Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Heikki Holmås sin tweet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-13, 23:19   #1
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heikki Holmås sin tweet

Eg skjønner at internett er i opprør over at Heikki Holmås har skrive

Sitat:

Det er helt naturlig at utlandet oppfatter @frp_no som Norges høyrepopulistiske parti, som Dansk folkeparti og Sverigedemogratene.

på Twitter. Men eg skjønner verkeleg ikkje med mi beste vilje korfor.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 23:20   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heikki Holmås sin tweet

Jeg har ikke fått med meg denne nyhetssaken, men jeg er helt enig med Heikki.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 23:23   #3
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Tenker at opprør kan komme av at de fleste ikke vil knytte høyreekstrimister og AB til det partiet de har stemt på. For det er jo dessverre en god del av det norske folk som stemte FrP.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 23:38   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo stor forskjell på høyrepopulisme og høyreekstremisme. Og det er jo sant at FrP har mykje til felles med Dansk Folkeparti, når det gjeld innvandringspolitikk. Eg skjønner ikkje korfor det er så negativt å snakke om dette. Eg skjønner at linkingane til ABB er negative, men å seie at FrP er høyrepopulistisk er bare å kalle ei spade for ei spade. Eller?

The glass is refillable.
Gammel 12-09-13, 23:40   #5
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Og her er blant anna ei lenke til saken: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...k-7309219.html

The glass is refillable.
Gammel 12-09-13, 23:41   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FrP ER høyrepopulistiske. Og det er, som du sier, ikke det samme som høyreekstremisme.

Gammel 12-09-13, 23:46   #7
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Her virker det som om noen har kortsluttet litt. Å si at FrP har ytre likhetstrekk med Dansk Folkeparti er da ikke noe oppsiktsvekkende? Koblinga til Breivik kan jeg forstå er ubehagelige. Ikke desto mindre er det jo faktisk korrekt at han var medlem og jeg skjønner at det for utenlandske media er en naturlig ting å gripe fatt i.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 23:48   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Her virker det som om noen har kortsluttet litt. Å si at FrP har ytre likhetstrekk med Dansk Folkeparti er da ikke noe oppsiktsvekkende? Koblinga til Breivik kan jeg forstå er ubehagelige. Ikke desto mindre er det jo faktisk korrekt at han var medlem og jeg skjønner at det for utenlandske media er en naturlig ting å gripe fatt i.

Ja, det forstår jeg også. Norske medier hadde garantert skrevet om det samme hvis det var samme sak i et annet land.

Gammel 13-09-13, 00:22   #9
Christa

Christa sin avatar

Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Mitt svar var med tanke på de siste dagenes rapporteringer fra for eksempel BBC, der de trekker paralleller mellom høyreekstrimister/ABB og Frp.

Gammel 13-09-13, 00:25   #10
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Det er veldig mange utanlandske medier som stiller spørsmål ved korleis ein kan velje inn eit høgrepopulistisk parti som ABB har vore medlem av, så kort tid etter Utøya-tragedien. Men det er jo ikkje det Holmås gjer, han peiker på høgrepopulismen og den går det då verkeleg ikkje an å fråskrive seg ansvaret for.

The glass is refillable.
Gammel 13-09-13, 00:30   #11
Christa

Christa sin avatar

Standard

Helt enig med Holmås. Og jeg skal bli flinkere, akkurat det, flinkere, på å bare svare på HI og ikke svamle om masse andre ting.

Gammel 13-09-13, 06:56   #12
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes poenget ditt Christa var veldig interessant og relevant jeg.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 07:09   #13
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er noe å lage støy av. Han kaller de jo ikke ekstremister. De surfer jo absolutt på samme bølge som Dansk folkeparti.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 07:10   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er da ganske valig med støy når noen peker på elefanten?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 07:52   #15
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Christa, eg meinte ikkje at poenget ditt var irrelevant, og eg skjønner absolutt denne koblinga. Det eg ikkje skjønner er korfor alle bråker sånn om at Holmås har vore over alle grenser og slikt, når det han seier faktisk er heilt riktig. Han har jo ikkje trekke koblingar til Breivik. Han har heller ikkje sagt noko om kven som har vore medlemmar der eller noko slikt. Han har samanlikna politikken med to andre politiske parti i nabolanda. Eg forstår bare ikkje reaksjonane.

