Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Vi pusser opp og trenger inspirasjon og råd

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-15, 20:48   #1
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Vi pusser opp og trenger inspirasjon og råd

Vi kjøpte hus i forrige uke og er i full gang med å drømme om oppussing og innredning, samtidig som vi jobber for fullt for å få dette huset klart til visning. I det nye huset (fra 1987) er begge badene og kjøkkenet fra byggeår, og vi skal pusse opp alle tre rommene.

Kjøkkenet er U-formet og jeg sliter med å se spenstige løsninger her, og for ikke å gjøre det alt for dyrt tenkte jeg å beholde plassering av ventilator og vask, ha platetopp der komfyren er nå og heller bygge inn stekeovnen i høyden et annet sted. Har lyst på hvitt høyglanskjøkken og kommer nok til å velge IKEA. I og med at flisene bak vedovnen går i svart og brunt kommer jeg til å velge en brun maling på veggene (Jotuns SOLID, S6005-Y50R), også over kjøkkenbenken, og ha en hel glassplate som backsplash. Hvilken farge velger jeg på benken da?

Her er kjøkkenet:

Skal også ha sittegruppe helt i enden, som går i hvitt.

Tar gjerne i mot tips!

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-15, 20:54   #2
Albertine

Albertine sin avatar

Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi pusser opp og trenger inspirasjon og råd

Hovedbadet er langt og smalt og her kommer jeg også til å slite med å finne gode løsninger, men her tror jeg at det blir fagfolk fra A til Å. Skal rive ut alt, inkludert gulvflisene, og her er det vannbåren varme under. Håper at det lar seg gjøre greit.

Det er nesten litt synd å skulle rive ut alt det lyseblå...

Det andre badet har fått tilnavnet IKEA-badet, uvisst av hvilken grunn, og her beholder vi gulvet. Baderomsplater, dusjkabinett, nytt toalett og nye baderomsmøbler.

Gammel 24-03-15, 21:09   #3
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

På kjøkkenet hadde jeg kommet til å dra kjøkkenbenken på vindusveggen litt lengre, og så sittebenk med skuffer under videre ut i spisedelen. Men det er fordi jeg ønsker meg sittebenk selv.
Lekre bad.
Våre er fra samme æra. Ferskenfarge var også inn på den tiden visstnok....

Gammel 24-03-15, 21:10   #4
Albertine

Albertine sin avatar

Standard

Sittebenk der du ser benk nå, mener du?

Gammel 24-03-15, 21:23   #5
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du sett på varmebehandlet ask som benkeplate? Nydelig mørkbrune farge! Tre har selvsagt sine ulemper og det finnes mange farger i korian, men det blir selvsagt dyrere. Underlimt vask er penest.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-15, 21:26   #6
Albertine

Albertine sin avatar

Standard

Vi skal ha underlimt vask ja. Corian er dyrt, og det har vi ikke råd til, så jeg ser på hvit benk, enten akryl (spennende muligheter ifb med vasken, men ikke like holdbart) eller stein. IKEA har ikke de beste valgmulighetene, så jeg må kanskje på vift andre steder. Vi har hatt heltre før, og det frister ikke til gjentakelse, dessverre.

Gammel 24-03-15, 21:32   #7
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, heltre er ikke optimalt. Vi har på hytte og der går det greit. Enig at ikea ikke har det beste utvalget. Stein er vakkert, men også dyrt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-15, 23:36   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har komposittsteinplate fra ikea på mitt kjøkken og er superduperfornøyd. Ikke akkurat billig men veldig lekker og utrolig funksjonell.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-15, 23:49   #9
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville også dratt kjøkkenbenken så langt nedenfor vinduene som over hodet mulig. Man kan nesten aldri få nok benkeplass og etter min erfaring er sånne småfelter med benk og hjørner nær ubrukelige når man faktisk skal lage mat. Da trenger man armslag og langstrakt benk.
Jeg ville ikke malt veggen mellom kjøkkeninnredning i brunt forresten. For det første fordi jeg tror jeg hadde blitt fort lei, men også fordi jeg synes å ta igjen farger og male i like nyanser ofte blir for mye og roter til inntrykket fremfor å rydde opp.

