Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt sør har du sett nordlys?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-13, 21:23   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor langt sør har du sett nordlys?

I serien "Hyacinth vil vite alt om Nord-Norge" lurer jeg nå på følgende:

Hvor langt sør har du sett nordlyset?
Hvor ofte ser du nordlys, hvis du bor et sted du ofte ser det?
Er det slik at det opptrer oftere jo lengre nord du kommer (slik jeg trodde det var), eller stemmer det at det fortrinnsvis opptrer i et belte rundt breddegraden til Tromsø?
Hvordan vil du beskrive opplevelsen? Er det storslått eller noe helt normalt?
Hvilke farger er vanligst?
Hvor lenge varer det?

Jeg har hørt at folk har sett nordlys i Sirdalen (Vest-Agder), og det er vel det nærmeste jeg kommer.

Sist redigert av Hyacinth : 11-12-13 kl 21:32.
Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:26   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?

Jeg har sett nordlys "hjemme" - det vil si Hordaland. Men jeg har bodd i Nord-Norge, og det er en helt annen opplevelse. Noen ganger er det storslått - helt fantastisk. Det danser og flammer over himmelen. Grønntoner er mest vanlig, men man kan få innslag av flere farger også, da helst rød/rosatoner. Å være ute mens nordlyset danser over himmelen, snøen knitrer og det er stjerneklart - det er en av de virkelig store naturopplevelsene.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:27   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett det i en bygd på Sørlandet for kanskje 35 år siden. Husker det som magisk og storslagent og litt skummelt - det skjedde på en skogsvei på vei hjem etter å ha spilt julekonsert i kirken, dyp snø over alt og så plutselig et bølgende grønt lys over hele himmelen. Jeg visste ikke hva det var engang. Men jeg tror ikke jeg har sett det siden.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:27   #4
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: Hvor langt sør har du sett nordlys?

Har sett mye nordlys i Oppland, nærmere bestemt Sør-Gudbrandsdal og Lillehammer. Det ligger ikke i Nord Norge altså.

Nordlyset jeg har sett der har alltid vært midtvinter, og det har vært i grønntoner. Gjerne på snaufjellet der det er lite gatelys og lys fra hus.

Gammel 11-12-13, 21:29   #5
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Ser nordlys flere ganger i uka. Noen ganger er det så vidt man ser det, andre ganger er himmelen nærmest grønn og det danser voldsomt.

Gammel 11-12-13, 21:30   #6
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Det sørligste jeg har sett nordlys er på Manglerud.

Ellers kan jeg nevne at kombinasjonen Colargol på barnetv, mørk vinterkveld med nordlys over himmelen og 5-6 eplekjekke åtteåringer som vinker med hvitt tørkle mot nordlyset lett kan fremprovosere fartsrekord når ene åtteåringen etterpå skal sykle to km langs mørk vei hjem fra drilløvelse. Hard oppvekst på Sunnmøre.

Sist redigert av Syrinx : 11-12-13 kl 21:35.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:33   #7
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Over Holmenkollen. Et par ganger i Valdres, og da jeg bodde i Alta så jeg det ofte. De lengst nord var absolutt størst og penest, med bånd av rødt og grønt over fjorden. De dagene fullmånen og kometen var synlig sammen med nordlyset, var det rene postkortmotivet.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:33   #8
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en gang i mitt liv sett Nordlys på Sørlandet. Det var ganske svakt.
Her i midt Norge ser vi nordlyset godt dersom det ligger på grad 4 eller 5, av og til grad 3 (som dekker blant annet Tromsø). Ligger varselet på 3 er det mer flaks om vi ser det. På 4 er det veldig sannsynlig at det er sterkt og ved 5 er det veldig sterkt.

Det er lett å gå glipp av Nordlys hvis det er veldig mye gatelys. Er det sterkt nok ser man det tross gatelys også, men opplevelsen av Nordlyset er mye bedre om man er på et sted uten lys og gjerne hvor det kan speile seg i store flater med snø. Da er der magisk. Jeg blir barnslig glad når det er kraftig Nordlys. Det er spesielt når der er flere farger og himmelen "danser". Jeg har Nordlys -app på mobilen.

