Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)
Vaskemaskina vår er rundt 7 år gammel, og jeg har av og til drømt om ny. Større trommel, tror jeg...
I går kommenterte jeg til min mann "vaskemaskina lager en rar lyd". Han slo den av, men etterpå var den grei igjen. I dag kom han opp med klesvasken og sa jeg fikk sjekke om den var ren nok. Maskina går til skeis. Når den sentrifugerer lukter det svidd metall, visstnok... Neppe helt bra i alle fall.
Ny vaskemaskin hadde nok vært kjekt.
- Men her kommer utfordringene. Vaskemaskiner fraktes gjerne stående, eller? Uansett, vi har ikke krok på bilen. Men, butikkene leverer vel slikt om man betaler dem for det, regner jeg med.
- Vaskemaskiner er tunge, og vi har vaskemaskina på badet i kjelleren. Den må enten bæres ned trapp med svin, eller helst fraktes inn kjellerveien, men da må den opp en liten bakke som er smalere enn bilvei. Jeg er dessuten ikke nevneverdig sterk. Hjelper de med å få den i hus også, om de leverer? Ifølge mannen veier maskinene sånn ca "deg pluss moms", selv om jeg påstår jeg er momsfri...
- Det enkleste hadde vært å få hjelp av min far eller min bror, som HAR krok på bilen, og er sterke. Min bror kommer, med bilen sin, min far kommer med fly, på besøk til oss, om ikke så lenge. Dvs, det jeg definerer som "ikke så lenge" når jeg tenker på at jeg må rydde huset før de kommer. I forhold til å ikke få vaske sengetøy ER det litt lenge, det er nemlig en måned til...
- Jeg har sagt at vi i verste fall klarer oss uten maskin en måned, men det fordrer at mannen kjøper seg flere boksere og sokker, og at guttungen går over til papirbleier en måneds tid, for jeg kjenner at jeg skal nok klare å skylle opp skjorter og bodyer, og ei og anna bukse, men det er ikke såååå fristende å håndvaske bleier i en måned. (Vi har altså brukt tøybleier på ham siden han ble født, men jeg er sikker på at han ville overlevd en måned med papir i nødsfall...)
Da må jeg bare finne ut hva jeg faktisk ønsker meg i en ny maskin. For det er ikke noe jeg helt hadde funnet ut av. Større trommel ja, for vi må vaske bleier ganske ofte fordi maskina ikke rommer så mye. Men, hvor stor? Vil jeg irritere meg over halvtomme maskiner av alt annet om den er for stor?
Også må vi løse det rent praktiske med å få den i hus, og på plass. Og den vesle detaljen som jeg nevnte i et annet innlegg en plass, om at vaskemskina står under trommelen, i et lite avlukke på badet som er ca 10-15 cm bredere enn maskina, og da er avløpet på ene siden og innvannet på andre siden. Og badekaret står så rett forran at det egentlig krever to stykker for å få ned den trommelen, grunnet krøkete arbeidsforhold.
Ja, jeg ønsket meg ny vaskemaskin, men ikke akkurat her og nå...