Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bønner og linser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-07, 10:07   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bønner og linser

Eg reknar meg som rimelig god på matlaging, men er analfabet på bønner og linser. Har nokre bønner som ligg til bløyt nå og skal serverast med kylling og ratatoille seinare i dag. Vi har oppdaga at ungane syns bønner er kjempegodt!

Vil gjerne ha forslag til middagar der linser / bønner inngår. Gjerne med full oppskrift om du har

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 10:15   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bønner og linser

Vi lager bønne- og/eller linseretter flere ganger i uken, og igjen må jeg bare anbefale fantastiske www.recipezaar.com. Tusenvis av oppskrifter, og utrolig lett å finne frem. De har nok bønne- og linseoppskrifter til å vare livet ut, omtrent, så det er bare å kaste seg uti!

Denne her hadde vi senest i går:

http://www.recipezaar.com/136854

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 10:19   #3
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har fått servert en linsestuing, og det var godt!
Da hadde hun kokt linser, blandet i tomatpurre, løk og hvitløk, salt og pepper. Snaddergodt!

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 12:18   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker belgfrukter og serverer det flere ganger i uka. En av favorittene mine er denne, som kan brukes til de fleste retter, feks. istedet for poteter/potetmos. Barn elsker den, spennende med rød "potetmos":

LINSEPURE

1 liter vann
2 terninger buljong
5 dl røde linser
½ løk, finhakket
3 fedd hvitløk
4 ss olivenolje
4 ss sitronsaft
Salt
Pepper

Kok opp vann med buljong. Tilsett linser, løk og hvitløk og la det småkoke i ca 20 minutter. Rør av og til.
Mos med en stavmikser og smak til med salt og pepper. Rør inn sitronsagft og olivenolje like før servering.

Jeg har ofte oppi en hel chili i biter (uten frøene), og ei venninne pleier å lage denne mosen til indisk mat, da tilsetter hun tikka-krydder.

Ellers bruker vi mye kikerter, krydrer dem godt og har dem til det meste. Hummus er knallgodt.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 12:31   #5
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk!

Ja, hummus er vi kjempeglad i. Lært det av mannen min som budde i Kuwait deler av barndommen. Ungane derimot vil ikkje ha det då, litt rart, for det er jo ganske nøytralt i smaken. Heile kikerter har dei heller ikkje vore villige til å prøve tidligare, men trur kanskje det kan gå nå, når dei har fått smaken for bønner

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 12:37   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min er ikke nøytral i smaken, jeg bruker så mye krydder i alt jeg lager at ingenting er i nærheten av nøytralt.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.