|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
snur
|
![]() Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?I dag skulle jeg lage denne oppskriften til middag. For å si det sånn så så det ikke ut som på bildet
![]() |
#3 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Jeg bruker mye matfløte i stedet for kremfløte, og den tåler varme bedre enn kremfløten.
![]() |
#5 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?
Min erfaring er nøyaktig motsatt. Matfløte klumper seg, kun ekte vare som duger.
![]() |
#6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Hør på Taien, rør hele tiden og la det i høyden (nesten) putre. Som Niobe sier, mest sannsynlig bruker du for høy varme. Og kanskje en fløtepakke for nærme eller over datoen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Og eg plar bytte ut heile fløyten med creme fraiche. Det blir alltid vellukka!
![]() |
#8 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Det må jo være kremfløte, matfløte klumper seg jo bare man setter den nær en gryte.
![]() |
#9 |
snur
|
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Bruker matfløte, kanskje det er det jeg må bytte til kremfløte ja. For høy varme tror jeg ikke jeg bruker, varmer sakte opp på 9 av 15. Hvis jeg ikke får det til med kremfløte bytter jeg til soyafløte tror jeg. Det er så kjedelig når maten blir ødelagt av sånne filleting. Smaken var jo der, men konsistensen ble absolutt ikke rett.
![]() |
#10 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Jeg har ikke det problemet, verken med kremfløte eller matfløte.
![]() |
#11 |
Tankefull
|
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Min erfaring er at man ikke må ha kalde ting oppi kokende fløte. Jeg varmer/steiker/koker de andre ingrediensene før jeg har oppi fløte. Da korner det seg ikke hos meg.
![]() |
#12 |
snur
|
Hmm. Prøve det også neste gang. Jeg skal nemlig få det til for det er så godt når den blir som jeg har planlagt
![]() |
#13 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Har aldri noensinne opplevd at matfløte klumper seg.
![]() |
#14 |
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Interessant. Jeg har ikke det problemet nå, verken med kremfløte eller matfløte, men jeg husker at jeg hadde det tidligere. Merkelige greier. Kan ikke helt skjønne hva jeg gjør annerledes nå, men har andre panner/gryter og annen komfyr, om det kan utgjøre noe. Det interessante er vel hvorfor det klumper seg. Tine svarer følgende på sine sider om hvorfor matfløte skiller seg i varme retter:
Ser for meg at klumping henger sammen med dette.
![]() |
#15 |
Lengter etter sola
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er sånn jeg også gjør det.
![]() |
#18 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Sørlandet
![]() |
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Jeg hadde samme problemet for noen år tilbake. Jeg trodde at kremfløte bare var til kaker etc og brukte matfløte til mat.. Åhoi. Hehe.. Det funket ikke særlig godt. Ekle fløtegratinerte poteter osv.. klumpete ostelignende masse som duppet i vann.. Æsj. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Hm. Aldri opplevd. Bruker både mat- og kremfløte. Ofte bruker jeg "fløten" til Vita hjertegod fordi den er mye sunnere. Jeg synes også den smaker godt og den funker fint til matlaging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?Bruk fersk fløte. Hvis fløten er syrnet av melkesyrebakterier, koagulerer den, og fungerer ikke som emulgator i saus.
![]() |
![]() |
|
|