Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hvor stor andel av klærne deres er dyre?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-07, 02:08   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor stor andel av klærne deres er dyre?

Ja, i natt er jeg i det nysgjerrige hjørnet.

Jeg vet selvfølgelig at det er lurt å kjøpe det som er helt basic (hvite t-sjorter, svarte enkel sko, singleter etc) på billige plasser, og spesielle klær på små nisjebutikker, og klær som skal vare lenge av mer eksklusive merker. Men jeg er ikke så flink til det ... Jeg handler gjerne alt på en plass , i disse dager, med internett og det hele har jeg egentlig ingen unnskyldning heller - det bare "blir slik".

Er dere flinke til å variere innkjøpene etter pris og kvalitet?

Gammel 29-04-07, 07:44   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?

Jeg er ganske flink til å få med meg bra salg, så jeg har endel (ganske) dyre klær som jeg har betalt lite for. Ellers så kjøper jeg en blanding av billige og dyrere klær, etter hva jeg finner og føler er verd pengene. Hvis jeg kjøper noe dyrt så må det være noe jeg liker veldig godt og tror jeg kommer til å bruke en stund. Kjøper ikke bukser og gensere til 3000 og sånn, så alt er vel relativt når det gjelder dyrt/billig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 08:02   #3
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kjøper egentlig ikke så mye dyre klær.
Når det gjelder basic-klærne du nevner him, så liker jeg faktisk best å kjøpe akkurat dét i god kvalitet og dermed litt dyrere,
da dette er klær som skal vare lenge.
De går ikke av moten og de passer til alt.
Og så er jeg av typen som bruker klær til de er utslitt, jeg går ikke lei av klær
(så lenge det ikke er snakk om impulskjøp og det viser seg at plagget ikke var helt min smak likevel).
Så for meg lønner det seg å kjøpe skikkelig kvalitet, og det er jo som regel litt dyrere.

Gammel 29-04-07, 08:10   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker også mange av klærne lenge, så dårlig kvalitet er irriterende. Jeg har lavest terskel for å kjøpe noe dyrt når det gjelder sko, vesker og yttertøy.

Gammel 29-04-07, 08:12   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Basic klærne mine, bukser,ytterjakker og litt lettere jakker er dyrere kvalitet
Samme med skotøy og endel topper.
Jeg kjøper stort sett det jeg liker om det så er fra HM eller andre , men når man er 42 år som jeg, har man ofte funnet "stilen" sin og vet godt hva man liker etter ganske mange forskjellige motesesonger/trender.
Jeg er svak for stilen til Marc Jacobs, enkel men snittet er fantastisk.
Jeg har god blanding i skapet mitt, men en overvekt er nok dyrere klær

Gammel 29-04-07, 08:12   #6
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg bruker også mange av klærne lenge, så dårlig kvalitet er irriterende. Jeg har lavest terskel for å kjøpe noe dyrt når det gjelder sko, vesker og yttertøy.

Så enig med deg Maximillia.

Gammel 29-04-07, 08:13   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Det kommer nok mest an på hva jeg finner og hvor jeg handler. Skal jeg handle her jeg bor blir det HM, LeneV, PopIn etc, for det er det som finnes her. Om jeg gidder reiser jeg litt lenger og kan godt handle andre steder.

Alt i alt er det nok ikke en stor andel av garderoben som er dyr. Mesteparten er klær fra billigkjeder.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 08:15   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg har forresten en svart tykk Filippa K bomullsjakke (strikket med glidelåser) som jeg kjøpte i 1997 og fortsatt bruker.
Jeg har farget den en gang for å friske opp svartfargen, men ellers har den holdt seg utrolig bra og har vært i bruk jevnlig.

Gammel 29-04-07, 08:33   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke fordra å handle klær, så om jeg klarer å ratte meg ut for å shoppe og finner noe jeg liker så kjøper jeg det. Ser ikke på prisen en gang for det blir ikke høy totalsum gjennom året likevel. Det gjør at jeg ikke har mange klær, men av dem er en stor del svindyre.

Gammel 29-04-07, 09:09   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har bare billige klær jeg, og veldig lite klær i tillegg. Har ei dongeribukse fra Lindex, tre-fire skjørt fra Lindex og H&M, og div. topper fra Lindex, H&M og KappAhl. I tillegg har jeg ei bukse fra Bitte Kai Rand som jeg fikk i bursdagsgave fra mamma og som jeg synes det er vanskelig å bruke fordi den er så dyr. Det er alt jeg har.

