|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sånn passe sane
|
![]() Takbelysning på soveromVi er like ved å kunne flytte inn i nytt hus, men trenger belysning på 4 soverom. Jeg er veldig i tvil om hva jeg vil ha, skinne eller ikke skinne? Rislampe kanskje? Hva er egentlig finest og hva gir mest fordelaktig belysning..? :lost in space: Vi har litt dårlig tid, så det beste hadde vært å gå for noe IKEA-opplegg, men der er det jo en jungel.
![]() |
#2 |
Tankefull
|
![]() Sv: Takbelysning på soveromJeg ville valgt taklampe, evnt spotter foran garderobe, men da innebygde. Hvilken taktampe kommer jo ann på stil ellers i rommet.
![]() |
#3 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Takbelysning på soveromJeg ville også valgt taklampe! Spotter, og da skinner, synes jeg ikke gir verken pent eller varmt lys. Noen innebygde foran speil/garderobe, muligens, men å ha et flott mersterverk av en lampe over senga er og blir penest, i mine øyne.
![]() |
#4 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Takbelysning på soveromInteriørarkitekten og "lysmannen" som hun samarbeider med mener plafonder (?) gir det beste lyset. Men de er da virkelig ikke fine?
![]() |
#5 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Takbelysning på soveromVi har noe så blodharry som takvifte med lys på soverommet - den var her da vi kjøpte, og jeg sa sporenstreks at den var det første som skulle ut. Vel - det blir veldig varmt her om sommeren, så vifta er her fortsatt, jeg elsker den. pen, nei - men nyttig, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Takbelysning på soverom
Sånne er grisestygge. Offentlig toalett-aktige.
![]() |
#7 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Re: Takbelysning på soverom
![]() |
#9 |
Sånn passe sane
|
Sant, jeg synes også de er dritstøgge.
![]() |
#10 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Takbelysning på soveromMannen har vært på vift alene og sendte meg disse bildene:
![]() |
#11 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Vi har sånne i yttergangen.
![]() |
#12 |
audio, video, disco
![]() Sv: Takbelysning på soveromVi har ikke taklamper på soverommet vårt, bare to lamper på hver side av senga, trenger man mer lys, egentlig?
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
Den øverste der har eksponert pære som du får veldig midt i fleisen om du skal ha den over øyehøyde.
![]() |
#16 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Takbelysning på soveromVi har hvite plafonder fra en aller annen lysleverandør. Vi synes de gir godt og mykt lys, og at de ikke stikker seg særlig ut i taket. Å kun skulle ha lys ved sengen - hvordan skulle vi da sett ned i kommodeskuffer og inni skap? Hadde ikke funket hos oss.
![]() |
#17 |
audio, video, disco
Vi har ikke klær på soverommet, kanskje derfor jeg ikke har savnet mer lys.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takbelysning på soveromVi har skjellampe i taket og små lamper på nattbordene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
![]() Sv: Takbelysning på soveromRundtlysende armaturer gir godt arbeidslys - men å ha lik mengde lys på alle flater gjør dem ganske "flate" og lite spennende. Spotlights gir stor kontrast / spill mellom lys og skygge. De kan gjøre et rom veldig innbydende - men gir ikke nødvendigvis det beste arbeidslyset. I et soverom ville jeg puttet lys der det trengs - og ikke for mye ellers (med mindre rommet brukes til ting som krever lys). Fint å få lys inn i skap og kommoder når en skal kle seg om morgenen. Plassering av lyskilde er da viktig for å unngå å skygge for seg selv. Bredstrålende spotlight ikke så langt utfor kanten på skapet funker fint (se hvordan lys plasseres i en klesbutikk). Vegglamper for leselys kan også brukes til å sende strølys på veggen bak senga - det ser pent ut (om veggen er pen). Tenk på at en som oftest ligger ned på et soverom - ikke plasser lyskilder sånn at du blir blendet. Oppoverrettet lys vil også få rommet til å virke luftigere - noe som er deilig i et soverom.
![]() |
|
|