Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Små tvangshandlinger i hverdagen

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-13, 09:06   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Små tvangshandlinger i hverdagen

Jeg har i det siste blitt obs på at jeg har noen rare små tvangstanker i hverdagen, ting som bare absolutt utføres på en spesiell måte, helt uten noen grunn.
-hvis jeg spiser nøtter, må jeg sortere ut de knuste bitene og spise de først, og så de hele til slutt
-Jeg kan ikke ta på genser før jeg har tatt på truse. Det er helt umulig, faktisk, så jeg traver heller gjennom huset naken for å hente truse, enn å gå med genser uten.
-Jeg må forsyne meg jevnt av pillebrett, fra venstre mot høyre.

Er det noen andre som har pussige tvangshandlinger?

Gammel 07-06-13, 09:23   #2
M&M
Superduper

M&M sin avatar

M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: små tvangshandlinger i hverdagen

Jeg klarer ikke å drikke vann av glass uten å ha skylt glasset først, selv om de kommer rett fra oppvaskmaskina.
Og jeg må skylle de tre ganger!

Aner ikke hvorfor...

Gammel 07-06-13, 09:29   #3
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Når jeg skal reise, tror jeg nok at jeg sjekker "pass, penger og pilletter" uhorvelig mange ganger.

Ja, jeg teller også: antall trappetrinn, antall skritt..

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 07-06-13 kl 09:39.
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 09:31   #4
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg teller.
Alt og hele tiden. Pass, penger, pilletter. Eller hvor mange flasker jeg putter i pantemaskinen. Eller hvor mange tomater det er i salaten.

Ellers bruker jeg mest tid på å late som jeg er normal. Det går kjempefint.

Gammel 07-06-13, 09:36   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

He he, jeg og er pokka nødt til å skylle vannglasset før jeg kan drikke av det, uansett hvor reint det er i utgangspunktet.

Gammel 07-06-13, 09:40   #6
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pusser alltid tennene før jeg forlater huset.

Gammel 07-06-13, 09:43   #7
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må tisse før jeg dusjer.
Selv om jeg egentlig ikke må tisse engang.

Kommer sikkert med flere..

Gammel 07-06-13, 09:47   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg teller trappetrinn. Noen ganger så intenst at jeg ikke klarer å snakke med andre jeg går sammen med, andre ganger klarer jeg å la være å telle hvis jeg er i en samtale.

Fasinerende nok aner jeg ikke hvor mange trappetrinn det er opp til den etasjen der jeg har flest undervisningstimer på jobb, til tross for at jeg har talt trinnene jevnlig siden høsten 2003. Tallet sklir rett ut av hodet mitt når jeg er oppe/nede.

Gammel 07-06-13, 09:50   #9
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg teller trappetrinn. Noen ganger så intenst at jeg ikke klarer å snakke med andre jeg går sammen med, andre ganger klarer jeg å la være å telle hvis jeg er i en samtale.

Fasinerende nok aner jeg ikke hvor mange trappetrinn det er opp til den etasjen der jeg har flest undervisningstimer på jobb, til tross for at jeg har talt trinnene jevnlig siden høsten 2003. Tallet sklir rett ut av hodet mitt når jeg er oppe/nede.

Jeg husker fremdeles hvor mange hull det var i hver takplate hos tannlegen jeg gikk til på barne- og ungdomskolen. 324.

Gammel 07-06-13, 09:58   #10
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Små tvangshandlinger i hverdagen

Skyller vannglasset, kjenner på døren når jeg har låst den (selv om låsemannen sa at det ikke er bra for døren) og ser alltid til begge barna før jeg legger meg. Alltid.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 09:58   #11
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Jeg teller og regner. Alt hele tiden. Når barna er med gjør jeg det veldig ofte høyt sånn at de også skal lære. Spesielt på butikken.
Også må jeg alltid sjekke at døra er låst rett før jeg legger meg. Jeg kan låse døra, gå på do for så gå å sjekke at den er låst før jeg legger meg.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 10:19   #12
halaisa
Aktiv

halaisa sin avatar

Medlem siden: Feb 2013
halaisa er litt kulhalaisa er litt kul
Standard

Jeg har i grunnen alt for lite tvangshandlinger, dette fører til at jeg glemmer de utroligste ting. Billett merket "superdistre".

halaisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 10:39   #13
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg skyller vannglasset. Skal jeg hente vann til noen andre får de også nyskyllet glass.

