Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Abort etter uke 12

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-13, 17:42   #1
sleeping beauty
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: trøndelag
sleeping beauty har et hav av muligheter foran seg
Standard

Abort etter uke 12

Hei! Er det noen som har søkt abortnemda om abort etter uke 12? Hvordan foregår en abort etter uke 12? Er det vanskelig å få innvilget søknad?
Jeg har blitt gravid med hormonspiral og oppdaget graviditeten sent, for sent... Mannen vil absolutt ikke ha flere barn og jeg selv vet ikke. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle stå midt oppi en sånn situasjon.
Det har endt med at jeg søker om å få abort, men er usikker på hvilke grunner de godkjenner, jeg har hatt mye bekkenplager i to av mine svangerskap og er redd det skal bli bare værre denne gangen. Er det god nok grunn? Har blitt anbefalt å ikke få flere barn, men så skulle alt gå galt nå... Noen som har vært gjennom det samme?

sleeping beauty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 17:50   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Abort etter uke 12

Jeg synes ikke det er en god grunn. Det er helt skrekkelig at noen kan tenke at de skal utføre inngrep så sent uten at det foreligger noe medisinsk.

Bekkenløsning med gangvansker har mange og kan ikke i seg selv være et argument, men du får det sikkert innvilget.

Gammel 17-06-13, 17:51   #3
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er det dette som er et typisk forumtroll, forresten?

Gammel 17-06-13, 17:56   #4
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg aner ikke, men skjønner det må være veldig vanskelig. Jeg vil ikke ha flere barn og hadde nok gått fullstendig i kjelleren om det var meg. Allikevel så er det å ta abort sent ikke en ting jeg hadde ønsket så det måtte ha vært veldig veldig krise for meg om jeg skulle ha søkt om noe sånt.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 18:01   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den eneste jeg kjenner som har søkt abort via nemd, etter uke 12, fikk avslag. Hun tok avslaget veldig tungt, men i dag er hun sjeleglad hun måtte beholde barnet og kunne ikke tenke seg et liv uten.

Nå veit jeg ikke hvordan du har det, bolig, jobb, familiesituasjon etc.

Personlig, syns jeg det bør ligge svært alvorlige grunner bak en abort etter uke 12 - da bør det være fare for mors liv,så stor fare for mors helse at hun blir invalidisert av et svangerskap, eller fosteret bør ha så store skader at det enten ikke er levedyktig, eller vil få en svært dårlig livskvalitet, og funksjonshemmingene være uoverkommelige for familien som helhet.

Når det er sagt, du kan vise til bekkenplager, jeg tviler på at nemda vil si nei.

Gammel 17-06-13, 18:04   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter uke 12 er det ikke selvbestemt abort lenger, og det må til nemdbehandling. Det kan innvilges sen abort dersom

Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når
a) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom;
b) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon;
c) det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet;
d) hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 197-199, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 192-196 og § 199; eller
e) hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad.

Så du og mannen din bør bestemme dere raskt om dere vil søke, kravene blir strengere for hver uke. Mitt personlige råd er også hva det gjør med dere og forholdet til barnet om (og det er mest sannsynlig dersom dere er "vanlige" folk) dere ikke får søknaden godkjent.

Lykke til, det er ikke noe morsom situasjon å havne i.

Gammel 17-06-13, 18:09   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

HI: Skjønner at du er i en vanskelig situasjon, og håper du får snakket med noen som får hjulpet deg videre, uansett hvilket valg du lander på. Fastlegen er nok riktig sted å starte, men også Amathea og tilsvarende organisasjoner kan være gode samtalepartnere.

Meissa: Hvorfor denne personen skulle være et forumtroll kan jeg ikke forstå, det er et reelt dilemma som mange kvinner befinner seg i i løpet av livet. Og om akkurat denne personen skulle ha vært et forumtroll, så er det ganske mange andre som søker rundt på nettet etter svar på sine tilsvarende dilemma, som ikke fortjener å bli møtt med fordømmelse. Det er ingen prinsippielle grunner til at grensen for fri abort er satt ved 12 uker, jordmorforbundet og flere andre har visst diskutert om den kunne vært flyttet til uke 16. Fosteret er uansett ikke levedyktig.

Gammel 17-06-13, 18:10   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor langt har du kommet da? Kravene til hva som skal til øker fra uke til uke. din situasjon og helse teller, men det er klart at det skal mer til etterhvert som man nærmer seg 18 uker. Etter det skal det ikke være mulig på sosial indikasjon.

Gammel 17-06-13, 18:12   #9
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Er det dette som er et typisk forumtroll, forresten?

Hvorfor i alle dager skulle det vært det? Det er da en høyst reell problemstilling.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 18:14   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Etter uke 12 er det ikke selvbestemt abort lenger, og det må til nemdbehandling. Det kan innvilges sen abort dersom

Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når
a) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom;
b) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon;
c) det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet;
d) hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 197-199, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 192-196 og § 199; eller
e) hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad.

Så du og mannen din bør bestemme dere raskt om dere vil søke, kravene blir strengere for hver uke. Mitt personlige råd er også hva det gjør med dere og forholdet til barnet om (og det er mest sannsynlig dersom dere er "vanlige" folk) dere ikke får søknaden godkjent.

