Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor stemme SV?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-13, 23:22   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor stemme SV?

SV har ikke akkurat "dazzled me" den siste tiden, og jeg klarer ikke helt å få tak på dem. Jeg har dog nesten alltid stemt på dem før, og får (nesten) alltid SV opp først på valgomatene.

Men hva har SV å tilby nu for tiden? Hvorfor skal jeg stemme på dem?

Jeg trenger ikke argumenter for hvorfor jeg IKKE skal stemme på dem, det hører jeg nok av dagen lang.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 23:32   #2
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor stemme SV?

Henger her. Jeg er heller ikke overbevist, men finner ingen gode alternativer heller.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 23:47   #3
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Leste denne nå, og ble litt oppløftet: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger.../thread269541/

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 11:25   #4
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stemmer ikke SV, men de har vel den skolepolitikken jeg har mest sansen for.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 11:28   #5
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har litt sansen for den etiske grunntanken i partiet. Man skal gjøre det som er riktig å gjøre. Partiet er jo ikke fundert på samme økonomiske tanke som en del av de andre - sånn som jeg forstår det i alle fall. (Og det er jo helt klart et minus også - men jeg syns samtidig at det er et pluss, denne tanken om å gjøre det rette for folk, landet, mennesker i andre land, miljøet, etc.)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 12:17   #6
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg har det som deg, Divine. Har stemt SV ved hvert eneste valg, men i år vurderer jeg virkelig å stemmer Rødt. (Å stemme Ap er dessverre ikke aktuelt, på grunn av asylpolitikken.) Det var ikke alltid med like lett hjerte jeg stemte SV da Erik Solheim var leder, med Kristin Halvorsen var det en fryd hver gang. Og nå? Det er vanskelig å sette fingeren på hva det er, men Audun Lysbakken tiltaler meg virkelig ikke. (Én av grunnene er at jeg så ham i et TV-program der han skulle agere kjæresten til Live Nelvik. Jeg ble iskald av skrekk da det gikk opp for meg: Mannen eier ikke humor! Humoristisk sans og selvironi er noe jeg har verdsatt høyt hos Kristin.)

Nå er det uansett ikke enkeltpersoner eller-saker som avgjør hva jeg stemmer. Men jeg lefler virkelig med tanken om å stemme Rødt denne gangen. Og jeg kunne veldig godt tenke meg å få Bjørnar Moxnes på Stortinget! (Men kjenner jeg meg rett, blir det SVs liste jeg velger, når jeg står der i stemmelokalet. De er liksom mitt parti.)

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 12:42   #7
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Leste denne nå, og ble litt oppløftet: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger.../thread269541/

"SVs overordnede visjon er et samfunn med mindre forskjeller og en natur i balanse. "
Det vil jeg ha. Men jeg er enig med flere her at SV ikke er tydelig nok på dette for tiden. De kjemper helt sikkert store kamper i regjering, og vinner en og annen seier. Og så harker de en del kamelhår. Politikk dreier seg i stor grad om hestehandel. Jeg ønsker meg egentlig et levende parlament, og tror SV hadde stått tydeligere frem som et småparti på tinget. Men det er ikke sikkert de hadde fått til like mye hvis Ap hadde kunnet shoppe rundt hos alle partier for flertall for sine saker.

Gammel 06-08-13, 13:02   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes man bør se på hva et parti stemmer for, ikke hva som står i glanspapir og blir utbasunert på valgmøter.

SV har vært i posisjon i åtte år. Det bør være en god syretest på om de har fått til den politikken du ønsker å støtte - med høyde for kompromisser og underdog.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 13:05   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor finner jeg lettest en oversikt over dette?

Gammel 06-08-13, 13:09   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du finner jo noe her, i hvert fall:
http://www.holderdeord.no/parties/sv

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 13:21   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Ah, fantastisk nettsted! Tusen takk!

