god! Den har vi og brukt mykje!

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 14:55   #7
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den har vi og spist siden jeg var liten, i litt moderert form. Mye karve iallefall. Barna elsker den også.

Gammel 16-12-12, 14:59   #8
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg elsker god gammeldags kjøttsuppe der du koker kraft på beinet og har i masse deilige rotgrønnsakee og kål. Tror det hadde vært et deilig avbrekk til all den fete desembermsten.

Gammel 16-12-12, 15:01   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe i denne gata, tenkte jeg, men med oksekjøttet i biter og ikke kvernet, og kanskje med lengre koketid.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 15:20   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, flere gode forslag her! Forkjølet og midt i masse annet som skal gjøres til jul, men vil gjerne ha besøk - følte meg bare litt tom for ideer. Jeg er litt fristet til å gå for Palmens forslag, da kan blandingsmatvegreren lett sortere. Og det er jo veldig ren og lett mat. Hvis jeg kjøper noe godt flatbrød og har mye gode rotgrønnsaker til så blir det bra.

Gammel 16-12-12, 16:08   #11
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Fordelen er at den lager seg omtrent sjøl. Skjære opp grønnsaker kan jo ungene gjøre.

Gammel 16-12-12, 18:26   #12
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Vi lager ei slags stroganof-gryte (eg har vekse opp med at dette er stroganof, men det smaker ikkje likt andre stroganof-gryter eg har smakt i det heile tatt, så eg seier "ei slags").

Brun oksekjøtt saman med løk og champignon.
Ha ein boks rømme pr. boks med hakka tomat og bland saman. Til fire personar pleier vi har ein boks rømme og ein boks tomat. Så kan du jo skalere opp derifra.
Kok kjøt, sopp og løk i rømme- og tomatsausen i 15-20 min og smak til med salt og pepper. Server med ris.

Dette ligner veldig på den type stroganof jeg er vant til også, bortsett fra at vi bruker tomatpuré i stedet for tomat på boks. Blir kjempegod saus når man har rømme i.

Gammel 16-12-12, 18:31   #13
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Denne er veldig, veldig god:

Ingredienser: (6 pers.)
1 kg. okse- eller kalvekjøtt
1 liten boks tomatpuré
Kvart boks med grovhakkede tomater
3 ts. oregano
1 terning kjættbuljong
1 ts. basilikum
2 fedd hvitløk
Salt og pepper
Kvart teskje hvit pepper
250 gr. fersk sjampingjong
250-500 gr. småløk (eller sjalottløk)
2 ts sukker
1-2 grønne paprika
1,5 dl fløte
Maisennamel

1: Skjær kjøttet i terninger (du kan godt bruke f.eks bankekjøtt. Det skal koke så lenge uansett, at det absolutt ikke trenger å være indrefilet for at det skal bli mørt). Bruk like deler olje og smør til steking, og stek kjøttet i to-tre omganger. Kok ut pannen med ca. 2 dl vann mellom hver gang. Kjøtt og sjy haes i en stor gryte.

2: Skjær soppen i skiver og brun dem i stekepannen. Sett soppen til side (ikke sammen med kjøttet i gryta) og kok ut pannen. Sjyen haes i kjøttgryta.
Legg løken i pannnen (småløkene skal være hele, sjalottløk kan godt deles i to). Tilsett smør og sukker. Løken stekes gyldenbrun. Sett løken til side. Kok ut pannen, sjyen haes i kjøttgryta.

3: Tilsett tomatpuré, grovhakket tomat, oregano, basilikum, grovhakket hvitløk, salt, pepper og en terning kjøttbuljong i kjøttgryta. La så dette småkoke under lokk i ca. 45 min.

4: I gryta (etter at det har kokt i tre kvarter) tilsettes så løken, sjampingjongen, paprika i strimler og fløte. Kokes til paprikaen er mør.
Rør sammen en jevning av halvannen ss maisennamel og litt vann. Tykne gryten med dette.
Smak til med salt og pepper. Serveres med ris og godt brød.

