Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ingen konsekvens mod mødre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-14, 18:43   #1
FrontierDK
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2014
Hvor: Bornholm, Danmark
FrontierDK har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ingen konsekvens mod mødre?

Hejsa i Norge

Jeg har en dansk ekskone som har giftet sig med en norsk mand og nu bor i Elverum, Norge. Vi har sammen 2 børn og nu har min ekskone igen-igen-igen brudt retsforliget. Og igen oplever jeg at der slet ikke er nogen konsekvens når hun gør det?

Hvad er meningen med at lave et retsforlig når det kun har konsekvens for børn og fædre?

FrontierDK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 22:36   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ingen konsekvens mod mødre?

Hei, og velkommen til forumet.

Så leit å høre at du har slike problemer. Det er flere her som kan en del om slikt (jeg er ikke i blant dem), men det gjør det lettere for folk å gi gode råd hvis du har mulighet til å utdype litt om hva rettsforliket deres sier.

Jeg vet ikke om det betyr noe, men er det en dansk rett dere har forlik fra?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 22:50   #3
FrontierDK
Nybegynner

Standard

Det er ikke fra Danmark, det er fra Sør-Østerdal Tinrett i Elverum. Og det var de forrige forlig også.

Igen var det min ekskone som skulle betale turen frem og tilbage. Hun siger at hun ikke har råd, men de har 2 biler trods kun ét job, hun har skiftet fra Nokia N8 til iPhone, nyt prof fotoudstyr plus 2 planlagte rejser til Danmark og Grækenland...dét er der åbenbart råd til.

Gammel 15-02-14, 07:38   #4
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det er dessverre lite man får gjort i realiteten når hun har hovedomsorgen. Mannen min betaler alt av utgifter ved samvær fordi det i hvertfall ikke hadde blitt noe samvær hvis ikke. Mor sier også at det er uaktelt at barnet flyr alene så han må pent ta fly og hente henne ved samvær også. Jeg tror det kan kan gis dagsbøter og slikt ved brudd på avtale om samvær, men om hun ikke har noe inntekt så spiller jo det heller ingen rolle. Men jeg ville tatt kontakt med familievernkontoret eller advokat for å høre hvordan du skal gripe det an. Bodde dere begge i Norge frem til nå nylig?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-14, 11:06   #5
FrontierDK
Nybegynner

Standard

Jeg har allerede taget kontakt med familievernet...og det gav heller ikke noget. Jeg tog kontakt til politiet...og de gør heller intet.

De har boet i Norge siden 2005, først i Brumunddal, siden i Elverum. Både det nuværende og det forrige retsforlig er fra Norge. Begge er blevet brudt af min ekskone - begge uden konsekvens. Da det forrige blev brudt gav hun i retten årsagen "jeg orkede ikke" - og det kom der ikke nogen konsekvens af. Hun har også kommet med falske påstande om en hård overlevering - men da jeg mindede hende om at der var full HD videooptagelser af netop den påståede aflevering, blev emnet bare skiftet...og så var der ikke mere der.

Hele min oplevelse af det norske børne-/retsvæsen er at jeg ville have bedre chancer for at kæmpe for menneskerettigheder i steder som Kina og Burma - for i Norge ignoreres alt hvad moderen gør...

Du nævner tvangsbøder...hvordan får man skabt sådan nogle når selv politiet skriver at det ligner en samværssag - og ikke gør noget ved det?

Gammel 15-02-14, 11:15   #6
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Min erfaring er at det der er en tapt kamp. Vil du at samværet skal gå smertefritt må du betale, hente og bring. Helst må du stryke mor medhårs i tillegg.

:lei:

Gammel 15-02-14, 11:52   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Den eneste sannsynlige konsekvensen er at det teller i hennes disfavør ved en eventuelt ny rettsrunde. Hvilket neppe er tilstrekkelig til å endre noe, siden status quo stiller svært sterkt og hun har hatt hovedomsorgen lenge.

Det sikreste for å bevare kontakten med barna er at du betaler og får se dem. Selv om det er crap.

Jeg tror forøvrig dansk og norsk rettspraksis er forholdsvis lik på dette området?

Gammel 15-02-14, 12:25   #8
FrontierDK
Nybegynner

Standard

Ja, det er ikke meget bedre her i Danmark. Som i Norge er det sådan at loven siger at hvis man gentagne gange hindrer samvær, så kan forældremyndigheden flyttes. I PRAKSIS er det dog modsat - hvis moderen i lang tid hindrer samvær, regnes det for barnets bedste at blive hos moderen - altså belønnes moderen for at bryde loven...

Hvad med al snakken om dagsbøder etc. - er det heller ikke muligt?!?

Gammel 15-02-14, 12:32   #9
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FrontierDK, her.

Hvad med al snakken om dagsbøder etc. - er det heller ikke muligt?!?

Jo, det er mulig. Du må kreve det via retten. Ta kontakt med din advokat.

