|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturDet er tråder på forumet om kvinner og sykemelding. Så nærmer det seg 17. mai og vi fokuserer på bunadskjorter og bunadsko. I tråden om kvinners sykemeldinger blir det påpekt at mye av det vi kvinner sliter oss ut på egentlig ikke er nødvendig å gjøre.
Nooria Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008. Sist redigert av Nooria : 24-04-14 kl 08:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg tenkte akkurat på det samme da jeg leste en av 17.mai-trådene? (Det er flere, ja?) Himmel og hav som folk styrer. Sist redigert av rine : 23-04-14 kl 22:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg koser meg med å ordne både påske, 17. mai, bursdager, St. Hans, jul, osv. Men jeg er syk, så vi må holde ting på et greit gjennomførbart nivå. Kanskje det er like greit. Jeg synes nok ofte folk gjør ting uforholdsmessig vanskelig for seg selv, og det er jo mye folk tror de må. Det trodde jeg også før, og det hender vel jeg går i fella enda. Det er jammen ikke mye man virkelig må.
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturMinner meg om da jeg ble sammen med mannen, og spurte om hvordan de feiret jul. Han svarte at i hans familie gjorde de ikke så mye. Moren trodde hun skulle dåne, og etter å ha blitt kjent med familien gjør hun vitterlig mye med pynt, mat, innkjøp osv. Men det ble altså ikke lagt merke til, eller verdsatt - mens hun jobbet og sleit. Sist redigert av Pelle : 23-04-14 kl 22:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Halloen!
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturHa, ha, Pelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
This is normal!
|
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturHer deler vi på jobben når sånt skal organiseres, og vi legger listen passe lavt. 17. mai betyr det at vi har relativt glatte skjorter alle sammen og pene (nesten rene) klær. Vi har huset fullt av gjester på ettermiddagen/kvelden, men serverer enkel grillmat som gjestene er med og fikser, is fra plastboksen, kaker fra fryseren og fra gjestene osv.
![]() |
![]() |
#7 |
Borte
|
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kultur
Har det blitt verre altså? Jeg har i alle fall senket lista førti hakk ift. generasjonen over meg, og generasjonen over der igjen drev med ekstremt mye unødvendig innen gardinbytting, takvasking og rulling av tøy, så jeg tror nok at jeg er den som bruker minst tid på husarbeid og shining uavhenging av om det kommer gjester eller ikke. Jeg syns de fleste er ganske laidback egentlig, men liker selvsagt for egen del at det ikke er sand på gulvet og påskeferiesekker i trappeoppgangen når det kommer gjester.
![]() |
#8 |
Stadig underveis
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturNoen: Det er vel ikke et nytt fenomen med styr rundt mat og renhold. Jeg vil anta at kravene til femtitallshusmora var høyere. Hvertfall mht renhold.
![]() |
#9 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg er litt delt. Det hadde jo vært fint hvis mannen tok litt ansvar, men de fleste tradisjonene jeg styrer er jo tradisjoner som er viktige for meg, og da er det jo rett og rimelig at jeg tar kontrollen. Jeg delegerer, da, og mannen gjør det han får beskjed om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
This is normal!
|
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg synes det er mer styr nå enn for 10-15 år siden rundt hva man skal servere. Og enda lenger tilbake kan jeg ikke huske at moren min brukte mye tid på det perfekt komponerte måltidet. Det var mange gjengangere, med litt røkelaks til forrett, stek til hovedrett og tilslørte bondepiker til dessert liksom. Og "norsk rødvin".
![]() |
![]() |
#11 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg elsker tradisjoner, både nye og gamle. Jeg elsker å sprade rundt i min flotte bunad 17. mai, jeg gråter når jeg hører nasjonalsangen og jeg MÅ spise pølse og is på 17. mai.
![]() |
#12 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturVi deler på ting. Jeg styrer litt mer enn mannen med tradisjoner som er viktige for meg, men da føler jeg jo at jeg får noe igjen for det. At man blir sliten av mye hverdag blir noe annet, synes jeg, så jeg kobler ikke den nevnte tråden til sjukemeldingstråden i det hele tatt. Mannen min er like sliten og stressa i hverdagen som jeg er, han blir like mye sjuk - men det er ikke alltid de samme tingene som er viktigst for oss. Jeg kjenner meg ikke igjen i det bildet som tegnes av slitne, bitre kvinner som orger og styrer så det går på helsa løs.
![]() |
![]() |
#13 |
This is normal!
|
Det er et godt poeng. Nå har visst ikke jeg lest verken påskeeggtråden eller de to andre, så jeg bare jabber i vei i stedet for å legge meg.
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturHos oss er jul, 17. mai og bursdager viktigere tradisjonsmessig for mannen enn for meg og han gjør/ordner/planlegger også mer enn meg før de dagene (eller like mye som meg). |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
This is normal!
|
Jeg synes det er mye press fra andre kvinner om hva jeg skulle/burde gjort. Det er svigermor/tante/mor/damer jeg kjenner som tar for gitt at jeg styrer og vasker og baker til jul. Mannen min får aldri slike spørsmål. Og kvinner i alderen 30-80 blir imponert hvis han har bakt noe annet enn pepperkaker, mens jeg får spørsmål om jeg skal lage min egen sylte. Nå bryr ikke jeg meg så mye om andres forventninger, og syltespørsmålet blir jeg sånn av:
![]() |
![]() |
#16 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturDen ene tråden som nevnes ligger dessuten i medlemssalongen. Det må kunne gå an å legge opp til diskusjon uten å vise til konkrete tråder, synes jeg, særlig uten å trekke inn tråder fra lukkede underfora.
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg er litt enig med Niobe. Slike ting synes jeg er hyggelige stort sett. Legger ikke lista så høyt, har lite jeg må gjøre, men det blir bra likevel. 17.mai er vel den dagen jeg føler det er minst stress med.
![]() |
#18 |
© All rights reserved
|
Nei, jeg synes ikke man skal droppe styret. Droppe bunader? Har vi blitt så sliten nå at vi ikke klarer å gjøre klar bunader de få gangene de blir brukt i året? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg digger å stelle i stand. Men det fordrer at gjestene aksepterer at jeg ikke rundvasker, at de tar det de får og at de aksepterer mine prioriteringer. Jeg ser meg selv som en kulturbærer når det gjelder bunader og ulike mattradisjoner. Ikke rundvask.
![]() |
#20 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kulturDet HV sa. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|