Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sovemedisin til barn med ADHD

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-14, 07:11   #1
therese2
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2014
therese2 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sovemedisin til barn med ADHD

Vi har en sønn som sover dårlig. Får ikke sove om kveldene og våkner ofte om natten. Vår sønn er 8 år og har ADHD. Han kan ligge våken til 6 tiden om morgenen.

Vi får lite med veiledning. Lurer derfor på hvordan andre ville løst søvnproblem hos barn. Blir så glad for og få tips og forslag!

therese2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 07:33   #2
therese2
Nybegynner

Standard

Sv: Sovemedisin til barn.. ADHD

Nå i påsken har vi vert på hytta. Vi har blitt svært fortvilet over søvnproblemene til vår sønn. Vi var på hytta med min søster og hennes familie, som har ett barn i samme alder. De er gode venner og har kjent hverandre siden de var små og møtes ofte. På hytta var aktivitetsnivået på dagtid høyt. Vår sønn har da vert ute og lekt masse med denne gutten, sprunget og vert i fysisk aktivitet. Men dagene på hytta var lite trivelige da søvnproblemene gjorde seg gjeldende i stor grad.
Vår sønn har blitt hyper, sint, fortvilet trøtt, uopplagt, ukonsentrert, irritabel og generelt dårlig humør fordi sov så lite.

Vår sønn har lenge hatt søvnproblemer. Men de har ikke blitt bedre. De har særlig blitt verre de siste 2 månedene.
Vi håpet jo at en hyttetur med mye aktivitet på dagtid ville gjøre at han lettere sovnet.
Men snarere så hadde det ingen effekt i hele tatt. Det gjør at vi nå tenker han har større problemer enn vi trodde. Da vi ikke klarer og løse det med aktivitet på dagtid, og rolige aktiviteter etter klokken halv 7 på kvelden.

Gammel 20-04-14, 07:45   #3
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Hvilke type, altså er det depottabletter eller vanlige han får? Disse må være ute av kroppen i god tid før legging.
Hvor er han diagnostisert, bupa?
De som diagnostisere har også ansvar for foreldreveiledning, jeg ville tatt kontakt der.
Videre: ingen tv, pc, nettbrett siste timen før legging. Kanskje han kan lese på sengen, det har vi gode erfaringer med. Min erfaring er også at de er slitne om kvelden, det sosiale krever mye av dem, pass på at han ikke har noe han ligger å tenker på.
Vi har hatt god erfaring med melatonin i en periode, nå bruker vi det ikke.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 08:11   #4
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har dere prøvd melatonin? (Circadin)

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 08:44   #5
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vet noen har effekt av kuledyne. Eller type "samle kroppen massasje".

Gammel 20-04-14, 09:26   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er to typer melatonin - en kapsel for innsovning, og en langtidsvirkende tablett for å holde seg i søvn. Min sønn (9) trenger en kombinasjon av begge typene for å få sove. (Dog ikke ADHD-problematikk.)

Ellers har jeg også hørt mye positivt om kuledyne fra ei mor jeg kjenner med en sønn som er nattevåker/nattevandrer. (Igjen ikke ADHD, dog, men med tilsvarende problematikk.)

Gammel 20-04-14, 09:34   #7
kamp
ASD

kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker Kuledyne selv og sover bedre med det men trenger også circadin.

Gammel 20-04-14, 10:20   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er kuledyne?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 10:34   #9
kamp
ASD

Standard

Sv: Sovemedisin til barn med ADHD

Den er en dyne full av sånne baller som er i lekerommet på ikea.. Den veier ca 7,5 kg og stimulere hud og blodomløp. Brukes myr i psykiatrien. Kan fåes via hjelpemiddel sentralen.

Www.amajo.no

Gammel 20-04-14, 14:30   #10
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Minsten her har kuledyne. En av grunnene til at hun sluttet med medisiner var at hun ikke sove. Hun fikk mye bivirkninger av medisinene og måtte kutte ut det. Vi prøvde melatonin når hun fikk sove på grunn av bivirkninger av medisiner med middels resultat. Jeg har brukt mye tid på å lære henne og slappe av i kroppen på kvelden og sove.

Sånn her foregår det:Jeg legger meg ved siden av henne. Så ber jeg henne legge seg godt til rette og lukke øynene. Fra da av er det ikke lov å åpne øynene igjen. Jeg begynner så og si med lav, rolig stemme: Så begynner vi med hodet og tømmer det for tanker. Tenk på en svart vegg. (Unger og voksne (kan jeg si av egen erfaring) kan ha mange rare tanker som farer gjennom hodet når man prøver å slappe av.) Hvis det er noen tanker som prøver å komme inn igjen så dytt de ut. Tenk deg at tankene kommer som hvite bokstaver på svart vegg. Når en tanke kommer så se den som en tekst som kommer på den svarte veggen. Så står du der og dytter de bort fra den svarte veggen. Mens du tenker svart vegg hele tiden. Når så hodet slapper av, er det kroppens tur å slappe av. Da beynner vi med føttene, slapp helt av i føttene og kjenn at de blir tunge og slappe. Jeg sier noe sånt som at: Må skal foten slappe av, mens jeg samtidig tar på ene foten. Så går vi videre med leggen, knærne, låret, hoftene, ryggen, magen, hendene, armene, nakken, hodet øynene. Med jevne mellomrom minner jeg henne på at hun slappe med hodet også og skyve alle tanker til side. Er hun veldig urolig i kroppen går jeg mer detaljert til verks for da tar det lenger tid for henne å finne roen, da ta vi alle mulige kropsdeler.

