|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
Se resultatene: Leser du for barnet ditt? | |||
Jeg leser daglig for barnet (0–2 år) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
10 | 7,35% |
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (0–2 år) |
9 | 6,62% |
Jeg leser iblant for barnet (0–2 år) |
3 | 2,21% |
Jeg leser sjelden for barnet (0–2 år) |
0 | 0% |
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (0–2 år) |
1 | 0,74% |
Jeg leser daglig for barnet (3–5 år) |
43 | 31,62% |
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (3–5 år) |
25 | 18,38% |
Jeg leser iblant for barnet (3–5 år) |
11 | 8,09% |
Jeg leser sjelden for barnet (3–5 år) |
1 | 0,74% |
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (3–5 år) |
0 | 0% |
Jeg leser daglig for barnet (6–9 år) |
36 | 26,47% |
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (6–9 år) |
29 | 21,32% |
Jeg leser iblant for barnet (6–9 år) |
22 | 16,18% |
Jeg leser sjelden for barnet (6–9 år) |
5 | 3,68% |
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (6–9 år) |
3 | 2,21% |
Jeg leser daglig for barnet (10 år eller eldre) |
4 | 2,94% |
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (10 år eller eldre) |
5 | 3,68% |
Jeg leser iblant for barnet (10 år eller eldre) |
13 | 9,56% |
Jeg leser sjelden for barnet (10 år eller eldre) |
6 | 4,41% |
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (10 år eller eldre) |
10 | 7,35% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() Leser du for barna dine?Hvor mye? Og hvor gamle er de? Poll følger.
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Leser du for barna dine?Ja, det gjør jeg. De er åtte (snart ni) og 11. Jeg leser riktignok sjeldnere enn før. Mye skyldes at jeg ikke har overskudd, og dessuten det faktum at når vi leser, så leser vi lange bøker, og da tar det fort minst en time å komme noen vei i det hele tatt. Det har jeg bare energi til i perioder. Så vi leser i perioder. Vi velger bøker sammen, men det er en utfordring å mikse en ekstremt språklig og lesesterk åtteårings behov med en autistisk 11-årings behov. Hun liker ikke fantasy, foretrekker f.eks. Vestly og har problemer med konsentrasjon, motivasjon og tekstforståelse (ikke avkoding). Jeg er kommet dithen at jeg bsre er glad hun leser noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Peppy!
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Den som legger syvåringen leser for ham. Vi leser mellom 15 - 30 minutter. Hvordan bøker velges var et vanskelig spørsmål. Jeg går ofte innom bokbutikker og titter. Vi leser bøker vi allerede har i bokhyllen (den er enorm!). Akkurat nå holder jeg på med Tsatsiki-bøkene, som er helt utrolig bra. Min mann leser den siste Doktor Proktor-boken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Ja. Sønnen min er åtte år. Vi leser mest Dr. Proktor, Harry Potter og Roald Dahl.
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Både mannen og jeg leser for Poden (som er 10 og leser masse på egen hånd). Jeg leser kanskje mer, men det går litt i perioder. Mannen og jeg leser aldri samme bok, men velger bøker hver for oss, noen ganger i samarbeid med Poden, og noen ganger fordi vi selv ønsker å lese en bestemt bok. Det er flere grunner til at vi leser høyt: Det er hyggelig å dele bokopplevelser; noen bøker er kompliserte på ulike vis, slik at det er greit å kunne snakke om dem; det er enklere å "overtale" ham til en bestemt bok dersom vi leser den for ham enn dersom han skal lese den selv.
![]() |
#6 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Da ungene var mindre og ikke leste selv, ble de lest for så og si daglig. Nå er vi blitt periodehøytlesere her i huset. Hele husholdningen leser mye selv, men av og til har jeg høytlesningsprosjekter gående. Vi var gjennom alle sju Harry Potter-bøkene for et par år siden. Så startet vi på Narnia-bøkene, men de fenget ikke like mye. Vi skal ha en runde til med Harry Potter for minstemann har ikke fått med seg de siste tre og nest-yngste datt av lasset i femmeren han også. Jeg tror nok at 13-åringen kan være troendes til å høre på hun også når jeg starter på nytt.
