|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Møllspist
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
![]() |
![]() LykkeDet er noe jeg tenker mye på for tiden. Jeg er ikke spesielt lykkelig kjenner jeg, og jeg prøver å gjøre noe med det. Men det er neimen ikke lett!
![]() |
#2 |
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: LykkeJeg tror at vi i stor grad saboterer vår egen mulighet til lykke ved å jage etter lykken. Det er et symptom på vår tid, tror jeg.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: LykkeMor til en kompis snakket om dette med lykke i en tale til sin sønn på bryllupet. Hun snakket om at lykken hadde opptrådd som små øyeblikk i livet hennes og ikke som en varig tilstand. Og at når han ble lagt på brystet hennes etter fødselen var et sånt glimt av lykke. Synes Nyx sier det fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Møllspist
![]() |
![]() Sv: Lykke
Du har nok rett i det du sier her ja.
Jeg er jevnt over misfornøyd, og da hjelper ikke de små øyeblikkene så mye. Vanskelig å se dem er det og...
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: LykkeJeg synes Nyx sier det veldig fint, samtidig som jeg mener at en viktig del av det er å akseptere det man har og ikke har, inkl. fortiden.
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Oct 2010
Fint innlegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: LykkeJeg opplever flere lykkeblaff i løpet av en dag, men den grunnleggende følelsen er mer tilfredshet. Lykkefølelsen knyttes til situasjoner og er mer intens. Tilfredshet opplever jeg som en harmonisk ro, en slags stille glede over at livet mitt er som det er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Borte
|
![]() Sv: LykkeJeg har et par-tre år bak meg der jeg ikke har vært spesielt fornøyd. Mye av grunnen er nok at jeg har hatt lite egentid. Jeg har det fint når jeg får tid til å pusle litt med mine egne ting iblant. Blir det for lite av det så synker humøret. Akkurat nå, hvis jeg ikke hadde hatt PMS (
![]() |
#10 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: LykkeJeg har hatt en oppvekst som har vært preget av svært lite lykke, men det har jeg lært mye av tror jeg. Jeg jakter ikke lengre på lykke i det jeg ikke har, men finner den i små drypp i det som er her og nå. Lykke kan for eksempel være i en kosestund i sofaen med størst og mellomst, eller når minst holder meg i hånda når han skal sove. Det kan være når vi alle sammen sitter rundt bordet en lørdag morgen, og spiser varme rundstykker, og snakker om løst og fast. Det kan være en halvtime for meg selv, med ett strikketøy og en kopp te, eller det å få ligge lenge i sengen en søndag morgen og høre lyden av barnelatter fra etasjen under. Lykke kan kan være så mye, men jeg tror man ødelegger for seg selv dersom man alltid søker det man ikke har/ det man ikke kan få.
![]() |
![]() |
#11 |
rakkarpus
|
![]() Sv: LykkeFor meg er ikke lykke en konstant følelse jeg har, men jeg kan kjenne lykke i små drypp. Tilfredshet med livet og tilværeslen, derimot, er noe jeg er glad for at jeg er det meste av tiden.
![]() |
#12 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: LykkeLykke er for meg fravær av misnøye. Misnøye kommer når jeg |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: LykkeJeg har hele tiden tenkt at jeg må være tilfreds med livet mitt slik det er og ikke hele tiden hige etter noe bedre. Dette er nok noe jeg har fått med meg i arv fra min litt overkloke bestemor. Det er en god lærdom i prinsippet, men det fungerer ikke alltid så bra. Jeg har nemlig i nesten hele mitt voksne liv hatt en enorm trang til endring. Jeg har ikke klart å slå meg til ro og være tilfreds og iallefall ikke lykkelig slik tingenes tilstand var. Det var hele tiden NOE som jeg følte måtte endres, uten at jeg helt klarte å sette fingeren på hva det var. Jeg slet skikkelig med den følelsen fordi jeg hadde lært at man burde være fornøyd med det man hadde. Vi har det jo så bra alle sammen i dette landet at det å være misfornøyd eller føle trang etter noe annet, var galt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Epikur
|
![]() Sv: LykkeJeg bruker tid på ting som gjør meg glad, som jeg lengter etter å gjøre og som gir meg energi.
![]() |
#15 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg ville spurt meg selv om "hvorfor ikke?". Dette trenger overhodet ikke være tilfelle for deg, men det første året etter at tvillingene mine ble født, og jeg jo burde være det lykkeligste mennesket i verden (og følte meg dypt utakknemlig som ikke bare gikk og kjente på denne lykkefølelsen), var jeg simpelthen så sliten at jeg trodde jeg var ulykkelig. Men så var jeg altså "bare" totalt utslitt, og gjorde enkelte endringer i hverdagen min med dette som utgangspunkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: LykkeDet er for meg essensielt å en gang i blant stoppe opp, se på alt jeg har og alle jeg har, nyte øyeblikket, og så haste videre. Hverdagslykke er også lykke, men det hender man må være litt mer oppmerksom på å faktisk legge merke til den, enn de mer opplagte lykkestundene på en øde strand mens man sitter og ser på solnedgangen sammen med sin elskede familie og alt er harmoni og vakkert og flott og det står en enhjørning og vrinsker i det fjerne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Epikur
|
![]() Sv: LykkeJeg har ikke vært spesielt strålende lykkelig gjennom graviditeter og barselperioder. Det er hardt arbeid, jeg har vært syk, hatt syke barn, hatt tøffe svangerskap, tøffe fødsler, ingenting å rope hurra for. Å skulle ha skyldfølelse for at jeg ikke er stormende lykkelig på toppen av det hele ville lagt stein til byrden. Men nå begynner det å lysne, heldigvis.
![]() |
#18 |
Møllspist
![]() |
Det er klart det er slitsomt med tvillinger, og jeg får ikke mye avlastning heller. I tillegg så hadde jeg nok litt urealistiske forventninger til hvordan det skulle bli. Men jeg var ikke lykkelig før de ble født heller, og har vel i grunnen vært misfornøyd med tilværelsen i mange år...
Kjenner meg igjen i det du skriver her. Jeg har vel helt siden tenårene følt på det at jeg må endre på noe uten å vite hva.
![]() |
#19 |
Møllspist
![]() |
![]() Sv: LykkeMange gode og interessante svar her forresten. Takk skal dere ha alle sammen.
![]() |
#20 |
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() Sv: LykkeLhi-My: Jeg mener på ingen måte å si at man skal være fornøyd med det man har hvis det man har ikke er bra. Endringer må til innimellom, men man skal ikke hele tiden ønske endringer bare for endringens skyld, bare fordi man lurer på om gresset er grønnere. Det er klart, hvis gresset på den siden av gjerdet man befinner seg helt klart ikke er det gresset man ønsker å stå på, så er det helt på sin plass å hoppe over gjerdet. Men noen ganger kan vi ha godt av å huske at gresset på den andre siden vil også bli brunt hvis ikke det vannes.
![]() |
|
|