Etter å ha gjort dette med henne noen ganger klarer hun lettere å gjøre dette selv og det blir et verktøy hun kan bruke for å sovne selv. Hun elsker at jeg legger meg ved siden av henne og tar "regla" som hun kaller det. Da slapper hun veldig godt av og sovner raskt. Litt omstendig er det men jeg tror det er en god måte å lære seg å slappe av og sovne.

Gammel 20-04-14, 19:45   #11
therese2
Nybegynner

Standard

Tusen tusen takk for så mange gode forslag alle dere som har svart Tusen tusen takk.

Gammel 20-04-14, 19:54   #12
therese2
Nybegynner

Standard

hva mener med at noen medisiner gir søvnvansker? har ikke hørt noe om det før..

(Kommer til og svare mer senere når har bedre tid..Beklager)

Gammel 20-04-14, 20:41   #13
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

vansker med å sovne om kvelden er en vanlig bivirkning av ADHD-medisiner. Det er derfor viktig å ta medisinen tidlig på morgenen, slik at så mye som mulig er ute av kroppen til leggetid igjen. Det er slik jeg har forstått det på ei venninne som har en sønn som bruker denne type medisin.

Gammel 20-04-14, 20:56   #14
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har slitt med unge med lite søvn både før og etter start av medisiner for ADD. Og medisinen må tas før kl. 11 på dagen, hvis ikke kan den også gå utover nattesøvnen, siden den har en virketid på 8-10 timer. Men vi har slitt like mye med søvn på ene barnet både før og etter medisiner, men når vi tok det opp med legen på bupa så ville han at vi prøvde de Melatonin innsovningskapslene, og da fikk vi brått en helt ny unge både på kvelden og på dagtid. En unge som ikke var trøtt på dagen og en unge som sovnet i god tid før det ble for sent på kvelden og var godt uthvilt dagen etter. (Dagen begynner bestandig kvelden før om en tenker på det i forhold til hvor bra dag en skal få etterpå.) Nå skal vi bruke de kapslene en stund, så kan kroppen venne seg til soverytmen av seg selv etterhvert sånn at vi muligens kan prøve å slutte med innsovningskapslene om en stund. Vi fikk beskjed på bupa at det var ikke noe uvanlig at de med add og adhd sliter med søvn og det å få nok søvn pga. det at de har vanskelig med å roe seg på kvelden og mange ikke produserer nok av det stoffet som lager seg selv i hjernen for at vi skal sovne. Vi har en unge som sover godt bare søvnen har kommet, og har aldri slitt med det når ungen først sover.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 22:06   #15
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Det er som Erica sier, medisinen må være godt ute av kroppen før leggetid. Eks depottabletter som varer opp mot 8 timer. Melatonin er et middel mange bruker og dom kan være lurt å forsøke, sammen med gode leggerutiner og påpasselighet rundt bruk av medisinen. Har dere ikke fått informasjon om dette?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 22:59   #16
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Vanlig bivirkning av de fleste medisiner som brukes mot ADHD er søvnløshet. Mange som har ADHD har problem med søvnen i utgangspunktet. Andre sovner lettere med medisiner.

Gammel 20-04-14, 23:16   #17
therese2
Nybegynner

Standard

Tusen takk for svar dere, blir og ta kontakt med BUP med en gang ferien er over, for har fått lite informasjon fra dem.

Hadde egentlig tenkt og skrive en lang tekst til dere angående vår sønns søvnproblemer.

Men dere tok jo problemstillingen helt på kornet uten noen forklaringer!
Ser ut til at søvnproblemer og ADHD er riktig så vanlig .Det viste ikke jeg. har ikke fått noen informasjon om det så trodde det var uvanlig.

Vår sønn byttet til andre medisiner for 9 uker siden. Han fikk søvnproblemer etter det. På BUP sa de at han kunne få søvnproblemer av bytte av medisin, men at det bare ville vare i en overgangsfase og da fra 1 til 2 uker. Vi så derfor ikke søvnproblemene vår sønn har nå i sammenheng med medisinen.
Vår sønn våkner også opp igjen flere gager på natten så tror nå, at det er medisinen.. Men vi får snakke med BUP igjen. Og jeg tror nå kanskje at det vil være lurt og prøve melatonin for vår sønn har begynt å bli veldig stressa på det at han ikke får sove, (altså at han gruer seg til og legge seg fordi han tror han ikke vil få sove,)og for å få tilbake en naturlig døgnrytme.. -det skal vi ta opp med BUP.

Er veldig glad for alle rådene fra dere Følte vi hadde gått tom for ideer, så jeg følte meg ganske motløs i dag tidlig. Men nå har vi mange tips på lager og nye ting og prøve ut. Håper det går bra og snakke med BUP! og den kuledynen hørtes veldig behagelig ut!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.