|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvorfor kan ikke førerkortregisteret være offentlig?Sikkert noe personvern, men skjønner ikke problemet med at det registeret kan være offentlig tilgjengelig.
![]() |
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvorfor kan ikke førerkortregisteret være offentlig?Det inneholder personnummer, og da kan det ikke legges ut offentlig.
![]() |
![]() |
#3 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hvorfor kan ikke førerkortregisteret være offentlig?Jøss, jeg har aldri tenkt at det var en problemstilling. Jeg har aldri tenkt tanken at noen uten lappen kjører og tilbyr seg å transportere andres barn. Jeg er litt naiv, sånn. Jeg ville dog vært mer bekymret for egenskapene som sjåfør enn at papirene var i orden, sånn innerst inne, selv om jeg ikke synes det er greit å kjøre uten sertifikat.
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvorfor kan ikke førerkortregisteret være offentlig?Jeg ser vel ikke helt behovet. Selvsagt ikke bra at noen kjører uten førerkort, men førerkort er jo heller ikke noen garanti for god sjåfør. Og god sjåfør heller ikke noen garanti for trygg tur.
![]() |
![]() |
#6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hvorfor kan ikke førerkortregisteret være offentlig?
Selv om personnumre ikke kan publiseres kan vel opplysninger om hvem som har hvilke kjøretillatelser publiseres? Jeg vil ants at det kan være komplikasjoner jeg ikke har tenkt på her. Uansett kan man be om innsyn etter offentlighetsloven, det strider ikke mot publiseringsnekt.
Du har så rett, førerkort er ingen garanti for noe som helst, men det indikerer at opplæring er mottatt i det minste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvorfor kan ikke førerkortregisteret være offentlig?Sånn med tanke på sikkerheten for mine barn i andres biler, så er vel spørsmålet om sjåføren faktisk har lappen det siste jeg tenker på.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvorfor kan ikke førerkortregisteret være offentlig?Man kunne hatt et offentlig førerkortregister på samme måte som at skattelister ligger åpent. Fødselsår og bosted kunne vært offentlig. Navn på bileiere er jo offentlige og jeg ser ikke noe prinsipielt i veien for at førerkort er info som kunne vært offentlig. Kanskje jeg har oversett noen viktige ting, men jeg ser dem ikke nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|