Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du tatt med barnet ditt til valgbodene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-13, 09:40   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du tatt med barnet ditt til valgbodene?

Tenkte jeg skulle gi Hiawata på åtte år en smakebit på demokratiske Norge og ta ham med til valgbodene, høre på de ulike partiene, ta med seg brosjyrer og lære litt om valgprosessen, rett og slett. For to år siden snakket vi også litt om valg, men det er først nå han begynner å interessere seg, og har forutsetninger til å forstå noe av det.

Jeg syklet forbi på Karl Johan for et par dager siden, og jeg må si at jeg er utrolig glad for at jeg bor i et land hvor Statsministeren og andre politikere spaserer i sentrum og lar seg bli tatt bilde av med ungdommer, skravler med folk, og ikke er omringet av digre sikkerhetsvakter.

Har du tatt med barna dine til valgbodene der du bor?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 09:43   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du tatt med barnet ditt til valgbodene?

Nei. Men med den eldste har vi snakket en del om valg og politikk. Vi har også lest det som står om valget i Aftenposten Junior.

Snuppa synes det er litt urettferdig at hun ikke får stemme, men var enig i at hun nesten sikkert hadde stemt det samme som meg og at hun ikke visste nok til å bestemme seg helt selv.

Gammel 05-09-13, 09:44   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingen valgboder her jeg bor, så nei, Guttungen har ikke blitt tatt med til slike. Men, han blir tuta ørene fulle av politikk her hjemme (kremt... Arvelig belastede foreldre på begge sider...) Heldigvis virker der også som de har lært om valget og de ulike partienes politikk, og faktisk diskutert hva dette betyr for dem, som barn, på skolen.

Og ja, jeg er så uendelig glad for at vi bor i et samfunn, hvor vi, med den største naturlighet, kunne treffe daværende statsminister Jagland med handlekurven på Meny, blant alle andre vanlige lørdagsshoppere.

Gammel 05-09-13, 09:46   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gjorde det forrige valg, men har så langt ikke gjort det i år - vi har knapt vært i byen sammen under valgkampen. Mulig vi kikker bortom på lørdag. (Han husker fremdeles hva vi sa om Kristelig Samlingsparti forrige gang. )

Gammel 05-09-13, 09:46   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Men de har vært med til valglokalet, og vet at det er en stor sak å stemme.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 09:48   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, lokalpolitikerne her ønsker jeg ikke å snakke med gitt.

11-åringen har forøvrig valget som tema på skolen for tiden og er veldig opptatt av det. Hun følger valgsendinger på Supernytt på NRKs nettsider og leser alt hun kommer over i Aftenposten jr. og de avisene hun har tilgjengelig. Hun har lært mye om hva de forskjellige partiene står for og vet hva valg er.

Best å ikke ødelegge entusiasmen ved å introdusere henne for freakshowet i byen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 09:53   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Han husker fremdeles hva vi sa om Kristelig Samlingsparti forrige gang. )

Hey, vi må også få høre!

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Nei, lokalpolitikerne her ønsker jeg ikke å snakke med gitt.

11-åringen har forøvrig valget som tema på skolen for tiden og er veldig opptatt av det. Hun følger valgsendinger på Supernytt på NRKs nettsider og leser alt hun kommer over i Aftenposten jr. og de avisene hun har tilgjengelig. Hun har lært mye om hva de forskjellige partiene står for og vet hva valg er.

Best å ikke ødelegge entusiasmen ved å introdusere henne for freakshowet i byen.

Huffda.

Jeg ble faktisk flørtet med av en høyrepolitiker på et lite tettsted utenfor Oslo her om dagen. Det er bare Høyre som har valgstander der, tydeligvis. Han lot som han ble veldig skuffet og overrasket da jeg takket nei takk til å ta i mot brosjyren hans. Da jeg sa at jeg stemte et stykke til venstre for ham, så mente han at det hadde han aaaaaldri trodd. Riiight. Jeg ser skikkelig ut som en høyrevelger.

