|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Travelt opptatt
|
![]() Kall eller yrkeDette er noe jeg har gått og spekulert på ei stund, jeg vet ikke om jeg klarer å formulere det på en forståelig måte, men prøver likevel.
![]() |
#2 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kall eller yrkeBeats me.
![]() |
#3 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Kall eller yrkeJeg tror at om politikerne får for høye lønninger, så vil vi få feil folk inn i politikken. Ikke at det er bare riktige folk som sitteri politiske verv i dag, men jeg tror folk som fristes av høye lønninger gjerne har en litt annen agenda enn de som gjør det fordi de brenner for noe.
![]() |
#4 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Kall eller yrkeSom student jobbet jeg som avlaster, men måtte til slutt si opp for å finne en bedre betalt jobb. Jeg formidlet dette til kommunen, og fikk til svar at de uansett ikke var interesserte i å ha avlastere som var der for lønnen. Jeg ble lei meg, for jeg var virkelig glad i den familien jeg hadde hjulpet i noen år.
![]() |
#5 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Kall eller yrkeJeg føler noen ganger at jobben er et kall i den forstand at jeg føler dårlig samvittighet hvis jeg setter foten ned og ikke jobber (like mye) gratis som jeg gjorde før. Det går jo utover mennesker, mennesker jeg er glad i og bryr meg om. Møkk.
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kall eller yrkeShute: etter din vurdering, hva ville hatt størst effekt for rekruttering av (og mulighet til å beholde over lang tid) fosterforeldre: lønn eller oppfølgning. Jeg tenker at nedsiden av å få fosterforeldre til å melde seg av en misforstått tro på at det skal være lønnsomt vil være enorm, men klart, oppsiden dersom man kunne hjulpet flere barn er jo også klart ikke noe man skal se bort fra...
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kall eller yrkeJeg tror ellers ikke det er mange som vil velge toppolitikk pga lønna, det finnes enklere måter å skaffe seg millionlønn dersom du har et godt hode og vil jobbe 80 timer i uka. Men det noen sier er at en del mennesker vil vegre seg for å gå inn i toppolitikk dersom det betyr for eksempel en halvering av lønnen. Selv om den er god i seg selv.
![]() |
#8 |
prokrastinator
![]() Sv: Kall eller yrkeOppfølgingen. Uten tvil.
![]() |
#9 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Kall eller yrkeJeg tror en del sykepleiere blir irritert over at yrket lizzom skal være et kall.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kall eller yrkeHvordan får de private til det? Og hvem er det som er kundene deres? Forstod ikke helt modellen der...
![]() |
#11 |
prokrastinator
![]() Sv: Kall eller yrke
Bedre rekrutteringsarbeid, langt bedre totalpakker. Sånn "hos oss er du garantert oppfølging, egen konsulent, så og så mange avtaler, døgnvakt" osv. Noe det offentlige ikke er i nærheten av å matche. Der får du gjerne en overarbeidet fosterhjemskonsulent som har tjue saker for mye og aldri nås på telefon.
![]() |
#12 |
By the Sea
|
![]() Sv: Kall eller yrkeJeg opplever at mitt yrke er et kall for meg, og med det mener jeg at det føles intenst meningsfyllt og jeg tenker at det er meningen at det er det jeg skal drive med. Det tror jeg folk føler i alle typer jobber? Jeg tenker ikke at det er noen motsetning mellom den følelsen og å få godt betalt for den jobben man gjør. Men jeg strekker meg utenfor rammene av hva man får betalt for/godtgjort for på annen måte fordi det handler om mennesker. Det er på ingen måte utelukkende negativt (det kan være veldig givende og gledelig), men det kan være det, om det bærer helt galt av sted med arbeid/hjem-balansen.
![]() |
#13 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kall eller yrkeBufetat har andre "takster" for forsterkede fosterhjem, og arbeidstakerrettigheter. Utgiftsdekning og arbeidsgodtgjøring. 7469 kroner i utgiftsdekning hver måned, skattefritt. Arbeidsgodtgjøring 336 700 – 451 671 kroner pr år. Alt etter som hva slags kompetanse man har. Og å jobbe som fosterforeldre bør ingen anse som et kall. Det er til tider en tøff jobb, og et viktig arbeid. På lik linje med mange andre yrker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
prokrastinator
Ja, statlige er en del bedre enn kommunale. Også på oppfølgingen. Jeg trodde ikke de fikk arbeidstakerrettigheter der heller, gjør de?
![]() |
#15 |
Pessimistisk Optimist.
Man får sykepenger, uføreforsikring, friperioder, vanlig ferie pluss fri ei helg hver måned, 3 mnd oppsigelse, sykedager, osv |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
prokrastinator
![]() Sv: Kall eller yrkeOk. Det er cirka det jeg tenker man burde ha kommunalt også. Du skal være i overkant idealist for å gå ned i lønn, miste alle arbeidstakerrettigheter og jobbe tjuefire timer i døgnet hjemme hos deg selv. Kall er sikkert et bra begrep.
![]() |
#17 |
Pessimistisk Optimist.
Helt enig. Flott at man ønsker å bidra med noe positivt for andre og gi noe tilbake til samfunnet, hjelpe barn som trenger det osv, men mange barn har så store hjelpe og omsorgsbehov at det ikke er mulig å jobbe ved siden av det å være fosterforelder. Lønn er viktig for alle, kall eller ikke kall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Travelt opptatt
|
Jeg oppfatter det som om mange mener at det er en motsetning mellom kall og lønn. At hvis man lønner fosterforeldre, sykepleiere eller politikere så vil kallet forsvinne. Det var et tilsvarende innlegg i klassekampen her om dagen om kunstnere også, at dårlige støtteordninger gir bedre kunstnere.
![]() |
#19 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Kall eller yrkeJeg tenker at skikkelig lønn i yrker som krever mye tillit i en viss grad kan virke korrupsjonsforebyggende. Gi ordenlig bra lønn til politikere og politifolk feks; da rekrutterer man bra folk og fristelser for å motta bestikkelser eller forsynes seg av lasset vil i hvert fall i utgangspunktet være mindre.
![]() |
![]() |
|
|