|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvis du kunne jobbet mindre - ville du gjort det da?Jeg har 9 års utdannelse og elsker yrket mitt. Allikevel må jeg si at kunne jeg valgt- dvs hvis det var mulig å få en 50% stilling i mitt yrke, ville jeg HELT klart gått ned i levestandard for å få mer tid til barna mine. Jeg kunne gjerne solgt bilen, kjøpt alt vi eier på loppemarked og kun ha ferier på hytta. Jeg kunne flyttet ut at byen for å bo billigere, jeg kunne gjerne fått mindre pensjonspoeng. Jeg måtte nok tatt en pause på karrierestigen, men det føles egentlig helt greit. Jeg ville gjerne hatt barna kun 50% i barnehagen, og jeg kunne gjerne tatt dem med meg på en lekeplass på dagtid og truffet andre mødre i samme situasjon. Men lekeplassene rundt her kan man telle på 1 hånd, de legges ned en etter en. For ALLE barn er i barnehage 100%. Og alle jobber 100%. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hvis du kunne jobbet mindre- ville du gjort det da?
Jeg er alt for glad i jobben min til å ville jobbe noe mindre. Dessuten har jeg det mye bedre når jeg jobber fullt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvis du kunne jobbet mindre- ville du gjort det da?Nå jobber ikke jeg i det hele tatt, men jeg vet med meg selv at med barn i barnehage/småskole så hadde jeg aldri jobbet fullt.
![]() |
![]() |
#4 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvis du kunne jobbet mindre- ville du gjort det da?Ja. Jeg ville jobbet deltid om jeg hadde hatt bedre økonomi. For meg hadde det ideelle vært at både mannen og jeg jobbet 60% og hadde både noe tid alene hjemme og noe tid hjemme sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Men hvordan ordner dere ting i det daglige? Blir det ikke mye stress hit og dit? Har du muligheter for hjemmekontor eller andre tilpasninger som gjør hverdagen lettere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvis du kunne jobbet mindre- ville du gjort det da?Jeg ville reist litt mer (gitt at jeg hadde samme lønn med mindre jobb) og trent mer. Jeg trenger å trene mer og det er ofte den delen som blir kuttet når tiden blir knapp i hverdagen. Hjulpet ungene mer med leksene (sett over og slikt, som jeg sjelden gidder |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ser lyst på livet
|
Vi har valgt boområde og jobb, slik at avstandene ikke er for store. Vi begrenser aktivitetene ungene (og vi voksne) er med på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
![]() Sv: Hvis du kunne jobbet mindre- ville du gjort det da?Dere som stoppes fra å jobbe mnidre er det økonomien som setter stengslene? Er det mulig å gå ned i levestandard? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ser lyst på livet
|
Nå har jeg slik at jeg må avspasere etter heftige jobbeperioder, noe som gjør at jeg får tilfredsstilt behovet mitt for fri. Men jeg er avhengig av faste rutiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvis du kunne jobbet mindre- ville du gjort det da?Jeg kunne godt tenke meg for å jobbe mindre for å gjøre andre ting, men "andre ting" ville ikke vært f.eks. å være sammen med småbarn på halvtid i stedet for at de var i barnehagen. Og sånn som hverdagen er nå, er i grunnen sønnen min stort sett på skole/AKS mens jeg er på jobb, så jeg ville ikke sett ham vesentlig mye mer dersom jeg var hjemme.
![]() |
#11 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvis du kunne jobbet mindre- ville du gjort det da?Nei, jeg ville ikke det. Synes vel egentlig at dersom man 'bare' jobber 100% har man ganske mye tid til overs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvis du kunne jobbet mindre- ville du gjort det da?For meg er det økonomien som setter grensene ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Nå er ikke økomomien som setter stengsler for oss, vi kunne relativt greit fått ting til å gå rundt med 80 % på begge eller 100/60, men da selvsagt med lavere levestandard. Hva stopper meg da fra å redusere stillingen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Jeg har fleksitid og mulighet for hjemmekontor ja, men jobber også stort sett mer enn 100%. Vi har vaskehjelp 1 gang i uken og LøveMannen bidrar selvsagt like mye som meg på hjemmebane. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvis du kunne jobbet mindre- ville du gjort det da?Jeg kunne gjerne jobbet litt mindre om jeg ikke var avhengig av pengene eller tenkte litt på pensjon. Men jeg kunne ikke tenke meg å ikke jobbe i det hele tatt, så lenge forutsetningene er slik de er nå (tenker helse og sånn).
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02) Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre. Groucho Marx Sist redigert av tiddelibom : 15-05-13 kl 12:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Borte
|
![]() Sv: Hvis du kunne jobbet mindre- ville du gjort det da?Nei, det tror jeg ikke. Kanskje jeg ville gjort det akkurat fra ungene var 1-3 om det hadde vært et enkelt alternativ, men sånn ellers så syns jeg 100% er akkurat passe. Jeg jobber akkuratt 100% da, sjelden noe over det.
![]() |
#19 |
![]() Sv: Hvis du kunne jobbet mindre- ville du gjort det da?Dere som jobber 100%, har barn i barnehagen og ikke synes det er mye stress i hverdagen, når henter dere barna? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Men hva er arbeidstidene da? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|