Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Smågutter med lengre hår

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-13, 12:08   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smågutter med lengre hår

Gutten vår er 5 år. Han har nydelige krøller med litt lengde som jeg nekter å klippe av han. Nå mener mannen vi skal klippe han kort, fordi det er flere han treffer som tror gutten er jente. Sønnen selv har ikke bemerket dette. Mannen mener allikevel vi bør klippe han FØR han merker at noen tror han er jente. Jeg synes vi skal vente til gutten selv ønsker å kippe seg.

Hva mener dere?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 12:15   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smågutter med lengre hår

Jeg kunne lagt ut bilde av min 12-åring for å illustrere, men skal la være. Han har langt, tjukt og magisk flott hår. Han velger lengde selv, det har han alltid gjort. Hverken jeg eller han har syntes det har vært noen krise de gangene noen har trodd han er jente. Hvorfor er det så ille? Vi har aldri bestemt frisyrer på barna, de får være som de ønsker. (Også 5-åringen, hvis du synes det er lite sammenlignbart med 12-åringen).

Gammel 21-11-13, 12:16   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig synes jeg gutter er stilig med kort hår. Men det er min personlige mening.

Knerten (6 år) insisterer på å ha lang pannelugg og det har han. Den er virkelig lang, og han får masse komplimenter fordi han ser så kul ut. Når han spiller fotball må han bruke hårbånd, men det er visst bare kult.

Knerten er ikke så nøye på det med farger, og går gjerne med rosa votter, lue osv. Det er helt greit for oss. Vi har informert ham om at det kan være at noen bemerker det, men han sier selv at han ikke bryr seg. Og jeg tror ham på det.

Jeg synes 5-6-åringer skal få mene noe selv om eget utseende. Så hvis gutten din vil ha langt hår, så synes jeg han skal få ha det. Men det kan jo være greit å fortelle at det da kan være noen som tror han er jente eller kommenterer det på annet vis, sånn at han er litt forberedt.

Gammel 21-11-13, 12:27   #4
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hårsveisen til ungene legger jeg meg ikke opp i. De får bestemme selv. Pøbeln på 8 har langt hår. Det har forsåvidt Rosinmannen også.

Punktum klipper seg selv, og har en herlig trendy frisyre med langt bak og kort oppå.

Gammel 21-11-13, 12:31   #5
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her klipper vi, men det er mest fordi han hater hårvask og kort hår gjør dette enklere. Pappaen hadde veldig langt hår i ungdommen, så vi kommer nok ikke til å nekte ham langt hår dersom han ønsker å spare til det.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 12:37   #6
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Det er bare hår. La ungen bestemme.

Gammel 21-11-13, 12:39   #7
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her får barna velg hårfrisyre selv. Snart femåringen ønsker selv kort hår. Det har han forsåvidt alltid hatt da jeg foretrekker kort hår på gutter, og derfor blir også 2,5-åringen klippet kort, men når han en gang har en egen mening om hårfrisyren sin står han helt fritt til å velge selv. Selv synes jeg ikke hvorvidt noen blir tatt for å være et annet kjønn er det som er vesentlig. Jeg har valgt mine barns hårfrisyrer ut fra hva jeg synes er pent.

Gammel 21-11-13, 12:49   #8
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er bare hår, spør ungen hva han vil ha neste gang han skal til frisøren. Det gjorde jeg med eldste en gang, og da sto det om å se ut som en løve eller flodhest.. De har egne meninger!!

Gammel 21-11-13, 12:53   #9
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker at gutter har langt hår jeg. Særlig om de har litt krøller eller fall i håret.

La gutten få bestemme selv. Det hadde sitti langt inne hos meg å klippet han i hvertfall.

Gammel 21-11-13, 12:55   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En femåring er stor nok til å bestemme selv, syns jeg. Jeg syns ikke mamma eller pappas smak skal overstyre. Så spør gutten, og ta valget fra der.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 12:56   #11
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ble tatt for å være gutt en gang eller to da jeg var rundt 4-5 år. Det syntes jeg bare var moro. Hvorfor er det så farlig å bli tatt for å være jente?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 13:04   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble tatt for å være gutt gjennom hele oppveksten helt frem til jeg var 13-14 år. Jeg syntes det var veldig kjipt, men jeg valgte da også å være relativt guttete i "stilen". (I den grad jeg hadde noen "stil" på den tiden.)

Derfor synes jeg det er greit å bli fortalt at det kan skje, slik at han tar et bevisst valg.

Gammel 21-11-13, 13:07   #13
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Mine barn bestemmer i stor grad selv hvilken frisyre de har. Lillebror hadde langt hår lenge, nå har han kot hår bak, undercut og lang lugg. Han må i likhet med Tjorvens gutt bruke hårbånd når han spiller fotball. Siden han er en av de virkelig populære guttene på trinnet har det etterhvert dukket opp flere med lignende klipp .

