|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ekvilist
|
![]() Irmas kokebok (med bilder)Oversikt over alle trådens oppskrifter:
Chicken tikka m/ ris, yoghurt- og mynteraita 1 dl matyoghurt eller yoghurt naturell 2 fedd hvitløk 50 g løk 1 ss ingefær 3 ss sitronsaft 1 ts salt 1 ts chilipulver 1 ss tomatpuré ½ ts malt korianderfrø 3 ss smeltet margarin/oje 1 kg kyllingfilet Saus 4 ss olje 1 fedd hvitløk ½ ts malt spisskummen ¼ ts muskatblomme ½ ts malt muskat 150 g tomater ½ ts gurkemeie Salt og chilipulver etter smak 1 ss ingefær 1 ss rømme 1 dl kefir (evt matyoghurt) 10 cashewnøtter 1 ss finsnittet koriander
Pasta med pølse og pesto 500g spagetti 400 g pølse (kokt, røkt kjøttpølse – eller andre krydrede pølser) 4 ss olivenolje 1 rød paprika 1 gul paprika 2 dl sjampingjonger 1 løk (evt 4 vårløk) 1 ½ dl pesto 1 ½ dl revet, fersk parmesan salt og nykvernet pepper Kok spagettien etter anvisning på pakken. Skjær pølsene i skiver og stek dem raskt lysebrune i to skjeer olivenolje. Ta pølsekivene opp av pannen. Tilsett grønnsaker. La dem surre på svak varme i 6-8 minutter. Legg pølseskivene tilbake i pannen og rør inn pesto og mesteparten av parmesanen. Smak til med salt og pepper. Bland sausen i spagettien. Dryss med resten av parmesanen rett før servering. Pesto 1 liten potte frisk basilikum 1 ts grov salt 2-4 hvitløksklæfter 50g pinjekjerner 3 ss nyrevet parmesanost 5 ss olivenolje Med kjøkkenmaskin: Ha i basilikum, salt, hvitløk, pinjekjerner, parmesan og 3 ss av oljen og kjør det raskt sammen i maskinen. Ha i resten av oljen litt etter litt. I morter: Knus basilikum, salt hvitløk, pinjekjerner, og parmesan til en jevn masse. Ha i oljen litt etter litt.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 29-09-07 kl 23:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Gohbi Alu (Blomkål og poteter) m/ raita, nanbrød og løkbhaji
Bland 2,5 dl yoghurt, ca 20 g hakket mynte og en klype kajennepepper. Blandes godt. Serveres kald. Løkbhaji 140 g besanmel eller grammel 1 ts salt 1 ts malt spisskummen 1 ts malt gurkemeie 1 ts bakepulver 1 ts chilipulver 2 ts sitronsaft 2 ss vegetabilsk olje eller jodnøttolje, pluss ekstra til frityrsteking 2-8 ss vann 2 løk i tynne skiver 2 ts korianderfrø, lett knust
Blomkålsuppe med ost- og urtebrød 1 stort blomkålhode, evt 2 små 1 l vann ¾ ss ss salt (evt litt mindre) 3 dl matfløte (evt melk noe melk) 1 terning kyllingbuljong ½ ts pepper ½ ts muskat Del blomkålen i store buketter og stilken i noen biter. Ta noen av bukettene og del opp i små buketter, legg disse til side. Ha blomkål i vannet sammen med salt og kok 20 minutter under lokk til det er mørt. Ha i en terning med kyllingbuljong, fløte, pepper og muskat, kjør alt i en mikser til en purésuppe. Du kan også bruke stavmikser. Smak evt til med mer salt og pepper. Putt de små blomkålbukettene oppi, og kok i noen minutter. Ost- og urtebrød 5 dl melk 50 g ferske hakkede urter (f.eks basilikum, ruccola, persille) 50 g gjær 50 g smør 2 ts salt 200 g revet jarlsberg eller annen revet ost 12-13 dl hvetemel I stekeovnen 250 grader, 10-12 min. Varm melken til ca 37 grader. Ha urtene i litt av melken, smuldre gjæren i bakebollen og rør den ut i urtemelken. Tilsett resten av melken, smør, salt, halvparten av osten og det meste av melet. Arbeid deigen til den er smidig og ikke klisser. La deigen heve på et lunt sted under plast ca 30 minutter. Ha deigen på melet bakebord, og del den i to deler. Trykk ut eller kjevle til firkanter ca 20x20 cm. Skjær 2 cm brede strimler med en spiss kniv. Vri på deigen noen ganger og legg den på smurt plate eller bakepapir. Strø over resten av osten. La den heve igjen i ca 15 minutter, og steke midt i ovnen. Avkjøl utildekket på rist. Pitabrød med makaronistuing og hvitløksdressing 4 pitabrød 1 boks kokt skinke/kyllingskinke 2 løk 2 fedd hvitløk ½ dl olivenolje (vi bruker bare et par spiseskjeer) ½ boks hakkede tomater 1 dl ketchup 1 ss sukker salt og pepper 200 g makaroni 100g revet ost Finhakk løk og hvitløk og fres i oljen i tre minutter. Tilsett terninger av skinke og la det frese i noen minutter før du tilsetter hakkede tomater og ketchup. Smak til med salt, pepper og litt sukker. Kok makaronien etter anvisning på pakken. Når den er ferdig, siles den over et dørslag og avkjøles i kaldt vann. Bland makaronien i kjøttsausen og fyll den i varme pitabrød som er smurt med hvitløksdressing. Dryss på ost og server litt salat til pitabrødene. (Vi putter gjerne salat++ inni pitabrødet.) Hvitløksdressing 3 ss majones 3 ss rømme/rømmekolle 1 fedd hvitløk 1 ts hvitvinseddik 1 ts sukker salt og pepper
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 06-04-07 kl 20:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Åh jeg elsker kokebøker med bilder! Det er derfor jeg la med bilder av alle kakene mine i kaketråden min her inne. Bilder er et must!!! Sist redigert av Dixie Diner : 08-11-10 kl 21:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Råkul tråd!
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Feks. at jeg ikke er så flink til å ta gode nok (kokebok-aktige) bilder av matrettene, da må jeg få noen andre til å gjøre akkurat det. Ja, og det at jeg da må lage en haug med matretter som jeg skal ta bilder av. Jeg elsker jo å lage mat, men føler ikke jeg har overskudd til den jobben der akkurat nå for tiden. Får vente litt og se. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Skriv og skriv og skriv
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Jeg må bare skryte av bildene dine, Irma.
![]() |
#11 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Vil du gifte deg med meg
![]() |
#12 |
Dramaqueen
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Det er viktig med bilder, men det er enda viktigere med GODE bilder. Og det har du virkelig fått til her! Gleder meg til flere tips. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Aquarist
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Dette så bare utrolig lekkert ut Irma! Blir spennede å følge med vidre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
One of These Days
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Wow. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Ja takk!
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 26-03-07 kl 18:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ikke fullt så fin
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Mektig imponert!
![]() |
#18 |
Skriv og skriv og skriv
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Kylling i tandoorisaus
![]() |
#19 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Det så godt ut Tosse!
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 10-04-07 kl 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Tusen takk, Irma! Her er det mye som må prøves. Tosse sin rett så også god ut!
![]() |
![]() |
|
|