Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Spinnoff fra litt forskjellig: Kaster du julekort?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Hva gjør du med gamle julekort?
Julekortene blir kastet når jula ryddes bort 42 24,42%
Man kaster da ikke julekort, de tar man vare på! 41 23,84%
Jeg tar vare på de med bilder på 55 31,98%
Jeg tar vare på kortene fra de jeg setter mest pris på 6 3,49%
De blir kastet etter et visst antall år 26 15,12%
Annet 2 1,16%
Deltakere: 172. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-13, 13:05   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Spinnoff fra litt forskjellig: Kaster du julekort?

Gjør du det? En kollega av meg kaster alle julekortene når hun rydder ut jula, og jeg ble himmelfallen av å høre henne si det (kaste bilde av mine barn, liksom? )
Så- i lys av diverse jule-og kaste-tråder: Tar du vare på julekortene, eller blir de kastet?
Poll kommer.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 13:08   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff fra litt forskjellig: Kaster du julekort?

Julekort med bilder av barn tar jeg vare på. I små poser med påskrevet årstall, i påvente av at jeg en eller annen gang skal klare å ta meg tid til å lage album.

Andre julekort tar jeg vare på i en "lage-julepynt-boks" og så får jentene bruke dem til å klippe bilder av når de lager kort og merkelapper året etter.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 13:09   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar vare på både julekort og annen personlig post (som om jeg får det lenger! ).

Gammel 02-01-13, 13:10   #4
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kaster både julekort og bursdagskort, men tar vare på bilder.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 13:11   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

De med bilder og de fra svigers(de er ekstra fine og ungene får alltid et hver).

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 13:12   #6
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har tatt vare på de med bilder (av barn, spesielt) ja.
Ellers forsøker jeg å kaste.
Jeg har forøvrig hatt et rimelig ryddesjau nylig i gamle bursdagskort. Hvorfor samler man egentlig på bursdagskort?? Og hva med lista over hva barnet fikk til bursdagen?

Gammel 02-01-13, 13:12   #7
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Det der er like vanskelig hvert år, syns jeg. Det er liksom grenser for hvor mye vi kan spare på, men det sitter langt inne å kaste bilder. Jeg har egentlig ikke noe svar. Jeg vurderer å pakke de i kassa med adventspynt, så blir de et slags utgangspunkt for julekortlista 2013. Men så blir de nok kastet. Unntaket er de nærmeste, bilder av barna til søsknene våre. De sparer jeg på samme søren.

Gammel 02-01-13, 13:13   #8
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har aldri kastet et julekort eller brev. Det er nok godt jeg ikke får så mange, så tar det ikke så mye plass.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 13:15   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kaster dem når vi rydder vekk julepynten. Alternativet er at de ligger i en pose og tar opp plass, og jeg ser ikke helt at det er noe bedre. Men vi har dem hengende oppe i jula, og synes det er veldig koselig så lenge det varer.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 13:17   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kaster normalt julekort når jeg pakker bort jula. Jeg leser dem og setter stor pris på å få dem, men hva jeg skal bruke dem til senere, skjønner jeg ikke helt? Jeg har dem på utstilling hele jula da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 13:17   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Vanlige" julekort kastet, julekort med bilder blir stående i bokhylla en stund utover vinteren, men de kastes til slutt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 13:18   #12
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høyt&Lavt, her.

Og hva med lista over hva barnet fikk til bursdagen?

Ta vare på den? Min mor skrev alt jeg fikk til dåpen, og juler og bursdager i en liten bok, og den fikk jeg med da jeg flyttet hjemmefra. Jeg er ikke så flink til å oppdatere den selv, men jeg synes det er litt morsomt å lese i den. Jeg fikk ganske få gaver som barn sammenlignet med hva mitt barn får. Jeg har noen lister over hva han har fått, men jeg har ikke rotet meg til å skrive det i en bok.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 13:21   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fått 2 julekort i år. Det ene ble kastet, det andre, med bilde, legges i bildeesken.

Gammel 02-01-13, 13:22   #14
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg limer kort med bilder inn i albumen hvor jeg også limer inn diverse takkekort og lignende.

