Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Veldig blondt sikrings-skaps-ny-induksjonskomfyr-spørsmål

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-15, 17:46   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig blondt sikrings-skaps-ny-induksjonskomfyr-spørsmål

Strøm er så veldig min blindsone (det og kjemi)

Men - jeg har lyst å kjøpe meg induksjonsovn. Det står på den at må ha 25A kurs. I mitt sikringsskap, står det 2x16A der det er merket "komfyr"

Må jeg da bytte kursen? Har jeg bare 16A?
Hvorfor står det TO-ganger-16A?? (det er to sånne vippedingser)

Sist redigert av m^2 : 28-01-15 kl 17:52.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 17:51   #2
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Veldig blondt sikrings-skaps-ny-induksjonskomfyr-spørsmål

Jeg er også veldig blond på det området, men regner med at 2 x 16A betyr at den tåler 32A totalt. Induksjonskomfyr krever mye strøm, det vet jeg i alle fall. Vi måtte bytte sikringer på hele kjøkkenet for å få til induksjonsovn, kaffemaskin og vinskap. De drev visst ikke med slikt i 1957

Forhåpentligvis får du noen mer solide betraktninger på strøm enn det du fikk her

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 18:36   #3
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, du har bare 16A.
Ja, du må bytte kurs.

Hva sier hovedsikringen din?
(om det går å bytte eller ikke komme an på "hovedledningen" inn til huset)

Gammel 28-01-15, 18:40   #4
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke den fjerneste formening Jeg bor i blokk.
Men da får jeg evt kontakte lokalelektrikeren her og høre da

Gammel 28-01-15, 18:44   #5
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Vi måtte skifte kurs da vi kjøpte induksjon, det er vanlig for eldre boliger.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 18:58   #6
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Du må nok bytte kursen ja, dette innebærer også mest sannsynlig at det må trekkes nye ledninger også.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 21:33   #7
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Vi måtte skifte kurs da vi kjøpte induksjon, det er vanlig for eldre boliger.

Men jeg fikk lagt nye ledninger for 5 år siden, for den gamle var 10A

Gammel 28-01-15, 21:48   #8
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men jeg fikk lagt nye ledninger for 5 år siden, for den gamle var 10A

Det hjelper lite da det var til 16A kurs, må ha enda tykkere ledninger til 25A kurs.

Gammel 28-01-15, 21:50   #9
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Jeg blingsa visst og så feil, det står 2x20A der. Hm.

Gammel 28-01-15, 21:51   #10
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Det kan godt hende at du har den strømmen du trenger fram til blokka di. Det er vel trefase du trenger, tofase var vanlig på gamle hus som mitt (fra 1970).

Selve kursen må skiftes fra 16A til 25A. Du må få inn elektriker til å se på sikringsskapet ditt og lage et tilbud/forslag til deg. Det kan sikkert hende du må skifte ledning fra sikringsskap til induksjonstopp, for ledningen dimensjoneres etter hvor mye strøm som skal gå i den. Mye strøm = mye ampere = tjukk ledning. Dette var en ganske blond forklaring fra en som ikke! kan dette, men som har prøvd å skjønne litt under oppussing.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 21:58   #11
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Man må ikke ha trefase nei.

20A kan gå eller iallfall ledningene kan gå, men det på reknes på, eller du kan finne topp som krever 20A.

Gammel 28-01-15, 22:22   #12
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Toppene som kan klare seg med 20A vil jo gjerne ikke være like "effektive" - dvs. mindre effekt eller begrensninger i hvorvidt alle kan belastes mye samtidig.

Skal elektriker gjøre en slik oppgradering nå, regner jeg med at du også blir pålagt å installere komfyrvakt.

Hvorvidt du kan slenge inn en 25A vil også være kunne være avhengig av hovedsikringen.

Sleng evt. bilder av skap og oversikt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.