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Snuppa leses for flere ganger i uka. Stort sett av mannen, for snuppa synes at jeg leser for dårlig (jeg har dysleksi). Jeg krysset allikevel av for at "jeg" leser for barnet flere ganger i uka.
![]() |
![]() |
#8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Leser du for barna dine?Junior har vi alltid lest mye for. Jeg har hatt som "regel" at hvis han kommer med en bok og vil lese, så er ikke svaret annet enn ja - såfremt det er praktisk mulig. Han elsker å bli lest for, og vi leser høyt til kveldsmat hver dag. Vi har lest alle Knerten-bøkene, Charlie og sjokoladefabrikken, Georgs magiske medisin, og nå er vi snart ferdig med alle bøkene om Karlsson.
![]() |
#9 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Boklesinga på sengekanten hver eneste kveld er et av dagens høydepunkter for vesla på 3 1/2. Vi begynte å lese da hun var mellom 6-8 mnd. Hun blir lest for daglig.
![]() |
![]() |
#10 |
Trøtt
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Mini på 6 år blir lest for omtrent hver dag. Nå som hun har begynt å lese selv leser vi helst billedbøker og leser annen hver side. Det er hun som velger bøker. Vi er på biblioteket omtrent en gang i måneden og har en ganske full bokhylle hjemme også.
![]() |
#11 |
Audacious
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Jeg leser flere ganger i uka for sjuåringen, og en gang iblant for tolvåringen.
![]() |
#12 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Hvis de er i seng til grei tid så leser jeg for de, et kapittel eller 3 alt ettersom. Guttene blir 6 og 8 innen halvannen måned.
![]() |
![]() |
#13 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Leser du for barna dine?Guttene er 7,5 og 11 år.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Leser du for barna dine?Jeg prøver å lese daglig for alle barna. Lillesøster på 3 har for tiden dilla på bøkene om nettopp Lillesøster og disse leses igjen og igjen og igjen. Jeg prøver å introdusere litt nytt innimellom, forhåpentligvis er dette bare en fase. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
kamerat
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Vi (oftest jeg) leser for begge ungene (7 og 9) sammen før leggetid, ideelt sett hver kveld, i praksis kanskje 4–5 kvelder i uka. Vi leser lange kapittelbøker, og jeg anser dette som min kanal til å pushe på dem ting jeg har elsket selv, så vi har lest ting som Anne fra Bjørkely, Tordivelen flyr i skumringen, Den uendelige historien og Jon Bings planetbøker, men også samtlige Harry Potter (samme motivasjon) og hele Proktor, f.eks. Ungene kan også få selge inn ting, og slik hadde det seg at vi leste første bok i Nifse Nella-serien til Unni Lindell (horribel).
![]() |
#16 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Jeg leser daglig for 9-åringen. Hun leser godt selv, men er lite aktiv på å lese kapittelbøker. Nå har vi begynt på Harry Potter |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Leser du for barna dine?Vi leser for jenta på 3,5 hver dag. Mest bildebøker, men også kapitler fra høytlesningsbøker.
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Ja, jeg leser i ny og ne for seksåringen (straks syv! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Leser du for barna dine?Vi leser for alle barna hver kveld. Minsten får en bok (den samme om og om igjen for tiden) mens de to andre leser vi lange kapittelbøker for. Det er viktig at jeg leser høyt en bok jeg liker selv, ellers blir leseentusiasmen for dårlig. Heldigvis er jeg nesten altetende og liker det meste - så det er ikke vanskelig å finne bøker. Vi har lest alt av Anne Cath Vestly, Astrid Lindgren og Thorbjørn Egner. Doktor Proktor har vi lest og Narniabøkene. Tzatziki har vi vært innom og mye Roald Dahl. Det er så mange bøker å glede seg til!
![]() |
#20 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Leser du for barna dine?Det går veldig i perioder, men ja, jeg leser for barna. Mannen leser omtrent ikke for dem, så det er visst en sånn mor-barn-greie.
![]() |
|
|