De har nok endel om valg på skolen også altså, og vi leser Aftenposten Junior og snakker om valg og politikk. Men siden det er litt spesielt med valgbodene i Oslo, og man faktisk får møte og snakke med kjente politikere så tenkte jeg at det kunne være litt ekstra stas.

Gammel 05-09-13, 09:55   #8
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har planer om det på lørdag, samt ta med de minste til valglokalet søndag. Alle tre er litt opptatt av valget, så vi prater en del om det hjemme.

Gammel 05-09-13, 09:56   #9
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke tatt med selv, men eldste har vært der med skolen. De gikk rundt og spurte dem om skolepolitikk. Hun var imponert over noen og ikke så imponert over andre. Det var de korte svarene hun var skuffet over, ikke nødvendigvis at partiene mente noe annet enn henne selv. Noen svarte veldig kort og det synes hun var dårlig.

Jeg pleier ta med barna i valglokalet.

Gammel 05-09-13, 09:58   #10
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har hatt med barnet og stått i en valgbod. Eller valgbord kanskje, ettersom vi ikke har boder her i byen. Teller det?

Hun er fryktelig opptatt av valget, og vil gjerne bestemme hva jeg skal stemme.
"Visste du at Venstre satser på skolen?"
"Du får ikke stemme Høyre, mamma, de vil ha karakterer fra femteklasse. Karakterer, mamma!"

Har alltid tatt henne med på valgdagen når jeg går og stemmer. Sånn blir det også i år.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 10:12   #11
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Ja. Også fordi hun elsker SV-karamellene. Hun blir også massivt eksponert for valgplakater på t-banen, og vi snakker mye om valget. Dog synes hun det er forvirrende at jeg ønsker Jens som statsminister, selv om hans parti har sendt ut asylbarna. Og så kan hun ikke fatte at jeg vil stemme på et parti som er så lite at de aldri kan få statsministeren.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 10:14   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lite valgboder å oppdrive her, men politikk er et naturlig samtaletema rundt middagsbordet for tiden. Eldste (14) har blitt så stor at hun vurderer engasjement i et ungdomsparti og har satt seg godt inn i de forskjellige programmene. Mellomste (12) er mest opptatt av å være sjeleglad for at vi lever i et demokrati. Minste er med i valglokalet på dagen for å få med seg litt av opplegget og for å lære at stemmeretten er til for å brukes.

Gammel 05-09-13, 10:15   #13
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke tatt dem med til valgbodene, men vi har snakket om valget og Skatten var med da jeg stemte. Tok han med inn i stemmeboksen og viste ham hvordan ting fungerte.

Gammel 05-09-13, 10:15   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Og så kan hun ikke fatte at jeg vil stemme på et parti som er så lite at de aldri kan få statsministeren.

Det syntes Poden også var ganske pussig sist. Jeg vet ikke om han helt hadde fått med seg hva jeg skulle stemme på - jeg har aldri sagt det eksplisitt - men han undret seg åpenbart over at folk stemte på et parti som helt sikkert ikke kom til å "vinne" valget.

Gammel 05-09-13, 10:16   #15
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Men tenk om feil parti gir ballonger til barna.

Gammel 05-09-13, 10:20   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Da kan man ta bilde av dem (ungene, altså) og bruke det som utpressingsmateriell når de blir eldre.

Gammel 05-09-13, 10:20   #17
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 05-09-13, 10:21   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre har til og med fått SV-ballonger, altså. Men de kommer jo til å bli kristne radikalsosialister, antar jeg. :midtimot:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 10:22   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, han får ikke lov til å gå gjennom byen med Frp- eller Krf-ballong. Demokratiet strekker seg bare ikke såå langt, altså.

Gammel 05-09-13, 10:22   #20
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Dette har vel vært diskutert her inne før. Men jeg hadde _aldri_ latt Ullungen gå rundt med en borgerlig ballong.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:50.