Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[For dummies] Norwegian-streiken?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-15, 10:36   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

[For dummies] Norwegian-streiken?

Please explain.

-Hvorfor har Norwegian lov til å leie inn nytt mannskap mens f.eks. en skole ikke har det?
-Hvis de uansett skulle leie inn mannskap, hvorfor har de permittert kabinansatte?
-Hva er det egentlig pilotene vil?
-Hvem er den stygge ulven? Pilotene eller selskapet?
-Hvordan kan de nekte egenmeldinger? Jeg vet man kan hvis det er mistanke om at man ikke er syk likevel, men kan det gjelde for alle ansatte? Man skulle jo tro at det bare kunne brukes i enkelttilfeller?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-15, 10:43   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [For dummies] Norwegian-streiken?

I følge et radiointervu jeg hørte i går,(med forbehold om at jeg hørte og skjønte rett), så er greia at pilotene ikke er ansatt i Norwegian, men i et annet selskap, som har Norwegian som kunde. Det er helt lov å sette inn egne ansatte til å utføre en jobb, når leverandøren streiker. Med andre ord: hvis skolen leier inn vikarer fra et bemanningsbyrå, er det helt ok å bruke egne ansatte eller et annet byrå når det faste byrået er i streik. Det som gjør denne saken tvilsom, er at det selskapet pilotene er ansatt i, er et heleid datterselskap av Norwegian.

Ellers ble det også sagt i dette intervjuet at streikebryteri ikke er ulovlig. Det er bare moralsk forkastelig. Ergo gjør vel Norwegian som de vil i saken.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-15, 10:45   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egenmelding kan nektes når det er mistanke om at det brukes som en aksjon. Dette er visst helt innenfor godkjent og lovlig praksis, og ble visst ikke betegnet som problematisk i dette tilfellet. Igjen i følge det radiointervjuet jeg hørte i går, som jeg må skynde meg å få sjekket kildene på, for jeg husker ikke hvem som ble intervjuet.

Gammel 04-03-15, 10:52   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg fant kilden min, og den er visst respektabel nok: Knut-Marius Sture, ekspert på arbeidsrett til NRK
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...i-7919194.html

Gammel 04-03-15, 11:28   #5
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg fant kilden min, og den er visst respektabel nok: Knut-Marius Sture, ekspert på arbeidsrett til NRK
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...i-7919194.html

God og dyktig kilde.

Gammel 04-03-15, 10:58   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem som er den store stygge ulven kan vel diskuteres. Det er nok ingen tvil om at Norwegian og Kjos gjør det de kan for å vri seg unna norske arbeidsmiljølover, men å tro at SAS er veldig mye bedre er ganske naivt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-15, 11:02   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det uenighetene ganske greit beskrevet: http://e24.no/privat/rettigheter/det...ge-om/23402458

Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg godt nok inn i saken til å finne ut hvem jeg "holder med".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-15, 11:17   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Takk! Ble litt klokere nå.

Gammel 04-03-15, 11:35   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mest opptatt av at streiken skal avblåses innen neste onsdag - for da skal jeg fly med Norwegian.

Gammel 04-03-15, 16:50   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo sjelden tilhenger av streik, og jeg må si her også at jeg har problemer med å forstå hvorfor pilotene skal ha en så mye bedre ordning enn resten av det private næringsliv? F.eks. kontraktfestet ytelsespensjon når "hele Norge" går over til innskuddspensjon, er ikke det et av ankepunktene?

På den annen side er jeg generelt ikke imponert Norwegians personalpolitikk, så det er vanskelig å kåre en vinner i denne diskusjonen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-15, 17:03   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er jo sjelden tilhenger av streik, og jeg må si her også at jeg har problemer med å forstå hvorfor pilotene skal ha en så mye bedre ordning enn resten av det private næringsliv? F.eks. kontraktfestet ytelsespensjon når "hele Norge" går over til innskuddspensjon, er ikke det et av ankepunktene?

Jo, det er visst det. Fra linken til Tallulah:

Sitat:

Pensjon: Norwegian ønsker at pilotene skal over på innskuddspensjon. De mener den nåværende ordningen er en særordning – både i Norwegian og at den ikke er i tråd med samfunnsutviklingen generelt – og at den er for dyr for selskapet. Parat opplyser at pilotene har vært villige til å drøfte pensjonsordninger med selskapet.

Antall arbeidsdager: Norwegian ønsker å innføre et «tak» 144 fridager per år, med fem ukers ferie. Ifølge selskapet ligger snittet i dag på 188 fridager per år inkludert 26 såkalte «plukkdager».

Større fleksibilitet: Norwegian ønsker å fjerne ordningen flere av pilotene i dag har, med fem dager på jobb etterfulgt av fire fridager. De ønsker også mer fleksibilitet i hver «arbeidsbolk».

Lønn: Norwegian ønsker at pilotene skal omfattes av generell lønnsfrys i selskapet, ikke inkludert lønnsstigen som sikrer pilotene en økning på 2,5 prosent per trinn per år.

Forsikring: Selskapet ønsker at den såkalte «Loss of License»-forsikringen reduseres fra 60G til 30G. Dette er en forsikring som slår inn dersom en pilot av helsemessige årsaker ikke kan fly mer. Denne ble justert opp for noen år siden, og ledelsen mener at den gir selskapet store ekstra kostnader. 60G tilsvarer omtrent 5,3 millioner kroner.

Gammel 04-03-15, 17:19   #12
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Her er streiken, fra en Norwegian-ansatt sitt perspektiv: http://parat.com/YtringFullStory.asp...6#.VPchuoa5SnM

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:59.