|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
[For dummies] Norwegian-streiken?Please explain. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Sv: [For dummies] Norwegian-streiken?I følge et radiointervu jeg hørte i går,(med forbehold om at jeg hørte og skjønte rett), så er greia at pilotene ikke er ansatt i Norwegian, men i et annet selskap, som har Norwegian som kunde. Det er helt lov å sette inn egne ansatte til å utføre en jobb, når leverandøren streiker. Med andre ord: hvis skolen leier inn vikarer fra et bemanningsbyrå, er det helt ok å bruke egne ansatte eller et annet byrå når det faste byrået er i streik. Det som gjør denne saken tvilsom, er at det selskapet pilotene er ansatt i, er et heleid datterselskap av Norwegian. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: [For dummies] Norwegian-streiken?Egenmelding kan nektes når det er mistanke om at det brukes som en aksjon. Dette er visst helt innenfor godkjent og lovlig praksis, og ble visst ikke betegnet som problematisk i dette tilfellet. Igjen i følge det radiointervjuet jeg hørte i går, som jeg må skynde meg å få sjekket kildene på, for jeg husker ikke hvem som ble intervjuet. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: [For dummies] Norwegian-streiken?Jeg fant kilden min, og den er visst respektabel nok: Knut-Marius Sture, ekspert på arbeidsrett til NRK |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [For dummies] Norwegian-streiken?
God og dyktig kilde.
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: [For dummies] Norwegian-streiken?Hvem som er den store stygge ulven kan vel diskuteres. Det er nok ingen tvil om at Norwegian og Kjos gjør det de kan for å vri seg unna norske arbeidsmiljølover, men å tro at SAS er veldig mye bedre er ganske naivt.
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: [For dummies] Norwegian-streiken?Her er det uenighetene ganske greit beskrevet: http://e24.no/privat/rettigheter/det...ge-om/23402458
|
|
|
#8 |
|
Har diplom
Sv: [For dummies] Norwegian-streiken?Takk! Ble litt klokere nå. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: [For dummies] Norwegian-streiken?Jeg er jo sjelden tilhenger av streik, og jeg må si her også at jeg har problemer med å forstå hvorfor pilotene skal ha en så mye bedre ordning enn resten av det private næringsliv? F.eks. kontraktfestet ytelsespensjon når "hele Norge" går over til innskuddspensjon, er ikke det et av ankepunktene?
|
|
|
#11 |
|
Har diplom
Sv: [For dummies] Norwegian-streiken?
Jo, det er visst det. Fra linken til Tallulah:
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: [For dummies] Norwegian-streiken?Her er streiken, fra en Norwegian-ansatt sitt perspektiv: http://parat.com/YtringFullStory.asp...6#.VPchuoa5SnM
|
![]() |
|
|