Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vannmåler og utleieleilighet

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-14, 17:59   #1
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Vannmåler og utleieleilighet

Jeg finner informasjon på nett om at utleier kan ta betalt for vann og avløp, (det står det også i kontrakten at jeg skal gjøre) om det finnes vannmåler, men betyr det egen måler for utleieenheten eller holder en for hele huset? Utleier bor oppe.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 21:18   #2
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vannmåler og utleieleilighet

Da må man ha egen måler for utleiedelen - med mindre man avtaler et fast beløp ut fra estimert forbruk. Det mener jeg i alle fall ganske sikkert.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:09   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Det er vel mest naturlig hvis man uansett betaler vann etter forbruk. Her betaler vi fastavgift for vann, da har jeg tenkt at den er en del av husleien (som øvrige kommunale avgifter), når jeg har leid ut.

Betaler man etter forbruk synes jeg leietaker må sikres at h*n betaler sitt eget forbruk med egen måler.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:28   #4
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Det er akkurat det jeg også har trodd, men ønsker å finne konkret info som bekrefter dette. Det jeg greier å finne på nett er at det må være vannmåler, men greier ikke å lese utni fra det om det menes for utleieenheten når det gjelder bolig med sokkel til utleie. Ser det står at feks ved flere utleieenheter så kan utleier avregne ift antall beboerer, men at leieboere kan kreve egen vannmåler. Jeg kan ikke forstå at det blir riktig av utleier her å selv avregne ut i fra hvor mange de er oppe og hvor mange vi er nede, men kan jo hende de har lovntil det så da vil jeg jeg i alle fall be om å få kopi av regningen og utregningen som blir gjort.

Står jo som nevnt i kontrakten min at jeg skal betale vann og avløp utenom leie, men hun sa selv da dette ble tatt opp at hun skulle sjekke at utleieenheten hadde egen måler. Det har den ikke så jeg har på en måte glemt litt av at det kunne påløpe ekstra kostnader. Det er selvsagt min feil, men jeg ønsker bare nå å bekrefte hva som er riktig og ikke.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:52   #5
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror det holder med en vannmåler for huset, men ta kontakt med forbrukerrådet så får du et gyldig svar.

Cauchy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 10:38   #6
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har kun en vannmåler, og den er montert på hovedinntaket, så leietager har kommunale avgifter inkludert i husleien. Det er heldigvis egen strømmåler i vår utleiedel så leieboer er selv ansvarlig for eget strømforbruk.

Det beste er jo å ha egne målere til hver boenhet, men det er ikke alltid mulig å få dette til. Huseiere som fakturerer kommunaleavgifter/strøm utenom husleien lager i grunn mye ekstra arbeid for seg selv.

Gammel 13-11-14, 10:39   #7
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det kan jo hende det er mulig å få montert en undermåler som måler kun for utleiedelen? Det kan du jo høre med kommunens Vann- og avløp om.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.