For folk nordpå er nok dette mer hverdagskost.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:33   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Hvor langt sør har du sett nordlys?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Har sett mye nordlys i Oppland, nærmere bestemt Sør-Gudbrandsdal og Lillehammer. Det ligger ikke i Nord Norge altså.

Nordlyset jeg har sett der har alltid vært midtvinter, og det har vært i grønntoner. Gjerne på snaufjellet der det er lite gatelys og lys fra hus.

Jeg mente ikke at det måtte være i Nord-Norge, altså. Da uttrykte jeg meg klønete.

Gammel 11-12-13, 21:34   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

vestagder sirdalen

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:35   #11
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett det i tyskland og såvidt et glimt i Florida en gang Og mange ganger her på østlandet, men aldri så sterkt som nordpå. Det kan være et fantastisk flimrende fargespill av lys som man nærmest hører gnistrer, og det kan være en flekk med tam litt lysgrågrønnaktig farge på himmelen som man er usikker på om kommer fra gjenskinn fra nærmeste tettsted eller kanskje er en liten sky, eller om det er nordlys.

Det stemmer at det ofte opptrer i et belte ca rundt breddegraden til Tromsø, det heter nordlysovalen og har med jordas magnetfelt å gjøre (men ovalen er variabel). Fargene har med jordas atmosfære å gjøre. Hvor det opptrer (hvor langt "ned" fra jordas magnetiske nordpol), og hvor sterkt det er, har på forskjellig vis med solas aktivititet og hvor mange elektroniske partikler som bombarderer/"trykker sammen" jordas magnetfelt (og dermed "skyver" på nordlysovalen) å gjøre, og vinkel og ...ja.

I stedet for å begi meg inn på en laaaang avhandling av et utrolig fascinerende tema ( ), anbefaler jeg deg å lese her

Du kan se nordlysvarsel her, og hvis du leter litt finner du nordlysvarsel-app også.

Sist redigert av m^2 : 11-12-13 kl 21:42.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:35   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Ser nordlys flere ganger i uka. Noen ganger er det så vidt man ser det, andre ganger er himmelen nærmest grønn og det danser voldsomt.

Stopper du opp og beundrer det, eller blir man blasert?

Hvor langt nord er dette?

Gammel 11-12-13, 21:36   #13
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Rauland i Telemark.

Gammel 11-12-13, 21:36   #14
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den beste nordlysappen jeg har er Aurora Forecast. Der ser du hvordan nordlysbeltet ligger på kartet. En annen app viser satelittbilder og gir mer info, men er litt mer kjelkete å tyde.

Gammel 11-12-13, 21:37   #15
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg bodde sju år i Tromsø, og beundret det hver gang jeg så det (med andre ord ganske ofte). Skjønner godt at japanere drar på nordlys-safari, minst like bra som midnattsola.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:38   #16
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Nordlys er vakkert og fascinerende!!

Ser det endel her i Trondheim, men har ikke opplevd det ennå i år.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:38   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Tusen takk, M^2!

Guava: Hvor ofte ser du det der du bor? Og er det utenfor bystrøk?

Gammel 11-12-13, 21:40   #18
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

På Sola, Rogaland. Svakt, riktignok.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:40   #19
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ved bare svakt nordlys eller en grønn bue over himmelen stopper jeg opp, kikker og registrerer at det er Nordlys. Er det kraftig, flerfarget og trollsk, kan jeg finne på å hoppe i bilen og kjøre til steder jeg vet at det er lite lys ellers og stort åpent landskap. Når hele himmelen danser i flere farger og jeg har tid til å stoppe opp kan jeg nyte det lenge. Magisk og fascinerende. At folk valfarter fra flere steder i verden til Tromsø for å se det er fullt forståelig.

Gammel 11-12-13, 21:41   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

I Asker. Men ikke like sterkt som lenger nord. Har sett det i Bodø mange ganger, lenger nord har jeg ikke vært siden jeg var bitteliten og ikke husker.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.