|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fornøyd
|
![]() Unngå varme soveromBegge gutta har rom som fra omkring klokka 13 har sola stekende rett inn. Den blir der til den går ned. Altså er rommene rene bakerovnene. Nå som det er så varmt hjelper det ikke å lufte, det blir bare varmere. I natt var det 28,5 der inne, helt uholdbart. Gutten sovnet, men våknet allerede 04:30 og påsto at han var ferdig sovet. Jeg har en mistanke om at han rett og slett er varm. Minstemann tør vi ikke flytte inn på eget rom i varmen, han er bare 5 måneder.
![]() |
#2 |
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unngå varme soveromJeg har en vifte på hvert soverom. Funker som bare det. Vi er ikke plaget om nettene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Unngå varme soveromAlle vi fire (tre soverom, min kjære, meg og begge guttene) harsoverom øverst i huset og her er det varmt
![]() |
#4 |
Ustabil
|
![]() Sv: Unngå varme soveromRullegardin hjelper selvsagt ikke. Den hindrer lufta å komme inn, og sola står og steiker på rullegardina og bidrar til oppvarming av rommet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unngå varme soveromJeg hang tepper forran vinduene når det var som værst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Unngå varme soverom
![]() |
#7 |
Ustabil
|
Poenget er at sola får steike på rullegardinen, og det dannes et nærmest "lukket" rom mellom rullegardinen og selve vindusglasset, og der blir det veldig varmt. Da hindres også luftingen selv om vinduet er åpent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Fordi vindusbladet blir oppvarmet, glass blir varmere og holder seg varmere lenger enn stoff
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unngå varme soveromMarkiser er det aller beste - de holder sola på avstand slik at vinduet ikke blir så oppvarmet. Pass på å dra ned i god tid før sola kommer, og du vi merke betydelig forbedring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Fornøyd
|
![]() Sv: Unngå varme soveromTipper det blir markiser - hvis vi kan få tak i noen da. Markise-bedrifter gjør det godt for tida, og har altfor mye å gjøre.
![]() |
#11 |
Pauset
Hvor: In Town!
![]() Sv: Unngå varme soveromJeg har satt vifta på en barnestol i ikke så langt fra senga. Han sover i lufta som kommer fra den for å si det sånn. Tror neppe den har så mye effekt og du setter den veldig høyt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Unngå varme soveromVi har det likedan. Prinsen sover så mye lengre når han har det kjølig på rommet sitt. - Vi går for gjennomtrekk fram til leggetid, samt vifte ved krise. (Jeg sovner dårlig med vifte selv, så jeg kvier meg litt for å sette det inn til prinsen)
![]() |
#13 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Unngå varme soveromVi har en bitteliten bordvifte på poden sitt rom (og en gedigen på vårt) i tillegg til lystett rullegardin (som bare er på når han skal sove) og åpent vindu.
![]() |
#14 |
trøtt
|
![]() Sv: Unngå varme soveromVi har valgt utvendige persienner da det er dette vi har lært (og erfart) at det stenger mest varme ute. Vi håper å ha det på plass om et par uker. Markiser er ikke dumt, men det kommer vel litt an på hvordan solen passerer for vår terrassemarkise fungerer ikke godt nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
På vei
![]() Sv: Unngå varme soveromVi monterte utvendige persienner i fjor (eller var det i forfjor?), og merker stor forskjell i temperaturen. Vi har store vindusflater på soverommet vårt, men nå i varmen var det allikevel ikke ubehagelig varmt der inne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Unngå varme soveromVi bor i blokk, og kan derfor ikke montere hverken utvendige markiser eller persienner. Det er bare en av tingene som irriterer meg med å bo her.
![]() |
#17 |
Aquarist
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unngå varme soveromEn slik gedigen takvifte |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Fornøyd
|
Er redd han vil komme til å tukle med den om den er innenfor rekkevidde, han er rimelig klåfingra.
![]() |
#19 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Unngå varme soveromVifte er det eneste som fungerer for oss. Ellers har faktisk sønnen min fått lov til å legge seg på sofaen vi har på balkongen noen kvelder. Vi flytter ham inn når han har sovna skikkelig.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
![]() Sv: Unngå varme soveromVi har solfilter innebygd i alle vinduene i huset. Det hjelper mye, men er selvsagt dyrt hvis man må skifte vinduer. Ellers trekker vi ned rullegardina og lukker vinduet på dagtid, og lufter en liten stund før leggetid... Det funker ihvertfall for oss... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|