|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor langt sør har du sett nordlys?I serien "Hyacinth vil vite alt om Nord-Norge" lurer jeg nå på følgende: Sist redigert av Hyacinth : 11-12-13 kl 21:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Jeg har sett nordlys "hjemme" - det vil si Hordaland. Men jeg har bodd i Nord-Norge, og det er en helt annen opplevelse. Noen ganger er det storslått - helt fantastisk. Det danser og flammer over himmelen. Grønntoner er mest vanlig, men man kan få innslag av flere farger også, da helst rød/rosatoner. Å være ute mens nordlyset danser over himmelen, snøen knitrer og det er stjerneklart - det er en av de virkelig store naturopplevelsene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Jeg har sett det i en bygd på Sørlandet for kanskje 35 år siden. Husker det som magisk og storslagent og litt skummelt - det skjedde på en skogsvei på vei hjem etter å ha spilt julekonsert i kirken, dyp snø over alt og så plutselig et bølgende grønt lys over hele himmelen. Jeg visste ikke hva det var engang. Men jeg tror ikke jeg har sett det siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Trøtt
|
![]() Re: Hvor langt sør har du sett nordlys?Har sett mye nordlys i Oppland, nærmere bestemt Sør-Gudbrandsdal og Lillehammer. Det ligger ikke i Nord Norge altså.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Ser nordlys flere ganger i uka. Noen ganger er det så vidt man ser det, andre ganger er himmelen nærmest grønn og det danser voldsomt.
![]() |
#6 |
koko
|
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Det sørligste jeg har sett nordlys er på Manglerud.
Dårlige vitser har også livets rett. Sist redigert av Syrinx : 11-12-13 kl 21:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Over Holmenkollen. Et par ganger i Valdres, og da jeg bodde i Alta så jeg det ofte. De lengst nord var absolutt størst og penest, med bånd av rødt og grønt over fjorden. De dagene fullmånen og kometen var synlig sammen med nordlyset, var det rene postkortmotivet.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Jeg har en gang i mitt liv sett Nordlys på Sørlandet. Det var ganske svakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Re: Hvor langt sør har du sett nordlys?
Jeg mente ikke at det måtte være i Nord-Norge, altså. Da uttrykte jeg meg klønete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Jeg har sett det i tyskland og såvidt et glimt i Florida en gang Sist redigert av m^2 : 11-12-13 kl 21:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?
Stopper du opp og beundrer det, eller blir man blasert? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Rauland i Telemark.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Den beste nordlysappen jeg har er Aurora Forecast. Der ser du hvordan nordlysbeltet ligger på kartet. En annen app viser satelittbilder og gir mer info, men er litt mer kjelkete å tyde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Jeg bodde sju år i Tromsø, og beundret det hver gang jeg så det (med andre ord ganske ofte). Skjønner godt at japanere drar på nordlys-safari, minst like bra som midnattsola. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Nordlys er vakkert og fascinerende!!
![]() |
#17 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Tusen takk, M^2! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?På Sola, Rogaland. Svakt, riktignok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?Ved bare svakt nordlys eller en grønn bue over himmelen stopper jeg opp, kikker og registrerer at det er Nordlys. Er det kraftig, flerfarget og trollsk, kan jeg finne på å hoppe i bilen og kjøre til steder jeg vet at det er lite lys ellers og stort åpent landskap. Når hele himmelen danser i flere farger og jeg har tid til å stoppe opp kan jeg nyte det lenge. Magisk og fascinerende. At folk valfarter fra flere steder i verden til Tromsø for å se det er fullt forståelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?I Asker. Men ikke like sterkt som lenger nord. Har sett det i Bodø mange ganger, lenger nord har jeg ikke vært siden jeg var bitteliten og ikke husker. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|