The glass is refillable.
Gammel 13-09-13, 08:03   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det var en befrielse da utenlandske medier tok opp dette med FRP, høyrepopulisme, innvandringspolitikken og linkingen til Breivik. Alt sammen er jo 100% oppe i dagen, men ingen vil snakke om det. FRP er eksperter på å la innpakket rasisme og ekstreme meninger henge i lufta. De påpeker stadig at et enkelt medlems mening ikke er forenelig med partiets politikk samtidig som det florerer av ekstreme meninger blant FRP's medlemmer og støttespillere. Det at Breivik mente FRP ikke var radikalt nok tar ikke bort det faktum at FRP er Norges mest høyrepopulistiske parti og at partiet tiltrekker seg innvandringsfiendtlige mennesker. Og det er jo som flere sier vitterlig en kobling til Breivik. 22. juli har ikke, etter mitt syn, lagt noen demper på innvandringsfiendtlighet, tvert imot så er det blitt mer åpenlyst at mange bærer på et stort hat til både innvandrere og til selve Arbeiderpartiet som visstnok har skylden for innvandringen. Frp nører stadig opp under dette hatet. At de nå oppfattes som innvandringsfiendtlige og likestilles med Dansk folkeparti og Sverigedemokratene er ikke merkelig på en flekk.

Jeg blir også ganske oppgitt av at Frp tar kontakt med ambassader for at de skal ordne opp slik at verden skjønner at Frp ikke er Breiviks parti og at de ikke er høyreekstreme. Det er da ingen sak diplomatiet skal ordne opp i sånn jeg ser det.

Må si jeg er spent på fire år med Frp i ledende posisjoner.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 13-09-13 kl 08:13.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 08:14   #17
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Du trenger å gi tilbakemeldinger til andre brukere før du kan gi til Røverdatter igjen.

Vel talt, Røverdatter!

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 08:16   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ingen tvil om at Frp befinner seg ganske langt ute på høyresiden av norsk politikk. Det er en del medlemmer i Frp som med rette vil kunne omtales som rasister. Jeg synes dog ikke at Frp skal betegnes som et rasistisk eller høyreekstremt parti, og skiller seg på mange felter betydelig fra Sverigedemokratene (Dansk folkeparti vet jeg svært lite om).

Det er et problem for Frp at de forbindes med ABB. Han har vært medlem der, men meningene hans tilhører ikke Frp.

Jeg er svært langt fra å stemme Frp, men kan allikevel se at dette er litt vanskelig for dem. Men jeg kjenner at jeg egentlig ikke ønsker dem noe godt, så det er greit for meg. Reaksjonene på Holmås sin tweet skjønner jeg ikke. Det er jo fakta det som står der.

Gammel 13-09-13, 08:29   #19
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Tjorven sier det veldig bra. FrP er uten tvil Norges mest eksteme parti, men sammenlignet med andre land er vi veldig lite ekstreme (og det skyldes nok ikke FrP eller det norske folk, det skyldes oljepengene. Når ting går bra er det lett å være raus, når ting går dårlig ... vel, da er det fristende å se seg om etter noen å skylde på. Se bare på Helles).

Når det gjelder ABB, tenker jeg det samme som jeg har tenkt hele tiden: Han er helt spesiell og meningene hans er ikke fundamentert i et politisk/religiøst tankesett, men at mannen personlig har en forvrengt virkelighetsoppfatning.

Gammel 13-09-13, 08:35   #20
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo en del utenlandske medier som har kalt de høyreekstreme og det er jo, som påpekt i tråden, noe ganske annet en høyrepopulistisk.

Når det er sagt, FrP får jo nå smake sin egen medisin og jeg må jeg jeg fryder meg som bare et lite barn kan gjøre. Et helt parti blir dømt på grunnlag av et enkeltmennekses handlinger. Akkurat på samme måte som dette partiet i alle år har snakket om "muslimer" og innvandrere uten å forstå eller ta innover seg hvordan de har stigmatisert og vært med på å hause opp alle mulige fordommer mot hele menneskegrupper basert på religion eller hudfarge.

Men det er jo ikke tilfeldig at ABB var medlem i FrP og det i 8 år? Så når utenlandske mediser sier "his political party" så er jo det faktisk sant. Og det er fullt forståelig at utenlandske medier ikke klarer forstår at 22 juli var et stort tema i norsk valgkamp to år etter det skjedde. Det var jo helt fraværende og vi vet alle at hvis gjerningsmannen hadde vært en muslim ville det vært et stor sak.

Press ignore, he is one of "us". For ukomfortabelt rett og slett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.