Storebror får velge han og, men han har ikke samme hårkvaliteten som lillebror. Han må kloppes relativt kort, fordi det bare vokser i bredden.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 13:12   #14
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del er det veldig viktig å fortelle ungene at det ikke er noe som er for jenter og noe som er for gutter, så hårsveis skal jeg ikke legge meg opp i.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 13:17   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutten min på 6 har ganske langt hår, og vil gjerne ha det. Nå tror jeg faktisk han har lengre hår enn begge søstrene sine. Det er få (om noen) som har trodd han er jente, han er veldig guttete i kroppen, klærne og måten han beveger seg på. Så den problemstillingen har jeg faktisk ikke tenkt på. Men om temaet skulle komme opp regner jeg med han har vett på å si fra selv.

Jeg får han selvsagt ikke klippet kort før han vil det selv. Ungene får selv bestemme over håret sitt. Jeg bare insisterer på at det skal klippes når det blir alt for slitt. Selv ble jeg også tatt for å være gutt et par ganger i oppveksten, og det var fordi mine foreldre bestemte at jeg skulle klippes kort, til tross for at jeg selv ønsket meg langt. De syntes det var så praktisk, og kledde meg så godt ... Derfor tenker jeg at jeg i alle fall ikke skal tvinge på ungene mine en hårsveis de ikke vil ha.

Sist redigert av My : 21-11-13 kl 13:24.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 13:27   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er svært, svært sjelden at langt hår på gutter er pent, så her hadde det ikke vært aktuelt på noe tidspunkt. Så da hadde nok ikke poden heller tenkt tanken. Guttene her har krøller. Mellomste har derfor blitt klippet kort i nakken og rundt ørene, mens krøllene får være i fred oppå. Merkelig nok ikke alle frisører som forstår konseptet, men nå har vi funnet en salong som fikser det enkeltpenkelt. Om det er en tilfeldighet at det er i Oslo Vest vet jeg ikke Tror jeg skal vise mannen denne tråden, for hadde det vært opptil ham så hadde gutten blitt klipt guttekort. Så de gangene han har blitt snauklipt av en inkompetent frisør, hvor både gutten og jeg har blitt fortvilet - ja, så har far vært fornøyd

Gammel 21-11-13, 13:31   #17
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

La gutten bestemme selv

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 13:31   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg synes det er svært, svært sjelden at langt hår på gutter er pent, så her hadde det ikke vært aktuelt på noe tidspunkt. Så da hadde nok ikke poden heller tenkt tanken. Guttene her har krøller. Mellomste har derfor blitt klippet kort i nakken og rundt ørene, mens krøllene får være i fred oppå. Merkelig nok ikke alle frisører som forstår konseptet, men nå har vi funnet en salong som fikser det enkeltpenkelt. Om det er en tilfeldighet at det er i Oslo Vest vet jeg ikke Tror jeg skal vise mannen denne tråden, for hadde det vært opptil ham så hadde gutten blitt klipt guttekort. Så de gangene han har blitt snauklipt av en inkompetent frisør, hvor både gutten og jeg har blitt fortvilet - ja, så har far vært fornøyd

Min mening er at når ungene kommer opp i en viss alder bør de få ha sin egen mening om hva som er pent, og hva jeg synes bør komme lenger bak i rekka. Så når min gutt velger å la håret vokse så er det ganske uvesentlig hva jeg synes. Det viktigste er at han er fornøyd selv.

Gammel 21-11-13, 13:32   #19
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor kler egentlig jenter langt hår bedre enn gutter?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 13:38   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge håret er pent, og ikke pistrete og tynt, type skriker "mamma insisterer på at jeg beholder babykrøllene mine, enda de rett og slett ikke ser ut," så syns jeg gutten selv skal få velge hva slags sveis han vil ha jeg.

Farget av to ting: a) har sett altfor mange halvstore barn i barnehage, med virkelig pistrehår som skriker etter å bli stelt, og som jeg knapt har kjent igjen når foreldrene har tatt barnet til frisør (endelig) og fått vekk babypisteret, og det kommer en skikkelig kjekk liten gutt eller jente tilbake til barnehagen og har vokst en halvmeter minst...

Og b) kjenner endel gutter med vakkert, langt krøllehår, fra alder 10 og oppover.

Men jeg tror det barnet, ca 5-6 år, og med nydelig langt krøllehår i hestehale, jeg overhørte på en bryggekant en sommer var pisse lei av følgende samtale, dømt ut fra tonefallet på ungen:

Velmenende kar: "nei for et flott hår du har! Hva heter du da, jenta mi?"

Meget irritert barn: "Jens!"

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.