Lykke til, det er ikke noe morsom situasjon å havne i.

Derfor elsker jeg FP. Fikk ikke prikket.

Gammel 17-06-13, 18:17   #11
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Meissa: Hvorfor denne personen skulle være et forumtroll kan jeg ikke forstå, det er et reelt dilemma som mange kvinner befinner seg i i løpet av livet. Og om akkurat denne personen skulle ha vært et forumtroll, så er det ganske mange andre som søker rundt på nettet etter svar på sine tilsvarende dilemma, som ikke fortjener å bli møtt med fordømmelse. Det er ingen prinsippielle grunner til at grensen for fri abort er satt ved 12 uker, jordmorforbundet og flere andre har visst diskutert om den kunne vært flyttet til uke 16. Fosteret er uansett ikke levedyktig.

Ja, det er det sikkert, men denne personen har bare dette innlegget og det er litt rart å starte med et slikt dilemma. Det er vel gjerne nettopp dette forumtroll gjør, om jeg har skjønt det riktig. Jeg tror ikke det er så veldig usannsynlig i hvert fall. Vedkommende har uansett fått mange nyanserte og gode svar og jeg står fortsatt for det jeg mener og må også få være med å farge diskusjonen siden jeg er med her.

Jeg klarer uansett ikke å diskutere dette så jeg trekker meg like gjerne over til andre tråder som omhandler hyggeligere ting.

Gammel 17-06-13, 18:21   #12
sleeping beauty
Nybegynner

Standard

Takk for tilbakemeldinger så raskt!
Jeg har kommet til uke 13+3, og som sagt dette var så veldig uventet. Jeg har de siste to årene hatt en sykdom som har krevd to store operasjoner til nå, siste operasjon var for 3 uker siden. Jeg ser jeg har hatt symptomer som tilsier at jeg kunne vært gravid en god stund, jeg har hatt lite overskudd og vært en del kvalm, men har trodd at kroppen har reagert sånn grunnet min sykdom. Alt har jeg koblet til denne sykdommen min, men det skulle jeg ikke gjort.
Dette er det verste jeg har stått oppi noen gang, vi har 3 barn (som er store alle sammen) og som sagt er det samboer som er mest negativ til et barn til.
Jeg vet ikke, men om han hadde vært mere positiv så hadde ikke dette vært en sak engang, jeg ønsker innerst inne ikke å ta abort. Har snakket mye med han, og han sier sine meninge, men at han ikke vil presse meg, jeg føler jeg må ta hensyn til hans mening også, når jeg ikke er 100% sikker på hvor jeg står...

Gammel 17-06-13, 18:30   #13
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 18:33   #14
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jg syns det høres skummelt ut å ta abort om du ikke er sikker jeg.
Kan du ta en telefon til amathea? Kanskje det å snakke med noen der vil får det til å stå litt klarere for deg hva som føles rett.

Nå er det jo ikke sikkert søknaden går igjennom. Og jeg skjønner situasjonen er vanskelig.
Jeg håper dere får raskt svar, da du allerede er såpass langt på vei.

Gammel 17-06-13, 18:38   #15
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

For en vanskelig situasjon du er i!

Jeg kjenner en som fikk innvilget senabort i uke 20, da var det på bakgrunn av alvorlig sykdom hos fosteret. Det var forenlig med liv, men med store skader og ukjent funksjonsnedsettelse.

Jeg tror du må tenke på hvordan du vil forholde deg til din mann viss du tar abort for å ta hensyn til hans følelser, mot egen overbevisning.
Jeg tror det er vanskeligere for en kvinne å leve med et abortvalg de angrer på om de har følt seg presset, enn det er for en mann som er litt "lunken" til å få en attpåklatt.

Jeg forstår at du har helse å ta hensyn til, og ønsker deg alt godt uansett hva du velger.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 18:39   #16
sleeping beauty
Nybegynner

Standard

Ja, jeg synes også det er skummelt, og trist... Jeg elsker barn, har alltid gjort det, hadde aldri trodd at jeg skulle komme i denne situasjonen da vi alltid har hatt prevensjon...
Amathea har jeg faktisk vurdert å ringe, men jeg klarer ikke snakke om dette uten å gråte, men jeg kommer nok til å prøve. Vanskelig å bare holde hverdagen gående med barna/ungdommene mine, så lite som skal til før jeg kjenner tårene presse på, men har klart å skjule det for dem så langt...

Gammel 17-06-13, 18:40   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge du innerst inne ikke vil, så tror jeg ikke du bør gjøre det - det er en ting at samboeren din ikke ønsker det, men det er jo veldig "Point of no Return" det der, så det kan være det vil være vanskelig å forholde deg til det?

Gammel 17-06-13, 18:54   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper du velger å beholde, jeg får helt vondt av å tenke på det du nå vurderer sterkt å gjøre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 19:00   #19
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Er veldig enig med Skremmern. Hvis du ikke vet 100% at du vil ta abort, så håper jeg du slipper å gjøre det.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 19:06   #20
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du skulle få godkjent søknaden din nå så må du føde normalt. Mulig du er klar over det, men det kan være greit å huske hvis du ikke er helt sikker på hva du vil selv.
For en tøff situasjon å være i, jeg håper du får noen å snakke med uansett hva utfallet blir.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.