|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Hva dialekter gjør med en?Jeg snakker to dialekter, hedmark og nordnorsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hva dialekter gjør med en?
Tror du ja...
Kanskje den salige nordbergensdialekta var en slik tilpassing?
![]() |
#5 |
Pauset
|
![]() Sv: Hva dialekter gjør med en?He he..... kjenner igjen den der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Ved Sognefjorden
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva dialekter gjør med en?Snakker dialekt (tjukkaste Saognamaol) og er ikke god å tilpasse. Fører nok ofte til hæ og hva når man er utenbygds |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
|
Ja, ikke sant. Jeg vokste opp i Bodø. Da jeg var nesten 13 år flyttet vi sørover. Jeg har holdt dialekten ganske bra. Ikke helt som en som har bodd der, men ganske bra, tror jeg |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva dialekter gjør med en?Jeg snakker nordøsterdøl, hedmarking, pen vestkant-Oslo og vanlig breial Oslo-dialekt. Da jeg bodde i Bergen snakket jeg veldig pent, iblandet de samme bekkalokk, boss, komt, lagt, osv...
![]() |
#10 |
Pauset
|
He he he.... kjenner meg godt igjen. Jeg bruker å si at jeg er schizofren. Jeg heter: Ho Jessica og a Jessica.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva dialekter gjør med en?Jessica, du snakker ekte Bodøværing sammen med meg, men slår over til søring når du får en telefon.
![]() |
#12 |
Pauset
|
He he..... ja da går jeg fra ho Jessica til a Jessica |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Hva dialekter gjør med en?Jeg er jo opprinnelig oslojente oppvokst nordøst i Oslo. Jeg snakket tidligere det jeg vil karakterisere som litt "pent" Oslo-øst-mål. Etter at jeg flyttet til Østfold, har jeg imidlertid mer eller mindre ubevisst tatt i bruk langt mer radikale osloformer en jeg brukte før. Dette antakelig for å gjøre avstanden til Østfold-dialekten mindre. Før sa jeg f.eks. "selv". Nå sier jeg alltid "sjøl" eller "sjæl". Jeg har en venninne her i byen som også er innflytter fra Oslo. Hun snakker veldig "bokmål" og kommer titt og ofte med kommentarer om hvor stygt jeg snakker, og at man aldri skulle ha trodd at jeg var fra Oslo. Det provoserer meg noe enormt, så jeg passer på å snakke enda bredere enn vanlig når jeg snakker med henne.
![]() |
#14 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hva dialekter gjør med en?Svigermor er fra Narvik. Etter 37 år på Østlandet, kan man ikke høre det til daglig, men tar hun telefonen og det er en slektning nordfra på tråden, så slår hun om til nordlending helt automatisk. Det er skikkelig gøy å høre på!
![]() |
#15 |
aldrende
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva dialekter gjør med en?Jeg har en venninne som er oppvokst både i nord og sør, og hun er språkschizofren, hun. Hvis hun snakker med meg (som er trønder), snakker hun østlandsdialekt, mens hvis hun snakker med en felles venninne som er nordfra, så snakker hun kav nordlandsk. Hun kan bytte dialekt midt i en setning, alt ettersom hun ser på meg eller venninna mi. Høres ganske sykt ut.
![]() |
![]() |
#16 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva dialekter gjør med en?Jeg snakker Trondheimsdialekt med innslag av nordtrøndersk. Jeg føler vel ikke at jeg kan uttale meg så veldig om hva dialekt gjør med meg, men jeg vet iallefall at jeg dømmer folk ut fra dialekt - og tør glatt å være frekkere med en trønder/nordlening enn en "søring" (som forøvrig er alle sør for Dovre)
![]() |
#17 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva dialekter gjør med en?Jeg syns det er merkelig med folk som snakker ørti dialekter til vanlig.
![]() |
#18 |
Epikur
|
Næsj,det er jo ikke så merkelig? Jeg snakket en dialekt hjemme med foreldrene mine, en annen på skolen, en tredje på videregående og etterhvert har språket mitt endret seg. Jeg er musikalsk og snakker stort sett slik de rundt meg snakker. Og jeg har noen jeg snakker sånn med og andre jeg snakker slik med.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 01-06-07 kl 21:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva dialekter gjør med en?Jo, jeg syns det er merkelig. Jeg kan ikke se behovet for å ha flere dialekter som en bruker.
![]() |
#20 |
Har tro på forbedring
|
Når man driver og sjonglerer mellom dialektene, tror jeg vel ikke akkurat at det er et behov da - det går vel helt av seg selv og krever nok fint lite tankekapasitet...
![]() |
|
|