Gammel 06-08-13, 13:50   #12
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Du finner jo noe her, i hvert fall:
http://www.holderdeord.no/parties/sv

Der kom svaret på "Hvorfor ikke stemme SV"

Gammel 18-08-13, 22:02   #13
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Med de siste meningsmålingene i mente kan jo et svar være at hvis du vurderer å stemme SV så bør du gjøre det nå. Om 4 år kan det være for seint.

SV står for en politikk som både er miljøansvarlig, solidarisk og feministisk. SV er et parti som har vært talerør på stortinget for alt fra asylbarn, voldsutsatte kvinner, utrydningstruede mosearter og faglige rettigheter. Derfor tenker jeg at SV trengs på stortinget, og at et storting uten SV ville være et perspektivfattigere storting. Rett og slett.

Angående hva SV har fått til eller ikke fått til gjennom sine åtte år i regjering, så tenker jeg at SV har vært med på å vri retningen i politikken ganske kraftig til venstre. Bare det at vi nå diskuterer problemet knyttet til at noen av de barna som er født etter 1. september ikke får barnehageplass før 1. august året etter, i stedet for å diskutere hvorvidt man i det hele tatt har sjans til å få barnehageplass før ungen begynner på skolen er en himmelvid forskjell. At alt ikke er perfekt eller at det fortsatt er lang vei igjen å gå på noen områder er ikke for meg et arguement for å begynne å gå i en helt motsatt retning.

Og ja, som det skinner gjennom, jeg er SV´er selv. Og klar for å ta i mot både pepper og motforestillinger med flere argumenter.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 22:04   #14
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Med de siste meningsmålingene i mente kan jo et svar være at hvis du vurderer å stemme SV så bør du gjøre det nå. Om 4 år kan det være for seint.

Den skjønte jeg ikke? SV vil vel fortsatt bestå som parti selv om de havner under sperregrensa?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 22:18   #15
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Den skjønte jeg ikke? SV vil vel fortsatt bestå som parti selv om de havner under sperregrensa?

Jo, det er klart. Det var litt galgenhumoristisk sagt. Men hvis SV faller ut fra Stortinget nå vil partiet få problemer med å nå igjennom i media i neste valgkamp, og da kan det igejn bli enda vanskeligere å komme tilbake igjen. Men Venstre er jo et eksempel på et parti som har overlevd som svært lite i mange tiår, så det er klart at SV forsvinner ikke over natta av et katastrofevalg.

Gammel 18-08-13, 22:32   #16
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro grunnfjellet til SV er såpass stort at de også vil karre seg opp ved neste korsvei.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 22:35   #17
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg vil tro grunnfjellet til SV er såpass stort at de også vil karre seg opp ved neste korsvei.

Jeg håper du har rett, så klart. Men jeg mener at SV trengs på Stortinget de neste fire årene også. Og helst i regjering, så klart, bl.a. for å redde Lofoten, Vesterålen og Senja. Igjen. Det kan i alle fall være for seint om fire år.

Gammel 18-08-13, 22:37   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ender vel opp med SV igjen av samme grunn som vanlig, jeg vil at det skal være krefter som dreier Ap mot venstre heller enn mot høyre. Så på mange måter er min SV-stemme en stemme til Aps venstrefløy.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 22:55   #19
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stemmer på person, og er utrolig glad i den dama som står på topp for SV i mitt fylke. I tillegg er jeg sosialist langt inni sjela, så selv om jeg liker mange av menneskene og mye av politikken til Venstre så kan jeg ikke stemme på dem. Snuste litt på MDG, men snudde da jeg så hva de mente om alternativ medisin og hvalfangst. AP har ikke miljøpolitikk. Rødt er ikke et alternativ her i strøket; for små og for rare. Moxnes er søt han, men han står ikke på lista jeg evt skulle ha levert inn lokalt.

Her er partiet sin egen skryteliste over hva de mener å ha fått til i regjering: http://sv.no/Politikken/SV-har-levert

Gammel 18-08-13, 23:08   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Man stemmer SV hvis man er for et offentlig helsevesen og bevaring av handlingsregelen i likhet med AP, og for bevaring av Lofoten og truede dyrearter (i motsetning til AP).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.