Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Vi har med hund på utenlandstur

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-13, 10:35   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har med hund på utenlandstur

Jepp, det har vi! Hunden vår, fylte 1 år for noen dager siden, er med på campingferien for første gang. Vi har sovet i telt de fleste nettene, men akkurat nå har vi såkalt mobile home en uke. Vi har kjørt gjennom Danmark, Tyskland og Nederland og har blitt godt mottatt alle steder. Det virker på meg som at barn i Tyskland spesielt, er glad i hunder og veldig vennligsinnete. De spør pent om de kan få klappe hunden, og de smiler til henne overalt hvor vi går.

Vi har hatt hunden med på uterestaurant og på campingplassens pub uten problemer. Det har derimot ikke vært lov å ha hund med på campingplassens strand. Jeg satt med henne på en gressbakke inntil stranden og da kom det to damer bort til meg og sa at det ikke var lov med hund i dette området fordi "they piss and shit in the water".

Vi har også vært innom flere fornøyelsesparker, og det har gått helt fint. Hun blir såklart sliten av alle inntrykkene, men hun takler det kjempefint. Mange steder har vi sett vannstasjoner for hunder og egne stativer hvor man kan hente hundeposer. Det har vært veldig varmt så hun har trengt mye drikke. I bilen har vi invistert i kjøleteppe og burvifte. Absolutt verdt pengene! I framsetet hos meg har det vært kokvarmt, men bak i bilen der hunden ligger er det svalt og godt pga. viften.

Det er selvsagt litt mer å ta hensyn til når man har hund med seg. Det blir litt som å ta hensyn til en baby. Den må være med, så alt må legges til rette for at hun faktisk kan være med.

Flere som har erfaringer med hund på ferie?

Gammel 03-08-13, 10:44   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har med hund på utenlandstur

Vi hadde hunden med til Danmark for noen pr siden. Vi syntes det var bare stress, så det ble med den ene ferieturen. Jeg tror ikke hunden hadde glede av verken Djurs sommerland, mye folk eller veldig varme, så vi lar henne bli hjemme når vi drar utenlands. Vi tar henne stort sett med på ferieturer her i Norge.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 11:44   #3
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

V tar ikke med hunden på ferie, annet enn på hytta og liknende.
Syns det er pesete, og hunden har det mye bedre hos hundepasser. Vi har et par familier som låner henne helt frivillig.

Mamma og pappa hadde hund før, hun var med på innenlandsferiene. Mulighet var med til Danmark og Sverige og, men jeg var såpass stor at det var lite fornøyelsesparker og slikt. Det gikk fint. Hun var igjen i campingvognen om vi skulle gjøre ting som var uegnet. Hun koste seg der. Helt annen hunderase enn den vi har nå. Det har litt å si syns jeg. Berner sennen versus Jack russel-terrier. Den ene er lat og sindig, den andre sprelsk og nysgjerrig. Lettere å ha med Berner på feire tror jeg.

Gammel 03-08-13, 12:33   #4
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde valp med til Stockholm i fjor, det gikk veldig fint. Bodde på hotell og greier, trodde ikke det gikk an med hund jeg, men det gjorde det faktisk. Hunden begrenset oss lite i forhold til planene våre - bortsett fra Grøna lunden, da måtte jeg finne på noe annet.

I år ble hunden hjemme. Jeg grøsser ved tanken på å ha med hunden f.eks. til London. Til Danmark kunne han nok ha vært med, men vi var sent ute med å tenke på rabiesvaksine, så det ble utelukket helt av seg selv. Danskene har med hunden sin over alt ser det ut til, så sånn sett virker det overkommelig. På den andre siden tror jeg at han hadde det minst like bra på ferie hos først søstra mi som har en liten valp selv, og senere på sommeren ei venninne som også har hund.

Jeg tror nok at vi stort sett kommer til å skaffe pass til hunden når vi drar utenfor Norges grenser i framtiden også. Fordi jeg av og til har lyst til å spise inne, plutselig får jeg lyst til å dra på et museum, etc.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 13:25   #5
Sola

Sola sin avatar

Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja hvis vi klarer å skaffe skikkelig pass til hunden så forrige nok vi også kommer til å ta ferier uten at hunden trenger å være med hver eneste gang.

Gammel 03-08-13, 13:33   #6
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Vi har hund og har henne med på alle mulige hyttatur-ferier i Norge men lar andre få passe henne når vi er på fornøyelsesparker etc her i Norge.
Vi velger å la henne være hjemme ved utenlandsreiser da jeg er usikker på hvor heldig det er å dytte i henne alle vaksinene som kreves for å reise utenfor Norge. Bare rabbisvaksinasjonen er jo av ganske stor omfattelse. Selv om hun er av veldig rolig og fin samt elsker å være en del av familien så tror jeg hun har det bedre å være hjemme kontra Legoland som vi reiste til i år. Forutsetningen er selvsagt at man har hundepassere man er komfortable med eller finner et hundepensjonat som både hund og eiere trives med.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 13:36   #7
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde med Kira til Stockholm i år, og det gikk fint. Hun fikk mange turer, vi syklet masse. Det var kun en bytur og to dager i Kolmården hun ikke var med på, men hun hadde en fin tur hun også. Ja, ting må legges tilrette rundt hunden, men sånn er det.

