Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Smørbrødfat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-13, 17:55   #1
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smørbrødfat

Guttene mine går på 4H, og til høstfesten i år som i fjor skal gutteforeldre ha med ett smørbrødfat pr gutt. I fjor var første året vi var på 4H. Vi troppet opp med enkle loffskiver med pålegg sånn passelig dandert, uten noe mer tilbehør.

Jeg døde litt av skam da jeg oppdaget at alle andre kom med typiske koldtbordsnitter, med masse stæsj. Og ba innstendig guttene om å ikke fortelle hvilke fat som var våre. Heldigvis forsvant våre smørbrød også.

I årer jeg jo litt mer forberedt, da, men har fortsatt tenkt å smøre selv, ikke bestille kjøpesnitter. Må ha med fire fat med smørbrød.
Jeg har jo spist koldtbord før, men er likevel litt usikker på hva jeg skal gå for av pålegg og tilbehør. Noen som kan komme med tips til forskjellige kombinasjoner? Hva er mest populært, mon tro?
Vil gjerne ha detaljert beskrivelse fra topp til bunn, for dette kan jeg lite om.

Gammel 20-10-13, 18:07   #2
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smørbrødfat

Jeg pleier å kjøre samme variant som deg, bortsett fra at jeg tar grovbrød.

Men karbonader og løk - kan det gå?
Ruccola, brie og en god marmelade?
Litt tykke skiver av ovnsbakt leverpostei og en dæsj med rødbetsalat på toppen?
Egg og kaviar?
Kokt skinke og brokolli-salat*?
Salt, ost, skinke og paprika?
Røkelaks og eggerøre?

Brokolli-salat fritt fra hukommelsen:
- 2 brokolli (kuttes fint)
- 1 liten rødløk (finhakkes)
- 2 gode never rosiner (hakkes litt)
- 2 never solsikkekjerner

--> blandes og tilsettes følgende dressing:

1 pakke majones
1-2 ss. balsamicoeddik
Et par teskjeer sukker
Litt salt
Pepper

Lag gjerne salaten dagen i forveien. Denne er knallgod, og smaker godt sammen med skinke og godt, grovt brød.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 18:11   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smørbrød er smørbrød altså. At de andre ikke vet forskjellen på smørbrødfat og snitter er ikke ditt problem

Smør, laks, eggerøre
Camenbert, drue
Skinke med itaiensk saltat oppå
Banan skiver, rød gele og raspet sjokolade (jeg lover, det er en vinner!)
Gulost med paprika/agurk/drue

Ruller du ost og skinke og stikker garnityret mellom rullene ser det riktig bra ut.
Evt salat ( sånn i potte) under.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 20:09   #4
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk takk, tar gjerne imot enda fler tips.
Kjøper jeg godt grovbrød, pariserloff, eller hva? Og deler i to på skrått, eller?

Gammel 20-10-13, 20:45   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene mine ville gått for dine skiver, i hvert fall. Der er garnityr virkelig djevelens verk!

Gammel 20-10-13, 20:56   #6
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vet ikke om det er lov men lefser (type taco) med philadelphiaost og spekeskinke og evt ruccola er en vinner her.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 22:07   #7
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes roastbiff er best.

Da bruker du følgende:

1 skive roastbiff danderes med:
2 ringer løk
1 sylteagurk
remulade
grovt pepper

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 22:15   #8
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker godt løk og karbonade. Laks og eggerøre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.