Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor kan ikke førerkortregisteret være offentlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-14, 09:53   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor kan ikke førerkortregisteret være offentlig?

Sikkert noe personvern, men skjønner ikke problemet med at det registeret kan være offentlig tilgjengelig.
Jeg er så naiv at jeg tror de som kjører bil og lar mine barn sitte på, har sertifikat.
Jeg synes terskelen for å melde mistanke om en person har sertifikat eller ikke er høy, tenk om jeg bare kunne sjekket selv for så å anmelde om mistanken er berettiget.
Jeg har rett som det er en ekstra unge med i bilen, enten til skolen eller trening, bursdagsfeiring etc. Aldri har en forelder spurt om jeg har lappen, og aldri har jeg spurt en forelder om det samme.
Jeg har lappen altså , men fikk en aha-opplevelser når det viste seg at en forelder på skolen har kjørt uten sertifikat i "alle de år".....

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 10:01   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kan ikke førerkortregisteret være offentlig?

Det inneholder personnummer, og da kan det ikke legges ut offentlig.

Jeg tar det også for gitt at folk som tilbyr seg å kjøre ungene mine faktisk har lappen. Men når jeg tenker meg om ... det er så mange andre trafikkregler et par av dem har et lemfeldig forhold til, så hvorfor skulle det være en hindring å ikke ha lappen? Lover og regler er bare veilednende, er de ikke?

Gammel 21-01-14, 10:06   #3
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jøss, jeg har aldri tenkt at det var en problemstilling. Jeg har aldri tenkt tanken at noen uten lappen kjører og tilbyr seg å transportere andres barn. Jeg er litt naiv, sånn. Jeg ville dog vært mer bekymret for egenskapene som sjåfør enn at papirene var i orden, sånn innerst inne, selv om jeg ikke synes det er greit å kjøre uten sertifikat.

Gammel 21-01-14, 10:19   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det for oss er det så marginalt problem at jeg virkelig ikke har tenkt til å bekymre meg over det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 10:24   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser vel ikke helt behovet. Selvsagt ikke bra at noen kjører uten førerkort, men førerkort er jo heller ikke noen garanti for god sjåfør. Og god sjåfør heller ikke noen garanti for trygg tur.

Gammel 22-01-14, 00:18   #6
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Sikkert noe personvern, men skjønner ikke problemet med at det registeret kan være offentlig tilgjengelig. (...)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det inneholder personnummer, og da kan det ikke legges ut offentlig. (...)

Selv om personnumre ikke kan publiseres kan vel opplysninger om hvem som har hvilke kjøretillatelser publiseres? Jeg vil ants at det kan være komplikasjoner jeg ikke har tenkt på her. Uansett kan man be om innsyn etter offentlighetsloven, det strider ikke mot publiseringsnekt.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg ser vel ikke helt behovet. Selvsagt ikke bra at noen kjører uten førerkort, men førerkort er jo heller ikke noen garanti for god sjåfør. Og god sjåfør heller ikke noen garanti for trygg tur.

Du har så rett, førerkort er ingen garanti for noe som helst, men det indikerer at opplæring er mottatt i det minste.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 00:39   #7
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sånn med tanke på sikkerheten for mine barn i andres biler, så er vel spørsmålet om sjåføren faktisk har lappen det siste jeg tenker på.

Selvfølgelig skal man ha lappen for å kjøre bil, men jeg tenker uansett at det ikke er det som gjør folk til gode sjåfører. De fleste som kjører uten lappen har vel hatt den en gang og kan dermed å kjøre bil.

Da vi i fjor sommer sendte datteren vår til Oslo sammen med to venninner, og da for oss fremmed sjåfør, så var vi selvfølgelig litt bekymret. Hvilken sjåfør er dette+ Kjører han trygt? etc. Fint lite vi kunne sjekke opp egentlig, men vi fant ut hvilken bil han kjørte, og foreldrene til den ene venninna gikk god for han som person. Hvorvidt vedkommende hadde lappen tenkte vi ikke på en gang.

Når jeg nå tenker på det, så er det på mange måter ganske likegyldig også, for en person uten lappen kan ha mistet den for en periode pga en engangsforseelse, mens en som faktisk har lappen kan være en kronisk råkjører uten sperrer, men som da dessverre aldri har blitt stoppet.

Samtidig ville jeg ikke sendt barna mine med noen som jeg viste ikke hadde lappen da, men da ut fra mer det moralske enn det sikkerhetsmessige.

Jeg er vel egentlig ganske glad det ikke finnes noe offentlig register på dette her. Om jeg mister lappen for å ha kjørt for fort eller hva det nå måtte være, så ønsker jeg vel ikke at hvem som helst skal kunne se det, og dermed dømme meg ut fra det.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 07:15   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kunne hatt et offentlig førerkortregister på samme måte som at skattelister ligger åpent. Fødselsår og bosted kunne vært offentlig. Navn på bileiere er jo offentlige og jeg ser ikke noe prinsipielt i veien for at førerkort er info som kunne vært offentlig. Kanskje jeg har oversett noen viktige ting, men jeg ser dem ikke nå.

Rundt 14000 kjører uten førerkort og de utgjør gjennomsnittlig større risiko i trafikken enn dem som har førerkort. Nå har vel de fleste av dem opplæring, men har av en eller annen grunn ikke førerkort lengre og det gjør det ikke mindre bekymringsfullt.

Der jeg vokste opp er det et ganske stort problem at folk kjører ruspåvirket uten førerkort. Det skaper og har skapt mange situasjoner i trafikken som vi skulle vært foruten. Om det hadde hatt noe poeng med førerkortregister vet jeg ikke, men det kunne kanskje gjort det enklere å tipse politiet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:47.