Gammel 16-12-12, 18:48   #14
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Må innrømme jeg ikke bruker oppskrift på slikt, tar oppi det jeg måtte føle for/det vi måtte ha. Hva med å vende kjøttet i litt mel, brune det kjapt på panna litt og litt og så hive det over i en større gryte - koke ut stekepanna for hver gang. Kanskje fersk sjampinjong, hvitløk, løk, gulerot, kanskje litt tomatpure som får surre med i steikepanna før det havner over i gryta. Krydder/kraft/buljong etter ønske. Småkok/trekk til kjøttet er mørt. Kanskje ha ris oppi samme gryta også, men da må det mer væske i så det ikke blir for tykt og grøtete. En fløteskvett for å runde av med.

Gammel 16-12-12, 18:48   #15
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Denne har jeg laget et par ganger og jeg liker den veldig godt:

• Enkel
  • 4 porsjoner

Ingredienser

• 1-1,2 kg rent grytekjøtt, gjerne høyrygg
  • 3 mellomstore løk eller 300 g renset delikatesseløk
  • 400 g små sjampinjong eller aromasopp
  • 2 fedd hvitløk
  • 2 stilker frisk timian
  • 2 ss mel
  • 3 1/2 dl mørk ale
  • salt og kvernet pepper
  • olje og smør til steking
  • hakket bladpersille til pynt
  • potetstappe til servering
Om oppskriften

• Type:Middag
  • Hovedingrediens:Storfe
  • Karakteristika:Gryterett

Slik gjør du

Skjær kjøttet i grove terninger. Rens og del løken i båter, delikatesse- løk kan være hel.
Rens og del soppen i to eller fire.
Varm en jerngryte (eller en annen gryte/høy stekepanne med lokk) med litt olje.
Krydre kjøttet godt med salt og pepper og brun det i flere omganger slik at alt kjøttet blir skikkelig brunet. Tilsett litt mer olje underveis om nødvendig.
Ta alt kjøttet ut av gryten, tilsett litt smør og fres løken. Ta ut løken før du freser soppen, det er fint om soppen får litt farge. Tilsett knust hvitløk og timianblader.
Ha alt tilbake i gryten og dryss over melet. Rør godt og rør inn ølet. La gryten få et oppkok under omrøring. Krydre med salt og pepper etter smak. Legg på lokk, la gryten småputre i ca. 2 ½ time til kjøttet har blitt helt mørt.
Dryss over hakket persille ved servering.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 19:05   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Mange gode gryter her til inspirasjon neste gang. I morgen blir det mer tradisjonell kjøttsuppe/gryte med rotgrønnsaker.

Gammel 17-12-12, 15:11   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Eller, det ble det ikke, for jeg improviserte litt underveis. Nå er alt i gryta, og det smaker godt. Jeg skar rent kjøttet i ganske små biter, marinerte det i olje, sitron og pepper, kokte kraft på bein og avskjær, løk, gulrot, sellerirot og hvitløk. Brunet kjøttet litt, og delte jeg opp gulrøtter, søtpoteter, kålrabi, sellerirot, persillerot, sjalottløk og poteter i store biter. Inspirert av en annen oppskrift har det også havnet en flaske mørkt øl, hvitløk, litt brunt sukker, litt muskat, anis og chili, salt og pepper og litt jevning oppi gryta - totalt sett ble smaken veldig god. Godt jeg hadde fri i dag, for det tok jo sin tid dette.

Gammel 17-12-12, 15:13   #18
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Eller, det ble det ikke, for jeg improviserte litt underveis. Nå er alt i gryta, og det smaker godt. Jeg skar rent kjøttet i ganske små biter, marinerte det i olje, sitron og pepper, kokte kraft på bein og avskjær, løk, gulrot, sellerirot og hvitløk. Brunet kjøttet litt, og delte jeg opp gulrøtter, søtpoteter, kålrabi, sellerirot, persillerot, sjalottløk og poteter i store biter. Inspirert av en annen oppskrift har det også havnet en flaske mørkt øl, hvitløk, litt brunt sukker, litt muskat, anis og chili, salt og pepper og litt jevning oppi gryta - totalt sett ble smaken veldig god. Godt jeg hadde fri i dag, for det tok jo sin tid dette.

Hørtes skikkelig godt ut. Med bra råvarer så blir det godt, sånne gryter er gode å slumse til etter hva man har for hånden synes jeg. Vi freser stort sett alt som skal oppi gryta i smør, så det er ikke noen mager rett, men du verden så godt det blir.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.