Gammel 03-08-13, 14:40   #8
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hunder med i fornøyelsespark? Regnes det som ok?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 14:59   #9
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

I Danmark tror jeg det er ganske vanlig, jeg har i alle fall sett mange hunder rundt om i de forskjellige fornøyelsesparkene. I Sverige og Norge tror jeg ikke det er lov, sånn stort sett i alle fall.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 15:08   #10
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har ikke hatt hunden vår med på ferie, har hatt en super hundepasser.
Men var på en strand i Malmø i sommer der de hadde en egen del for hunder. Det var en stor slette hvor hundene løp løs ovenfor stranden også. Hundene storkoste seg til lands og til vanns sammen med andre hunder og eiere. Veldig flott opplegg!

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 16:10   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde henne med til Danmark i fjor, men de nye reglene gjør det både pesete og dyrt å ta henne med, så i år har vi holdt oss innenlands. Hva gjør dere med veterinærbesøk før dere skal hjem igjen?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 16:16   #12
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

I Stockholm var det ingen problem å finne en veterinær. Fikk time, hund fikk tablett (jeg hadde selv) og det kosta 120,-

Gammel 03-08-13, 16:20   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

I Stockholm var det ingen problem å finne en veterinær. Fikk time, hund fikk tablett (jeg hadde selv) og det kosta 120,-

Men godtok de det på grensen - at dere var hos veterinær så langt fra grensen, altså?

Vi fikk beskjed om at vi måtte oppsøke veterinær som det aller siste vi gjorde før vi kjørte på fergen på vei hjem igjen hvis vi skulle reise til Danmark. Sm vi altså droppet på grunn av dette - hvordan vet vi at vi finner et åpent dyrlegekontor tidlig søndag morgen før fergen går, for eksempel?

Hm. Kanskje det ikke er så strengt som damen jeg snakket med skulle ha det til?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 03-08-13, 16:49   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Ormekuren (Praziquantel) som kreves ved innreise fra Sverige (og alle andre land) skal tas 24-120 timer før innreise. Så nært hjemreisetidspunkt som mulig er anbefalt, men altså minimum 24 timer. Dette skal attesteres i hundens pass. Ved reise til Danmark og en rekke andre land kreves i tillegg rabiesvaksinering senest 21 dager før retur til Norge.
I tillegg er det krav om at alle dyr som reiser inn i Norge skal være ID-merket og ha veterinærattest eller EU-pass.

Takk! Det var oppklarende, Sonja. Det betyr at jeg fakttisk IKKE behøver å finne en dyrlege på NordJylland som det aller siste jeg gjør før jeg reiser hjem hvis vi drar til Danmark. Da jeg sjekket min faste dyrlege, mente de nemlig at hunden matte til dyrelege rett før vi kjørte på fergen. og det er en smule upraktisk. vensligvis sjkker jeg jo slikt på net, men vi var hos veterinæren for vaksinering og jeg spurte derfor om råd. Som jeg fikk, men som altså ikke stemte helt med hvordan det skal gjøres.

Gammel 03-08-13, 17:10   #15
Sola

Sola sin avatar

Standard

Ja, både i Danmark og Tyskland har jeg sett egne vanningstasjoner for hunder. Hunder er lov så lenge man plukker opp det de gjør fra seg og de må selvsagt gå i bånd.

Gammel 03-08-13, 17:10   #16
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Vi hadde time til veterinæren kl 15.20 torsdag og var ved grensa ca 04.00 lørdagsmorgen. Var ingen på grensen som sjekket. Har pass der det er registrert at hun er behandlet. Vi har fått hundene (har fått valp i sommer) på 28 dagers program hos den lokale veterinæren, så vi kan reise til Sverige når vi vil.

Gammel 03-08-13, 17:20   #17
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Ja, både i Danmark og Tyskland har jeg sett egne vanningstasjoner for hunder. Hunder er lov så lenge man plukker opp det de gjør fra seg og de må selvsagt gå i bånd.

Jøss.. Jeg trodde at det var en selvfølge at hunder ikke var med slike steder.

Gammel 03-08-13, 17:49   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss.. Jeg trodde at det var en selvfølge at hunder ikke var med slike steder.

Det er bare i Norge jeg ikke har sett hunder i parker. Nå kan man selvsagt diskutere nødvendigheten av å ta dem med, men jeg kan ikke helt se hvorfor de ikke skulle kunne være med. Bånd og bæsjeposer, selvsag, men det burdere unødvendig å nevne.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 17:55   #19
Sola

Sola sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er bare i Norge jeg ikke har sett hunder i parker. Nå kan man selvsagt diskutere nødvendigheten av å ta dem med, men jeg kan ikke helt se hvorfor de ikke skulle kunne være med. Bånd og bæsjeposer, selvsag, men det burdere unødvendig å nevne.

Det var virkelig varmt da vi var i Heide Park, og det var uaktuelt å ha henne i bilen eller i teltet den dagen. Vi holdt oss i skyggen i parken og lot henne få tilgang til drikke hele tiden. Det er også mye å lære når man er med på slike plasser. Mye lyd og folk, og jeg så at hun ikke ble stresset av det. Hun var nysgjerrig og fikk se mye nytt. Hun ble litt fra seg da når ungene forsvant i en tømmerrenne.

Det var god plass i parken og jeg syns ikke vi gikk i veien for noen.

Gammel 03-08-13, 17:56   #20
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tettpakket med unger og voksne, at hundetiss ikke kan tørkes opp osv. Jeg trodde det var en selvfølge at ikke hunder var tillatt på slike steder, både av hensyn til dyret og andre mennesker. Nå vet jeg at det er ok i utlandet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.