I trapper må føttene få like mange trappetrinn hver. Det samme hvis jeg går tur og det langs grøfta ikke er heltrukken linje, må justere skrittene.

Hvis vi står i bilkø finner jeg en "logisk" sammenheng i tallene på skiltet til bilen foran.

Gammel 07-06-13, 10:42   #14
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg må også tisse før jeg dusjer. Uansett.

Egentlig vil jeg ikke at dere skal skrive mer i denne tråden, for jeg vil helst ikke bli påminnet om det rare jeg finner på.

Gammel 07-06-13, 11:04   #15
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg er slitsom når jeg skal legge meg. Da må jeg sjekke ytterdøren ved å ta ned håndtaket, så sjekke kontaktene der vannkokeren pleier å stå og så må jeg ta på alle knottene på komfyren. Er mannen borte må jeg gjerne gjøre det tre fire ganger i rett rekkefølge.

Jeg innser at dette er OCD på høyt plan, men siden det kun er når jeg skal legge meg (og fordi jeg er livredd innbrudd og brann) så har jeg ikke gjort noe med det. Jobber med det mentalt, foreksempel lar jeg mannen ta ansvaret når han er hjemme.

Gammel 07-06-13, 11:20   #16
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har nok en del vaner/uvaner, men jeg tror ikke jeg har så mange ting jeg bare må gjøre.
Lurer litt på hva sånne tvangshandlinger skyldes?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 11:25   #17
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg har lagt det av meg nå, men da jeg var liten laget jeg melodier av tallene på registreringsskilt. De fulgte som regel skalaen, et lavt tall ble en lav tone. Derfor husker jeg enda registreringsnummeret på søsterens første bil, en Fiesta hun kjøpte i 1986.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 11:36   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg er slitsom når jeg skal legge meg. Da må jeg sjekke ytterdøren ved å ta ned håndtaket, så sjekke kontaktene der vannkokeren pleier å stå og så må jeg ta på alle knottene på komfyren. Er mannen borte må jeg gjerne gjøre det tre fire ganger i rett rekkefølge.

Jeg innser at dette er OCD på høyt plan, men siden det kun er når jeg skal legge meg (og fordi jeg er livredd innbrudd og brann) så har jeg ikke gjort noe med det. Jobber med det mentalt, foreksempel lar jeg mannen ta ansvaret når han er hjemme.

Å kalle dette OCD på høyt plan er vel som å si man er alvorlig deprimert når man er litt lei seg, og det synes jeg er en uting fordi det bagateliserer de som virkelig sliter med noe. Jeg har levd med en som hadde OCD, diagnostisert, og han vasket hendene sine til han hadde åpne sår, hadde store smerter i pekefinger og tommel etter å ha vridd om dørlåsen mange hundre ganger etter hverandre i timesvis hver dag i mange år, han var dårlig i magen fordi han vasket maten sin med zalo før han spiste den, måtte hjem for å gå på do uansett hvor han var osv. Unødvendig å si at det gikk utover livskvaliteten for både han og meg som partner.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 11:41   #19
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Kom på at jeg også ideelt trør med venstre fot på 1.-3. osv trappetrinn, og med høyre på 2.-4. osv. Sitter i meg fra mange år i korps, for når man marsjerer trør man med venstre på første slag i takta.

Gammel 07-06-13, 16:20   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må ha symmetri i eggekartongen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.