Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Dampovn - noen med erfaringer?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-15, 18:12   #1
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Dampovn - noen med erfaringer?

Hei,

Vi har flyttet inn i ny leilighet. Paa kjökkenet er bl.a. en superproff Gaggenau dampovn. Jeg har aldri laget mat i en saann og skjönner ikke helt hva jeg skal med den. Noen av dere som kan fortelle meg litt om bruk, fordeler/ulemper, hva lager man i den etc.? Jeg har selvsagt bruksanvisning, men det er ikke akkurat inspirerende nok til aa faa meg i gang.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-15, 19:02   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dampovn - noen med erfaringer?

Mamma fikk seg en sånn i fjor. Hun mener hun aldri burde kjøpt det. "Nå kan jeg jo bake vellykket gjærbakst. Det går jo ikke. Jeg kommer til å ende opp som en ballong!"

Hun hever deig, steker brød, damper fisk/kjøtt/grønnsaker/hvahardu. Du kan også koke grøt, sier kokkemannen min. Mannen min sier at det ikke finnes noen ulemper. Kjøtt som skal kokes kan også dampes der i stedet. (Pinnekjøttet på julaften, f.eks!)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-15, 19:45   #3
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jöss. Det höres jo fantastisk ut. Jeg tror jeg trenger en slags oppskriftsbok til saann ovn.

Gammel 20-07-15, 19:57   #4
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har bare dampet grønnsaker enda. Ganske greit og man frigir en kokeplate eller to.

Gammel 20-07-15, 22:16   #5
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Jeg har bare dampet grønnsaker enda. Ganske greit og man frigir en kokeplate eller to.

joda, men likevel kan jeg liksom ikke si at jeg skjönner vitsen. Den var jo sikkert dyr ogsaa, og da maa det vel vaere noe skikkelig bra med den utenom litt damping av grönnsaker. Eller er damping saa sunt?

Gammel 20-07-15, 23:05   #6
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Er vel bedre med damping enn koking. Ser det er med kokebok og man kan visst lage alt mulig. Bakevarer skal bli saftigere blant annet. Tror jeg må teste ut litt.

Gammel 21-07-15, 06:46   #7
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Brød av alle slag blir fantastisk i dampovn. Dampen gir sprø og "flakete" skorpe, litt ala baguetter.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 07:50   #8
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant. Skal bygge hus og må jo velge alt nytt. Ser at det finnes kombiovner med damp og vanlig ovn. Er de like gode mon tro?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 09:38   #9
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Mulig det var med kokebok til vaar, men vi har jo kjöpt leilighet hvor den allerede var inne, og kokeboken fikk vi ikke av forrige eier. Noen som vet om noen kokeböker jeg kan kjöpe ift. dette med damp?

Gammel 21-07-15, 10:24   #10
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke klikket meg inn på linken, men her ser det ut som noe man kan laste ned
http://www.aeg-electrolux.no/plan--d...r/dampkokebok/

Gammel 21-07-15, 10:25   #11
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett litt etter slike kokebøker, uten hell. Men google tar deg langt! Jeg finner støtt gode tips rundt omkring. Nå sist fant jeg en oppskrift på steambuns, som jeg tenkte å prøve. Vi bruker vår dampovn stort sett kun til fisk og grønnsaker. Og burde bli flinkere til å eksperimentere. Men vi er ikke så veldig glade i å lage mat, så det blir liksom ikke til at vi gidder. (Jeg har dog en fantastisk god ide om å bytte ut vannet med hvitvin, og dampe en hel kylling. )

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 16:48   #12
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg har ikke klikket meg inn på linken, men her ser det ut som noe man kan laste ned
http://www.aeg-electrolux.no/plan--d...r/dampkokebok/

Takk for link. Det er vel bare aa pröve seg frem, men det er mye lettere hvis man har en kokebok i begynnelsen i alle fall og her var det jo flere tips.

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg har sett litt etter slike kokebøker, uten hell. Men google tar deg langt! Jeg finner støtt gode tips rundt omkring. Nå sist fant jeg en oppskrift på steambuns, som jeg tenkte å prøve. Vi bruker vår dampovn stort sett kun til fisk og grønnsaker. Og burde bli flinkere til å eksperimentere. Men vi er ikke så veldig glade i å lage mat, så det blir liksom ikke til at vi gidder. (Jeg har dog en fantastisk god ide om å bytte ut vannet med hvitvin, og dampe en hel kylling. )

Takk. Steambuns skal pröves!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.