|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenJeg syns dette var svært interessant å lese: En gruppe forskere har fulgt en rekke kvinner fra de var 13 til de var 30. Innad i denne gruppen har man sett at kvinner med psykiske vansker og lavt selvbilde oftere har valgt kosmetiske operasjoner. De har derimot ikke fått bedre selvtillit eller bedre selvfølelse i etterkant. Undersøkelsene viser at disse kvinnene typisk har blitt mer fornøyd med akkurat den kroppsdelen de har fikset på, men har ikke blitt mer fornøyd med utseendet generelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenViktig informasjon, og egentlig veldig logisk. Om man ser for seg at livet skal bli perfekt bare puppene er fine, så vil man jo lett få en kraftig smell når det ikke skjer.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenDette er veldig interessant. Og så må jeg tenke litt på det.
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenVeldig interessant, og helt klart noe det bør informeres om.
![]() |
#5 |
Epikur
|
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsen
Svært vesentlig poeng.
![]() |
#6 |
Borte
|
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenJeg tenker mest på det ressurssluket kosmetisk kirurgi en gang er. Viktig medisinsk personell og medisinske ressurser bindes opp i å bruke verdifull tid og kunnskap på å operere på friske folk. Og så hjelper det ikke en gang.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenDette er hovedgrunnen til at jeg ikke engang har vurdert kosmetisk kirurgi selv om jeg helt sikkert hadde fått dekket både bukplastikk, lårplastikk og sikkert andre ting også etter stor vektnedgang. Jeg har ingen fysiske plager av dette og de psykiske plagene jeg periodevis har, har ikke noe med dette å gjøre. Såpass selvinnsikt har jeg da ervervet meg gjennom et trøblete liv. Mine problemer sitter i hodet. Så enkelt og så vanskelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenJeg har foretatt kosmetisk kirurgi en gang. Jeg laseropererte øynene mine slik at jeg ikke trenger linser og briller. Det regnes faktisk som en kosmetisk operasjon. Det førte ikke til noen større problemer for meg psykisk. Den eneste forskjellen er at jeg nå ser uten hjelpemidler.
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Sånn tenker jeg også. Hvis jeg f.eks. skulle få fikset på tunge øyelokk en gang i fremtiden, så er det for å fikse akkurat det, ikke fordi jeg vil bli ung, vakker og få et problemfritt liv. Men jeg tror det er lett å tenke sånn når man er nede. "Hvis bare ..." Å ta tak i problemer er jo fryktelig tungt, og jeg skjønner godt at man emr eller mindre ubevisst leter etter quick fixes.
![]() |
#11 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenSant nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenJeg tror færre hadde vurdert brystoperasjon om det hadde vært mindre vanlig med disse (ganske latterlige) ekstreme pushup bh-ene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
Enig. Jeg har tatt brystreduksjon, og det er også en kosmetisk operasjon. Selv om hovedhensikten var å fjerne nakkepeoblemer hadde det helt klart en kosmetisk effekt også. Og jeg ble lykkeligere og føler meg lettere på alle vis, også psykisk. Jeg hatet brystene mine intenst. Å få mindre bryster har både bedret selvbildet mitt og gjør at jeg sover bedre. Og jeg kjenner at det irriterer meg litt at plastisk kirurgi skal være så sort-hvitt negativt. Det er jo hele spekteret, fra silikonpupper størrelse large til rekonstruksjon etter brystkreft og hudtransplantasjon etter skader.
![]() |
#14 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenJeg har tro på st de fleste kvinner ikke er så dumme at de tror kosmetisk kirurgi skal fikse hele livet deres. Jeg tror de fleste kvinner er så oppegående at de forstår at det er akkurat det ene konkrete problemet som blir løst.
![]() |
#15 |
Prettiest mess ever seen
|
Nå har jeg ikke lest forskningen enda, men det er jo forskjell på at kosmetisk behandling ikke hjelper som terapi for lav selvfølelse for personer med psykiske vansker, og at det overhodet ikke styrker selvtilliten.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenJeg har store pupper, og har lenge hatt lyst på brystreduksjon. Men etter at jeg så et brystgalleri som KK har link til på siden sin så fant jeg ut at puppene mine faktisk var helt normale og til og med litt fine. Så nå tenker jeg ikke på det mer. At jeg i tillegg har stor kropp er en helt annen sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenJeg synes det er forskjell på brystreduksjon og laseroperasjon av øyner og utretting av neser og øyelokksoperasjoner og alt mulig som folk driver med. Det to første har en mer praktisk betydning, mens de siste har mest med selvbilde å gjøre. Jeg så et program om mennesker som tok sånne operasjoner og i 80 % av tilfellene kunne jeg ikke for mitt bare liv se hvilken kroppsdel det var noe galt med på før-bildene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Kosmetisk kirurgi hjelper ikke på selvfølelsenJeg synes også det er ganske stor forskjell på å rette opp en "skavank" og på å fikse noe som egentlig er greit fra før. Men så er jo definisjonen av skavanker veldig ullen, da. En tredjegrads forbrenning eller et hareskår, er jo slikt som de fleste anser for å være feil eller skade som bør/kan fikses, men er hengemagen man får etter to barnefødsler også en "skavank"? Og hva med de nær ikke eksisterende puppene? Er de også "feil som bør utbedres"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
intro
|
Jeg oppfatter det i alle fall som om dette er et inngrep som har lavere status enn f.eks. brystreduksjon (selvfølgelig også fordi store pupper har en praktisk og iblant også helsemessig slagside som spekefjøler ikke har, jeg ser jo det). Har man komplekser for nær ikke-eksisterende pupper, er det 'bare' et psykisk problem, så å si - da er det mer politisk korrekt å skjerpe seg og slå seg til ro, evt. kjøpe seg bombshell-bh eller hva det nå heter. Det er vel dette inngrepet som oftest trekkes fram i slike diskusjoner, har jeg inntrykk av - det er et rent kosmetisk inngrep som er en liten smule 'uverdig' i manges øyne.
![]() |
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
Det er det vanligste kosmetiske inngrepet, i henhold til undersøkelsen jeg linket til, og det er grunnen til at jeg tok de med. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|