|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Plukking og bruk av ripsMed fare for å virke skikkelig blond her nå: Jeg har en tre år gammel ripsbusk som for første gang bærer rikelig med bær. Jeg er i tvil om det er best å rense bærene før jeg fryser dem eller om det er best å fryse i klaser. Og så vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke det til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Leser
|
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsJeg er (en av de få?) som elsker ripsbærsyltetøy. Er ikke akkurat gniden med sukkeret da.
![]() |
#3 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsPavlova eller pikekyss med vaniljekrem og rips er veldig godt! Jeg fryser ned litt og bruker til det, og jeg renser dem før frysing. Bærene er litt mer klissete når de er tint, lettere å rense når de er tørre og fine. Ripsgele og saft er nydelig, men det har jeg aldri laget selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsRenser før jeg fryser i passelige porsjoner til å lage desserten sunnmørsgodt.
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsTakk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsHva er egentlig chutney?
![]() |
#7 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Plukking og bruk av rips
Chutney er vel en fellesbetegnelse på et slags krydret syltetøy, og jeg tror(?) det er mest vanlig i asiatiske land. I Norge spiser mange tyttebærsyltetøy til middag, jeg synes ulike typer chutney ofte både passer og smaker bedre. Moren min har "alltid" laget chutney av rips, og det brukes like mye til julemiddagen som til vanlige middager. Det balanserer smaken i de fleste måltider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsJeg blander med solbær og lager saft. Det er virkelig ikke mer avansert enn syltetøy om du skaffer eller låner en saftkoker. Jeg har på halvlitersflasker jeg sparer på og hiver i fryseren.
![]() |
#9 |
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsAha så spennende!
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Plukking og bruk av rips
Prøv en liten dæsj chutney ved siden av stekt mat, for eksempel! Du vil aldri mer spise det uten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsJa, jeg har allerde tekstet moren min, så jeg skal dele når jeg får greie på det. Uansett må dere regne med at en eventuell oppskrift kun er veiledende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsJeg liker ikke ripssyltetøy eller -saft, som jeg har inntrykk av at de fleste bruker rips til. Jeg lager enten iskrem eller sorbet (begge deler er nydelig servert til f.eks. nystekt brownie eller sjokoladefondant), eller aller helst kake (f.eks. et tykt lag mousse mellom to tynne lag sukkerbrød som så fryses, tines ca en times tid før servering).
![]() |
#17 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsHer renses de og fryses hele i poser. Tar opp og tiner og spiser dem emd vaniljesaus eller til vaniljeis. Nyyydelig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsJaggu, da skal jeg prøve chutney når jeg kommer hjem til helga.
![]() |
#20 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Plukking og bruk av ripsJeg har besøkt og informert moren min om at mange venter på oppskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|