Jeg har inntrykk av at mange her inne har veldig mye klær og at mange av klærne i tillegg er veldig dyre. Skjønner at de fleste har en økonomi som ikke kan sammenlignes med min. Jeg må prioritere, og da blir det klær til ngene som vokser og sliter ut klærne i stedet for til meg.

Gammel 29-04-07, 09:21   #11
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Det er litt blandet.

Tidligere kjøpte jeg bare i billigbutikkene, men den tiden er vel forbi, og det meste av disse klær er enten blitt til male huset/vaske bilen klær eller er sendt til frelsersarmeen.

Ifjor hadde jeg veldig dille på Mexx, og kjøpte mye derfra. Det ble også til noen Vivikes-på-salg kjøp.

I år har jeg stort sett kjøpt dyre merkeklær, det meste på salg eller over nettet. En del har vært nybrukt, især alle Marc Jacobs støvlettene. Har man først vænnet seg til den lekre kvalitet og finish, blir H&M og kjede-skobutikkene veldig kjedelige. Træningstøy kjøper jeg på salg fra Mitchi eller hos H&M.

Gammel 29-04-07, 09:22   #12
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

De fleste skoene mine er "dyre". Dem som jeg har kjøpt billig blir ligende i skapet uten at jeg noen gang tror kommer til å bruke!

Har mix blanding av billig og dyrt av klær!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 09:26   #13
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ingen. Kjøper klær fra H&M og bruktbutikker som f.eks. Underground i Oslo. Bruker egentlig minst mulig penger på klær til meg selv.

Dyre merkeklær er ikke noe for meg.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 09:28   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har størst andel av billige klær. Mye har med å gjøre at jeg har vært student i så mange år, men også fordi jeg generelt sett er gjerrig... Jeg har endel dyre kjoler, som jeg har kjøpt på salg. Dongeribukser foretrekker jeg at koster litt, rett og slett fordi de holder seg så myyyyye bedre.

Gammel 29-04-07, 09:29   #15
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ender stort sett alltid opp på kjedebutikkene når jeg handler klær, så dyre plagg er det ytterst på av i skapet mitt. Jeg vet at jeg burde lagt mer penger i en del basisplagg som f.eks sorte jobb-bukser, men når alt kommer til alt så ender jeg opp med billig der også. Dermed blir kvaliteten deretter også.

Jeg blir ganske fort lei klærne mine - mulig det kunne vært unngått hvis jeg kjøpte litt bedre kvalitet. Billige klær taper jo ofte fasongen fortere og dermed er det lettere å bli lei de, synes jeg

Jeg burde nok hatt litt mer planer for hva som havner i klesskapet mitt - nå er det litt tilfeldigheter som rår dessverre

Gammel 29-04-07, 09:39   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva regnes som dyrt?

Jeg har gjort en oppdagelse den siste tiden og det er at klær jeg regner som dyre nok ikke er særlig dyre i andres øyne. De dyreste klærne jeg har er bunaden og en drakt.
Det å handle klær synes jeg er dønn kjedelig. Det har aldri interessert meg noe særlig. Jeg tror jeg har en blanding av billig og middels dyrt i skapene.
Jeg prøver å begrense handlingen og har blitt mer bevisst på det på grunn av miljøhensyn. Jeg har blitt flinkere til å handle økobomull når jeg først skal handle noe.