Ellers anbefaler jeg deg sterkt å ikke være så utleverende, du skriver så detaljert at noen som evt. kjenner din eks-kone lett forstår at det er henne du skriver om.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-14, 13:01   #10
vixen

vixen sin avatar

vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Min erfaring er at det der er en tapt kamp. Vil du at samværet skal gå smertefritt må du betale, hente og bring. Helst må du stryke mor medhårs i tillegg.

:lei:

selv om det føles urettferdig så ville jeg også gjort det sånn for å sikre samvær i det hele tatt og minst mulig konflikt for barna. Du må til retten angående bøtelegging. Og jeg tviler på at så mye godt kommer ut av det på lang sikt.

Gammel 15-02-14, 15:32   #11
FrontierDK
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jo, det er mulig. Du må kreve det via retten. Ta kontakt med din advokat.

Jeg har ingen penge til advokat - og det er ikke fordi jeg ikke vil bruge penge på en, der ER bare ikke penge til det.

Så...hvad gør man for selv at gøre arbejdet?

Gammel 15-02-14, 15:34   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Foreningen 2 foreldre?

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-14, 15:43   #13
FrontierDK
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Foreningen 2 foreldre?

Man skal åbenbart betale for at være medlem dér - og hvis de også bare vil sige "du kan ikke gøre noget" er det penge ud af vinduet som kunne være brugt til mad etc. for den bonusfamilie som jeg har fået. Der er ikke mange penge til hver måned, så jeg er nødt til også at være realistisk inden jeg bruger penge...

Er der nogen i dette forum der har prøvet at få retten til at give ekskonen en bøde for endnu en gang at have brudt et retsforlig?

Gammel 15-02-14, 16:01   #14
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Du kan sende bekymringsmelding til barnevernet i kommunen på vegne av barna og deg selv, de må da åpne sak og undersøke saken. Jeg tror de kan hjelpe til å få satt opp i forhold til tvangsbøter.

Gammel 15-02-14, 16:17   #15
FrontierDK
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Du kan sende bekymringsmelding til barnevernet i kommunen på vegne av barna og deg selv, de må da åpne sak og undersøke saken. Jeg tror de kan hjelpe til å få satt opp i forhold til tvangsbøter.

Det mærkelige er at hver gang jeg sender en e-mail til en offentlig instans i Norge, svarer de altid at det ikke er dem der skal tage sig af sagen. Og sådan bliver man kastet frem og tilbage..

Jeg har modtaget dette fra kommunen:

Sitat:

I dine vedlegg framgår det at omsorgsansvar, samværsordning m.v. har vært 2 ganger oppe i det norske rettssystem, begge ganger med forlik. Jeg tolker ditt innspill i hovedsak slik at det pågår en foreldrekonflikt i form av uenighet om samværsordningen m.v. Min oppfatning er at slike uoverensstemmelser må løses via mekling mellom foreldrene i det norske familierådgivningssystemet på Hamar, evt. bringes til ny behandling i rettssystemet av en av partene. Barneverntjenesten har ikke kompetanse til å gå inn i slike uoverensstemmelser.

Jeg har modtaget dette fra Bufetat

Sitat:

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) viser til din henvendelse, og vi beklager at det har tatt tid å besvare dine spørsmål. Vi har stor forståelse for at dette oppleves som en vanskelig situasjon. Bufdir har imidlertid ingen rolle i barnefordelingssaker og gjennomføring av samvær mv.

Jeg har modtaget dette fra Hedmark Politi

Sitat:

Slik jeg leser din mail synes dette å være en sivil tvist som gjelder gjennomføringen av et sivilt rettsforlik, noe som da trolig ikke er en politisak.

Gammel 15-02-14, 16:22   #16
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

http://www.barnefordelingssaker.no/i...73/814/811/813

Gammel 15-02-14, 16:34   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Dette stemmer ikke. Hvis man melder bekymring, vil barneverntjenesten vurdere å åpne undersøkelse. De kan ikke ilegge noen tvangsmulkt ifbm samvær, for det er ikke regulert av barnevernloven.

Gammel 15-02-14, 16:40   #18
FrontierDK
Nybegynner

Standard

Hvad/hvem er "Namsmannen"? Jeg er ikke helt inde i den norske infrastruktur...

Gammel 15-02-14, 17:07   #19
vixen

vixen sin avatar

Standard

Har du sjekket om du har krav på fri rettshjelp? Eller om det finnes noen advokater som har gratis tjenester for folk med dårlig råd?

Gammel 15-02-14, 17:13   #20
FrontierDK
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Har du sjekket om du har krav på fri rettshjelp? Eller om det finnes noen advokater som har gratis tjenester for folk med dårlig råd?

Min indtægt er lige over grænsen - og der tages ikke hensyn til alle de penge som jeg må ofre på at rejse i et døgn hver gang. Jeg har én gang kontaktet en advokat og kostede mig over 10.000 at han skulle læse en del emails + tidligere retsforlig igennem...og det var spildte penge. Det tog mig mange måneder at komme mig økonomisk over dét tab.

Derfor spørger jeg tit i forummer som dette da der mange gange er andre der har været igennem lignende situationer og derfor på egen krop ved hvad det vil sige, hvad der kan lade sig gøre...og ikke lade sig gøre, selvom loven siger noget andet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.