|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fortynnet
|
![]() God gryte med oksekjøtt?Jeg har tatt opp en pakke med skotsk høylandsfe som er kjøpt lokalt, det mangler dessverre merking så jeg vet ikke hvilken del av dyret dette er. Men alt vi har spist så langt har vært veldig godt og mørt. Denne pakken ser litt ut som suppe/grytekjøtt, med litt bein og fettrand. I frossen tilstand veier den 2,5 kg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Standard kjøttsuppe. Poteter, gulrot, løk, kålrot, persillerot eller pastinakk |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Jeg koker en boeuf bourguignon-variant (riktignok på lammekjøtt) akkurat nå – det blir jo mye likt vidundergryta, men uten sitrus og kanel. Tror den blir god, jaffal (bacon, lam, løk, gulrot, selleri, hvitløk, timian, persille og laurbærblad – og en hel flaske rødvin).
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 16-12-12 kl 14:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Curlingkone
|
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Ungarsk gulasj fra matprat.no.
![]() |
#5 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Vi lager ei slags stroganof-gryte (eg har vekse opp med at dette er stroganof, men det smaker ikkje likt andre stroganof-gryter eg har smakt i det heile tatt, så eg seier "ei slags").
![]() |
![]() |
#6 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?
Ja, den oppskrifta er veldig god! Den har vi og brukt mykje!
![]() |
![]() |
#7 |
Glad
|
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Den har vi og spist siden jeg var liten, i litt moderert form. Mye karve iallefall. Barna elsker den også.
![]() |
#8 |
Trøtt
|
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Jeg elsker god gammeldags kjøttsuppe der du koker kraft på beinet og har i masse deilige rotgrønnsakee og kål. Tror det hadde vært et deilig avbrekk til all den fete desembermsten.
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Noe i denne gata, tenkte jeg, men med oksekjøttet i biter og ikke kvernet, og kanskje med lengre koketid.
![]() |
#10 |
Fortynnet
|
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Takk, flere gode forslag her! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette ligner veldig på den type stroganof jeg er vant til også, bortsett fra at vi bruker tomatpuré i stedet for tomat på boks. Blir kjempegod saus når man har rømme i.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Denne er veldig, veldig god:
![]() |
#14 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Må innrømme jeg ikke bruker oppskrift på slikt, tar oppi det jeg måtte føle for/det vi måtte ha. Hva med å vende kjøttet i litt mel, brune det kjapt på panna litt og litt og så hive det over i en større gryte - koke ut stekepanna for hver gang. Kanskje fersk sjampinjong, hvitløk, løk, gulerot, kanskje litt tomatpure som får surre med i steikepanna før det havner over i gryta. Krydder/kraft/buljong etter ønske. Småkok/trekk til kjøttet er mørt. Kanskje ha ris oppi samme gryta også, men da må det mer væske i så det ikke blir for tykt og grøtete. En fløteskvett for å runde av med.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Denne har jeg laget et par ganger og jeg liker den veldig godt:
Ingredienser
Slik gjør du Skjær kjøttet i grove terninger. Rens og del løken i båter, delikatesse- løk kan være hel. Rens og del soppen i to eller fire. Varm en jerngryte (eller en annen gryte/høy stekepanne med lokk) med litt olje. Krydre kjøttet godt med salt og pepper og brun det i flere omganger slik at alt kjøttet blir skikkelig brunet. Tilsett litt mer olje underveis om nødvendig. Ta alt kjøttet ut av gryten, tilsett litt smør og fres løken. Ta ut løken før du freser soppen, det er fint om soppen får litt farge. Tilsett knust hvitløk og timianblader. Ha alt tilbake i gryten og dryss over melet. Rør godt og rør inn ølet. La gryten få et oppkok under omrøring. Krydre med salt og pepper etter smak. Legg på lokk, la gryten småputre i ca. 2 ½ time til kjøttet har blitt helt mørt. Dryss over hakket persille ved servering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Fortynnet
|
![]() Sv: God gryte med oksekjøtt?Eller, det ble det ikke, for jeg improviserte litt underveis. Nå er alt i gryta, og det smaker godt. Jeg skar rent kjøttet i ganske små biter, marinerte det i olje, sitron og pepper, kokte kraft på bein og avskjær, løk, gulrot, sellerirot og hvitløk. Brunet kjøttet litt, og delte jeg opp gulrøtter, søtpoteter, kålrabi, sellerirot, persillerot, sjalottløk og poteter i store biter. Inspirert av en annen oppskrift har det også havnet en flaske mørkt øl, hvitløk, litt brunt sukker, litt muskat, anis og chili, salt og pepper og litt jevning oppi gryta - totalt sett ble smaken veldig god. Godt jeg hadde fri i dag, for det tok jo sin tid dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Off the map.
|
Hørtes skikkelig godt ut. Med bra råvarer så blir det godt, sånne gryter er gode å slumse til etter hva man har for hånden synes jeg. Vi freser stort sett alt som skal oppi gryta i smør, så det er ikke noen mager rett, men du verden så godt det blir.
![]() |
|
|