Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva gjør deres vaskehjelp?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-15, 17:51   #1
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva gjør deres vaskehjelp?

Vi har bestemt oss for vaskehjelp og i morgen får vi besøk av ei dame som er interessert. Men hva er mest vanlig at de gjør. Støvesuging og vaske gulv + vasking av to bad er det jeg trenger aller mest hjelp til, men hva mer er vanlig?

Gammel 12-09-15, 17:56   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør deres vaskehjelp?

Hun støvsuger og vasker gulv i to etasjer, vasker kjøkkenbenker og utvendig på skapene, tørker støv og vasker hele badet pluss de to ekstradoene.

Vi rydder og bytter sengetøy selv. Vinduer må vi be om at hun tar (mot ekstra betaling, selvsagt).

Gammel 12-09-15, 17:59   #3
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hun støvsuger og vasker gulv i to etasjer, vasker kjøkkenbenker og utvendig på skapene, tørker støv og vasker hele badet pluss de to ekstradoene.

Vi rydder og bytter sengetøy selv. Vinduer må vi be om at hun tar (mot ekstra betaling, selvsagt).

Samme gjør vår vaskehjelp.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-15, 18:10   #4
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er vel dette jeg ser for meg, regner med at man bruker 2-3 timer på dette? Hva betaler man vaskehjelp da? Har undersøkt at man kan bruke inntil 6000 kroner i året på f. eks. vaskehjelp så jeg tenker det må være greit å ha det slik frem til nyåret før man ordner det hvitt. Eller har jeg misforstått?

Gammel 12-09-15, 18:53   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Citymaids standardavtale, og da gjør renholderne dette:

Sitat:

Støvtørking i alle rom
Støvsuging av møbler, gulv og tepper
Vask av kjøkken som bordflater og flekker på skapfronter, topp av komfyr m.m.
Rengjøring av bad og våtrom
Vask av alle gulv

Da tørker de også av kaffemaskinen og brødboksen som står fremme, tørker av gulvlistene, og puffer opp putene i sofaen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-15, 18:56   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til vask, støvsuging og støvtørking bytter hun sengetøy og bretter alt av tøy som er vasket sist uke.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-15, 18:57   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Det er vel dette jeg ser for meg, regner med at man bruker 2-3 timer på dette? Hva betaler man vaskehjelp da? Har undersøkt at man kan bruke inntil 6000 kroner i året på f. eks. vaskehjelp så jeg tenker det må være greit å ha det slik frem til nyåret før man ordner det hvitt. Eller har jeg misforstått?

Du har trolig misforstått. Det stemmer at du kan lønne noen til å vaske for deg, i ditt hus, inntil kr 6000 pr år, men den personen kan ikke være renholder av yrke eller ha renhold som viktig inntektskilde. Du kan betale naboen på det viset, men ikke en proff renholder.

Gammel 12-09-15, 18:58   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Vår tørker støv, støvsuger oppe og nede, vasker gulva oppe og nede, tørker kjøkkenbenken og vasker to bad. Hun bruker ca tre timer. Vi har hvit vaske hjelp, og det er ca tusen hver gang tror jeg.

Gammel 12-09-15, 18:59   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår vaskehjelp er selvstendig, men jeg betaler skatten før hun får lønn. Brutto er 190 kr timen.

60 000 i året kan du betale ut med enkel skatteinnbetaling, altså uten arbeidsgiveravgift, ikke bare 6 000.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-15, 19:03   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vår vaskehjelp er selvstendig, men jeg betaler skatten før hun får lønn. Brutto er 190 kr timen.

60 000 i året kan du betale ut med enkel skatteinnbetaling, altså uten arbeidsgiveravgift, ikke bare 6 000.

Det er to forskjellige ting. Som arbeidsgiver er din grense før arbeidsgiveravgift ganske riktig 60 000. Dette beløpet har ingen ting med arbeidstakers skatt og gjør.

Man kan lønne privatpersoner inntil kr 6000 skattefritt for å gjøre småoppdrag i hjemmet. (Jeg kan male en vegg for deg, for eksempel.) Dette beløpet trenger verken du eller mottaker å oppgi, så vidt jeg vet. (Men det inngår i de 60 000, mener jeg å huske.)

Gammel 12-09-15, 19:03   #11
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

http://www.handlehvitt.no

Her er en fin side hvor du finner lover og regler om kjøp av tjenester.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-15, 19:07   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

http://www.handlehvitt.no

Her er en fin side hvor du finner lover og regler om kjøp av tjenester.

Jeg ser at jeg tolker reglene strengere enn det som står her. Her står det at vedkommende ikke kan ha firma i samme bransje:

Sitat:

Arbeidet skjer i hjemmet, på bilen eller hytta
Du betaler som privatperson, utgiften føres ikke på et firma
Du avtaler direkte med den som jobber for deg
Den som jobber for deg har ikke firma i samme bransje

Gammel 12-09-15, 19:27   #13
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Vi betaler 1000 + moms per gang, og hun kommer en gang i uka - det blir 60.000 i året. Hun er selvstendig næringsdrivende og tar oppdrag av både fast og ikke-fast karakter.

Hun vasker på vanlig måte, et ganske stort hus. Vi rydder litt på forhånd, men har det generelt ryddig. Tidligere hadde vi citymaid annenhver uke og da syntes jeg ikke det var verdt pengene. Det at hun kommer ukentlig gjør det store utslaget for meg. Vi har to leieboere og utgiftene til vasking tilsvarer den ene hybelinntekten. Etter ett prøveår har vi bestemt oss for at det er en riktig prioritering for oss.

Gammel 12-09-15, 19:28   #14
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De som vasker hos oss støvsuger og vasker gulv, tørker støv, skifter sengetøy, vasker alle flater/håndtak på kjøkkenet, bretter sengetøy/håndklær/kluter og legger på plass, puffer sofa, vasker to bad og lister ved behov. Mye bedre enn hva jeg selv ville gjort uten dem mao!

Gammel 12-09-15, 19:28   #15
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes forresten det er kjekt å ha en fast som kommer, med citymaid var det jo forskjellige nesten hver gang.

Gammel 12-09-15, 21:14   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har privat vaskehjelp, som har firma. Betaler selvsagt hvitt.

Hun har to stk. med seg, så det er de samme hver gang. De støvsuger og vasker alle golv, vasker badet og vasker/støvtørker alle overflater. De vasker også yttergang og trapp ned til etasjen under. Jeg skulle ha likt at de skiftet sengetøy og strøk klær også, men det er dyrt nok som det er, og stryking/sengetøy er noe som er uproblematisk for oss å gjøre selv.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-15, 21:18   #17
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Glemte skjortestryking!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:34.