Å kjøpe tidløse plagg litt dyrt kan være en god investering. Å kjøpe veldig motepregede plagg dyrt synes jeg er å kaste penger ut av vinduet dersom man ikke da bruker dem tilsvarende. Det er utrolig få som bruker klær som var populære for 5 år siden selv om plaggene absolutt er holdbare.
Jeans kjøper jeg middels dyre. Jeg har skjønt at kvaliteten ikke alltid står i stil med pris på jeans. Forskjellen på kvalitet på 500 kr jeans og 1500 kr jeans er ikke veldig stor.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 09:42   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ram til å handle klær og har veldig mye, det må bare innrømmes aller først. Jeg kjøper imidlertid det aller meste i de rimelige kjedebutikkene og har en ytterst velutviklet nese for tilbudsstativer. Det henger mest sammen med en gnien legning; jeg elsker å handle på salg. Finner jeg noe jeg virkelig liker, kan jeg imidlertid godt bruke litt penger på et plagg. Jeg har en lav grense for hva jeg synes er dyrt, da - f.eks. faller Noa Noa i den dyre kategorien for meg. En virkelig pen kjole kan jeg godt gi et par tusen for, men da bør jeg helst ha en konkret anledning til å bruke den. Jeg synes mange dyre merker har en tendens til å ha stygge eller kjedelige klær, så det er jo veldig praktisk. Kanskje 10 prosent av klærne mine er i Noa Noa-prisklasse og oppover. Når det gjelder sko, synes jeg det er helt OK å betale 1000 kroner for et par. Her går det mest i Camper, el Naturalista og andre som har behagelige, men tøffe sko.

Må forresten legge til at jeg aldri skjønner hva folk snakker om når de klager over dårlig kvalitet på HM etc. Jeg har omtrent aldri opplevd at klærne har gått i stykker (men så har jeg også så mye at ting aldri rekker å bli utslitt, for å si det sånn ).

Gammel 29-04-07, 10:08   #18
TBM
Passiv

Standard

Tja, hva skal jeg si - egentlig bryr jeg meg forholdsvis lite om klær...

Men det hender at jeg ser - og dermed kjøper - plagg som jeg liker veldig godt! Og det har også hendt at dette har vært dyre plagg. Men det er så forsvinnende få av dem at det er ikke store utgiften jeg bruker på denne typen klær.

Det jeg derimot bruker endel penger på er gode og funksjonelle fritidsklær - har mange gode ullskjorter/ull t-skjorter og anorakk/gore-tex-jakker/vindbukser/sko/sandaler mm. Dette gir meg mye når jeg er ute med ungene eller går tur - jeg har klær som fungerer til det meste. Nå er det klart at det er ikke billige ting dette - mine siste "gåsko" fra Salomon kostet kr. 1100,-, men det er da også greit for meg.

Jeg kjøper absolutt "merkeklær" innen fritidssegmentet, men jeg kjøper likevel ikke det dyreste fordi det er dyrt.

Et eksempel kan kanskje være forskjellen mellom en enkel (og forholdsvis billig) Berghaus-jakke og en Arc'teryx-jakke. Jeg tviler ikke på at de som virkelig driver med ekstremsport - f.eks. fjellklatring og fjellturer i all slags vær - kan merke forskjeller mellom en enkel og en avansert jakke, men for de aller aller fleste av oss brukes disse klærne til enklere turer og hverdagsbruk.

Jeg er altså ikke villig til å bruke tre ganger så mye penger bare for å få et ende mer eksklusivt navn på jakka. Det gir meg hverken bedre form, bedre selvtillit eller bedre selvfølelse å gå rundt med klær som har "det aller beste merket" her og der.

Det er vel også filosofien min på andre klær - jeg kan godt kjøpe en flott stor strikkejakke fra Odd Molly til ca 2000,- (litt brukt) - men ikke så mye mer enn det, samt at jeg har ikke mange slike.

T-skjorter er T-skjorter - like greit å ha de fra H&M som DKNY. Vesentlig billigere fra H&M, jeg føler meg ikke noe særlig eksklusiv på noen måte, men jeg føler meg "ren og pen". Selvfølelsen min tror jeg neppe kan bli bedre av å kjøpe skapene fulle av store mengder flotte klær fra dyre butikker. Min subjektive holdning er at et overdrevent fokus på handling er et uttrykk for at vi mangler noe annet viktig å være engasjert i... Det er jo en kjensgjerning i dag at vi kjøper mer klær og sko enn hva vi har bruk for. Når vi i tillegg er langt forbi "litt å variere med", er det kanskje lurt å tenke litt over hva er det jeg fyller livet med? Hvilket behov er det jeg fyller ved å handle masse klær istedenfor?

Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 10:15   #19
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjøper bare merketøy,enten på salg,pent brukt,eller full pris.Samme gjelder sko.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 10:17   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen dyre klær. Fra jeg var liten har dyre klær ikke appellert til meg. Mens andre gikk rundt i levis, dunjakker og cowboyboots, hadde jeg frivillig ingen av delene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.