Og ikke benkeplate i tre nei. Det ser jo pent ut, men gådd så upraktisk det er. Jeg hadde kjøpt komposittsten eller corian (selv om det er fryktelig dyrt) og fått en benkeplate som både tåler mye og er pjaktisk.

Gammel 24-03-15, 23:53   #10
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Og, hvis du skal ha firkantet vask på kjøkkenet: blandebatteri med dusjhode. Gjør renhold i hjørnene enklere .

Gammel 25-03-15, 00:01   #11
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener der det er sittebenk nå ja. At kjøkkenbenken bare forlenges og går over til en sittebenk.

Gammel 25-03-15, 03:02   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Firkantet vask. Virkelig et merkelig påfunn. Altså, de som er helt firkantete, der alt er i 90 graders vinkel. Man må ha dusjhode, ja, eller alltid vaske over med klut.

Gammel 25-03-15, 06:51   #13
Albertine

Albertine sin avatar

Standard

Mjau, har du bilde av det du foreslår? Hodet mitt klarer ikke å forestille seg det...

VR, hva foreslår du som backsplash? Jeg blånekter å ha fliser, nemlig. Vil ha glatt overflate, lett å rengjøre. Og så høres det ut som om firkantet vask ikke er noe for oss. :sjuske:

Gammel 25-03-15, 07:56   #14
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

http://www.klikk.no/incoming/img-126..._img346866.jpg

Her er et eksempel.

Gammel 25-03-15, 08:31   #15
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det andre badet har fått tilnavnet IKEA-badet, uvisst av hvilken grunn,

Jeg har en aning:
http://psykiskhelsearbeid.no/multime....jpg?width=617

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 08:33   #16
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville hatt mer kjøkkenbenk, og kunne vært fristet til å forlenge benken inn under vinduet, kanskje med benkeløsning egnet til sittekrakker i enden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 08:41   #17
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grattis med nytt hus!!

Jeg synes ikke det ser så verst ut, med unntak av svenskeflagget da.

Vi har "firkantet vask" med med avrundede hjørner og det er ikke noe problem å holde rent. Vi er kjempefornøyd med silgranittvask fra Blanco.

Husk å planlegge strøm når kjøkkenet skal pusses opp. Du må regne med å måtte legge opp ny kurs når du skal ha platetopp.

Bad med vannbåren varme vil nok kreve en del å pigge opp, så der er det bra dere tenker fagfolk. Det må ligge ganske mye støp rundt slangene som vannet går gjennom.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 09:08   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

På kjøkkenet hadde jeg kommet til å dra kjøkkenbenken på vindusveggen litt lengre, og så sittebenk med skuffer under videre ut i spisedelen. Men det er fordi jeg ønsker meg sittebenk selv.
Lekre bad.
Våre er fra samme æra. Ferskenfarge var også inn på den tiden visstnok....

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg mener der det er sittebenk nå ja. At kjøkkenbenken bare forlenges og går over til en sittebenk.

Det ville jeg kanskje gjort også, for den plassen blir litt «dødplass» likevel.

Det er en ting jeg drømmer om da, det er et sånt type kjøkkenbord
Der man lager kjøkkenbordet av benkeplaten om du skjønner. Utover i rommet. Fantastisk mye deilig plass

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 28_648591140_xl.jpg (100,9 KB, 112 visninger)
Filtype: jpg 28_1863606677_xl.jpg (96,2 KB, 98 visninger)

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 13:21   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På badet maler du det gule rødt, lar det blå være og beholder hvite møbler og hvitt gulv. Så har du det norske flagget i stedet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 13:30   #20
Albertine

Albertine sin avatar

Standard

Jeg bare elsker at dere er løsningsorienterte, altså!

Drømmekjøkkenet mitt koster 200 laken.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.