Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bukken og havresekken - pensjon til representanter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-13, 08:57   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Bukken og havresekken - pensjon til representanter

Er det greit at stortingspensjonen er så utrolig mye mer lukrativ enn den er for "oss vanlige" arbeidstakere?

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...t-4120296.html

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 09:17   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bukken og havresekken - pensjon til representanter

Men er ikke det endret nå, i hvertfall fremover i tid? For nei, det er selvfølgelig ikke greit. Det må være slik at det de vedtar også angår dem selv ellers blir de jo en form for adel som ikke har bakkekontakt. Det som er greit synes jeg, er at de har en eller annen form for ventelønn i en periode etter at de må slutte, for de er i en utsatt stilling der de plutselig kan stå uten jobb over natten.

Gammel 15-09-13, 09:19   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Nei, og det er derfor reglene er endret.

Gammel 15-09-13, 09:22   #4
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er ganske uheldig, det sender veldig dårlige signaler til alle andre, som i tillegg til å ha fått en ganske dårlig pensjonsordning etter reformen også må belage seg på å godta tøffere kår på mange andre velferdsordninger i årene som kommer.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 09:47   #5
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syms det er merkelig av media å trekke fram SVere som eksempler, når det var de som kjempet for å få fjernet den. I den første saken som kom om Inga Marthe Thorkildsen sto det ikke et ord om at hun hadde stemt mot pensjonen i Stortinget.

Gammel 15-09-13, 10:52   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Nå endres jo pensjonsreglene for de fleste av oss, og de færreste kan forvente å få 2/3 av sluttlønnen (som man tidligere fikk).

Nøyaktig hva består endringen i for stortingsrepresentanter? Tidligere fikk de i pensjon utbetalt 2/3 av den til enhver tid gjeldende lønnen for stortingsrepresentanter. Har dette også blitt endret?

Ellers er jeg helt enig med katta - ventelønn er definitivt akseptabelt.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 11:27   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det kommer til å bli endring i pensjonen for mange fremover. Også på Stortingen (selv om en del er endret allerede).
Jeg jobber jo innenfor brannvesenet, og de har jo en ganske gullkantent avtale (selv om den og har blitt endret litt på) - det samme som en del i politiet har. Dette vil nok også falle bort etter hvert, iallefall endres drastisk. Det koster alt for mye. Og det er ganske håpløst at topptrente 57 åringer går av med pensjon…

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 11:35   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg tror det kommer til å bli endring i pensjonen for mange fremover. Også på Stortingen (selv om en del er endret allerede).
Jeg jobber jo innenfor brannvesenet, og de har jo en ganske gullkantent avtale (selv om den og har blitt endret litt på) - det samme som en del i politiet har. Dette vil nok også falle bort etter hvert, iallefall endres drastisk. Det koster alt for mye. Og det er ganske håpløst at topptrente 57 åringer går av med pensjon…

Det er sånn i forsvaret også. Og de har en fordel i forhold til at de kan finne seg andre jobber og tjene dobbelt.

Gammel 15-09-13, 12:11   #9
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Brannvesnet hadde det ihvertfall slik før, men man kan jo ikke sammenligne en røykdykker og Kristin Halvorsens belastninger på kroppen. Pensjonsordningen statsråder har hatt er hårreisende og hører ikke hjemme noe sted. Snakk om å mele sin egen kake for deretter å spise den selv også.

Gammel 15-09-13, 12:16   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Brannvesnet hadde det ihvertfall slik før, men man kan jo ikke sammenligne en røykdykker og Kristin Halvorsens belastninger på kroppen. Pensjonsordningen statsråder har hatt er hårreisende og hører ikke hjemme noe sted. Snakk om å mele sin egen kake for deretter å spise den selv også.

Nei, men ift brannmenn så er det jo annerledes nå enn for 30 år siden, ift utstyr, sikkerhet, HMS osv.
Og hos Politiet.. vel, jeg vet at kontorfolk som som har avtale om å gå ved 57… og det er jo rett og slett bare tull. Poenget er at det er vi som arbeidsgiver som melder inn til pensjonskassa hvem som har «utrykning» og ikke, og så må jo pensjonskassa stole på det. Så det er jo ganske lett å jukse seg til rett og slett.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.