|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Skikk, bruk og utdrikningslagJeg har fått i oppgave fra forloveren min at jeg må lage en liste over hvem jeg har lyst til å ha i utdrikningslaget mitt. Nå sitter jeg og lurer på hva som er vanlig og realt og passende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagNår jeg skulle sette opp liste var jeg klar på at ingen skulle føle at de ville vært i utdrikningslagslaget men ikke ble bedt. For den følelsen har jeg kjendt på å den var kjip. Så jeg inviterte heller for mange en for få.
![]() |
#3 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagJeg syne ikke det gjør noe å invitere noen til utdrikkingslaget som ikke skal i bryllupet. Men kanskje litt kjedelig å være den ene i utdrikkingslaget som ikke skal i bryllupet?
![]() |
#4 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagDe fleste i mitt utdrikningslag skulle ikke i bryllupet, da vi kun skulle ha nærmeste familie og to vennepar (forlovere med følge). Inviterte ikke noen av damene til mannens venner, men alle mine nære venner, barselvenner, syforeningsvenner, etc.
![]() |
#5 |
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagJeg synes alle kvinnelige gjester på brudens alder bør inviteres. Det gjør at alle føler seg veldig inkludert, og det setter en god stemning for bryllupet. De som ikke føler de kjenner deg, vil takke nei. Det går naturlig. Angående arbeidskollegaer er jeg mer uviss. Er det en fast gjeng du omgås? Vil det være en naturlig avgrensning et sted? Hvor mange er det på arbeidsplassen? Pleier dere omgås privat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagJeg synes det var rart at verken jeg eller de to som er gift med mannens eldre brødre, ikke ble invitert i utdrikkingslaget til hun som giftet seg med den yngste broren deres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslag
Ja, det ville jeg ikke gjort. Det må i tilfelle være flere, slik at det ikke føles rart og ubehagelig for de som ikke skal i bryllupet.
Jeg synes det kommer litt an på, tror jeg. Hvis det hadde vært én person, ville jeg sannsynligvis tenkt som deg. Det samme dersom min vennegjeng hadde vært nettopp en gjeng, men det er det ikke. Det er ganske få av vennene mine som kjenner hverandre.
Jeg ville syntes det var rart å bli invitert i utdrikningslaget til en av kjærestene til vennene av mannen som jeg ikke kjenner, selv om jeg skulle i bryllupet. Jeg hadde nok følt at jeg burde stille opp selv om jeg syntes det var unaturlig. Jeg tenker nok på utdrikningslaget som litt personlig, og at det er rart med flere bruden ikke kjenner der (unntatt hvis det er snakk om én eller to, slik veobra skriver over her). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
Jeg og en annen var de eneste i et utdrikningslag som ikke var invitert i bryllupet. Jeg syns faktisk det var litt sårt.... og litt kjedelig. For de hadde veldig fokus på bryllupet der. Spa for å bli fin til bryllupet, alle gjestene fikk håndspa for å bli fin til bryllupet, de sa slike ting hele tiden... bilder de skulle legge frem i en minnebok på gavebordet... osv osv.
![]() |
#9 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagJeg hadde gamle barndomsvenninner, turvenninner, kusiner, svigerinner, de nærmeste kollegiene/kvinnelige og selvfølgelig de nærmeste venninnene mine. Flere skulle inne i bryllupet, noen hadde jeg ikke sett på mange år, men utrolig gøy å se dem igjen.
![]() |
#10 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagJeg blir ikke fornærmet om jeg ikke blir bedt i utdrikningslag, jeg blir stort sett glad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagI utdrikningslag kan man invitere bekjente selv om de ikke er nære venner, synes jeg. Men det avhenger litt av kostnadsprofilen. Skal man bruke flere tusen kroner (som noen gjør), så bør man være ganske gode venner.
![]() |
![]() |
#12 |
Klar
|
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagHmm, interessant problemstilling. Virker som folk har ulik oppfatning av hva som er vanlig/riktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagFor meg er svigerinner og nærme venninner naturlige gjester. I mitt lag var ikke mannens kvinnelige gjester (om det nå var kjærester til kompiser, venninner eller søskenbarn). Det var dessuten bare bryllupsgjester der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagJeg synes det er en rar skikk å invitere de som ikke skal i bryllupet i utdrikningslaget. En ting er om ingen skal i bryllupet fordi man kun inviterer forlovere eller familie, men når man tross alt har valgt de beste vennene til bryllupsgjester så synes jeg det er snålt å skulle lete i andre rekke til utdrikningslaget.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagI vårt bryllup hadde vi veldig få gjester, og få av de var venner. Så flesteparten av de som var i utdrikkingslaget mitt var ikke invitert i bryllupet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Og da blir det jo en litt mer naturlig setting. Ikke fullt så naturlig når tre av femten ikke skal i bryllupet, mens resten skal.
![]() |
#17 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagFor meg blir det absurd å invitere noen i utdrikingslaget som ikke skal i bryllupet. Hva er greia med det, liksom? Jo, nå skal du være med og spleise på en fest for meg, men jeg gidder ikke å spandere en fest på deg om to måneder, liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Skjønner godt at du syntes det var sårt, det høres veldig ugreit ut.
Ja, jeg har stor forståelse for at noen velger å ikke komme på grunn av det. Heldigvis blir man invitert og ikke innkalt.
Enig i det. Flere tusen per person i et utdrikningslag synes jeg er for mye uansett, men det kommer jo selvfølgelig an på. Forloveren min er heldigvis innstilt på å gjøre det rimelig for folk, det synes jeg er fint.
Ja, det er veldig mange forskjellige oppfatninger. Jeg tenker heller ikke at selve hensikten er å bli kjent før bryllupet.
Etter å ha blitt mer vant til tanken, tenker jeg litt annerledes på dette enn dere. Jeg tenker verken at folk som ikke blir invitert i bryllupet er annenrangs (med mindre man forventet å bli invitert og ikke ble det - da blir det selvfølgelig spesielt) eller at utdrikningslag handler om å få seg en påspandert fest. For meg handler det om å finne på noe sammen med fine folk og ha det morsomt, og hadde jeg ikke syntes at det var det ville jeg bare ha takket nei til invitasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Skikk, bruk og utdrikningslagFor mange er jo bryllupet en fest for familien og bare de aller nærmeste vennene. Jeg hadde bryllup med 23 gjester, og hadde noen flere i utdrikningslaget enn de som var bedt i bryllup. Tenker jo at det er litt annerledes hvis man har 100 gjester og dermed har invitert hele vennegjengen.
![]() |
#20 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tenker ikke at jeg er annenrangs fordi jeg ikke blir invitert i et bryllup, men mer enn en gang har jeg følelsen av å bli invitert i utdr.lag nesten utelukkende fordi forlover har lagt opp til mange og kostbare aktiviteter og trenger å ha med seg mange å dele på. Så da inviterer man f.eks rine- som var kollega med bruden for fem år siden og har vekslet to ord med henne siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|