Gammel 02-01-13, 13:23   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kaster normalt julekort når jeg pakker bort jula. Jeg leser dem og setter stor pris på å få dem, men hva jeg skal bruke dem til senere, skjønner jeg ikke helt?

Bruke og bruke, det er da nok av ting man har som man ikke konkret bruker til noe. Jeg synes det er hyggelig å se på gamle bilder av søsken og venners barn når jeg roter fram julepynten i desember. Og så er det jo ikke sånn at bildekortene tar fryktelig stor plass. Det er vel en 12-13 år siden vi startet å motta bildekort. De første årene fikk vi få (ikke så mange av de rundt oss hadde barn) så var det en tiårsperiode med minst 20 kort hvert år og nå begynner det å avta litt. Altså: Jeg har ca.100 bilder liggende i en liten plastpose i julepyntkassen, det tar ikke fryktelig mye plass, altså. Hadde vi snakket 3-4 kasser med julekort, ville jeg kanskje vurdert å kaste noen.

Men: Lister over hva man får til bursdager? Jeg lager ikke slike lister, og hadde jeg gjort det, ville jeg iallfall ikke tatt vare på dem.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 13:23   #16
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kaster normalt julekort når jeg pakker bort jula. Jeg leser dem og setter stor pris på å få dem, men hva jeg skal bruke dem til senere, skjønner jeg ikke helt? Jeg har dem på utstilling hele jula da.

Her er jeg og. Vi får en del julekort, og mange har bilder. Det er kjempekoselig å få, og de henger oppe til heder og ære hele julen. Men når julen er over kastes de. Ikke vet jeg hvor jeg skulle oppbevart de, og ikke helt hvorfor heller.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 13:25   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er ganske mye lettere å kaste julekort nå som de kommer ferdiglaget og ofte også uten noe håndskrift.

Julekort der avsender tydlig har lagt i litt arbeid med bilde og skrevet tekst lar jeg stå fremme litt utover vinteren.

*ja til forskjellsbehandling av julekort*

Gammel 02-01-13, 13:28   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Bruke og bruke, det er da nok av ting man har som man ikke konkret bruker til noe. Jeg synes det er hyggelig å se på gamle bilder av søsken og venners barn når jeg roter fram julepynten i desember. Og så er det jo ikke sånn at bildekortene tar fryktelig stor plass. Det er vel en 12-13 år siden vi startet å motta bildekort. De første årene fikk vi få (ikke så mange av de rundt oss hadde barn) så var det en tiårsperiode med minst 20 kort hvert år og nå begynner det å avta litt. Altså: Jeg har ca.100 bilder liggende i en liten plastpose i julepyntkassen, det tar ikke fryktelig mye plass, altså. Hadde vi snakket 3-4 kasser med julekort, ville jeg kanskje vurdert å kaste noen.

Hvis jeg skulle samlet på julekortene, hadde jeg sikkert hatt en egen, full, pappeske bare til julekort på denne tiden. Og den ville ligget på loftet, uten å noen gang blitt tatt ned for å bli sett på, arkivert, videreforedlet eller brukt på annen måte. Og da sier jeg som Toffen: Hvorfor er det bedre enn å kaste?

Jeg regner med at folk som kaster julekort, ikke har den samme tendensen til å hygge seg med dem i senere tider som dem som tar vare på dem. Omtrent som at folk som ikke liker vin, ikke savner det ved alkoholfrie middager heller, sånn for å trekke paralleller til andre, lignende tråder for tiden.

Gammel 02-01-13, 13:29   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg har for øvrig gjemt på min tantes håndbroderte julekort. De fungerer som ordentlig julepynt og settes frem hvert år.

Gammel 02-01-13, 13:30   #20
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Jeg har album(er) som jeg limer inn årets julekort (med bilder, ikke de andre), takkekort og andre bilder vi får fra familie og venner.
Det er ikke ofte jeg blar i dem, men det skjer. Da er det utrolig koselig å se hvordan barna vokser til.
Hadde aldri fått meg til å kaste kort med bilder, men har ikke tatt vare på alle andre julekort.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:34.