Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Leilighetsspørsmål

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-15, 16:55   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Leilighetsspørsmål

Spør for en venn.

Kan 1 voksen og 3 barn på 50/50 samvær (2 er der samtidig og 1 alene) ha en leilighet på 60 kvm med to soverom?

Er 1. eller 2. etasje lurest?

Den voksne kan ikke kjøpe dyrere og prisen på leilighet vil være det samme som utleiepriser i området.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-15, 17:15   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leilighetsspørsmål

Jeg sitter og ser på leiligheter i den størrelsen nå, så ja. Kommer an på planløsningen, synes jeg. De to rommene, hvert fall barnas, bør være av en viss størrelse om alle skal dele rom. Går jo fint det, tenker jeg.

Gammel 31-10-15, 17:20   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan og kan, det kommer jo an på veldig mye? Jeg tenker planløsning som første element og å få barna inneforstått med at det er eneste løsning. Jeg synes ikke det høres for galt ut, jeg tror fint jeg kunne bodd slik en periode. (selv om jeg har så store barn at jeg nok hadde valgt sovesofa i stuen frem til eldste flyttet ut).

Gammel 31-10-15, 20:51   #4
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Selvfølgelig.

Gammel 31-10-15, 20:55   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Selvfølgelig.

Hvorfor skulle ikke det gå?
Er mange som bor sånn.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-15, 20:58   #6
Trixie

Trixie sin avatar

Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Men 1. eller 2. etasje da?

Gammel 31-10-15, 21:00   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Men 1. eller 2. etasje da?

Det tror jeg ikke det finnes noe generelt svar på. Kommer an på hvordan boligen ser ut, og tilgang til evt uteområde, hage, balkong, terrasse, samt innsyn fra naboer, trafikk, støy etc.

Gammel 31-10-15, 21:04   #8
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går helt fint. Personlig ville jeg fordelt de to soverommene på ungene (litt avhengig av alder) og sovet på sovesofa på stua når ungene er hjemme. Eller delt soverom med ett av barna om de er små (f.eks. som DD sin yngste).

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-15, 21:42   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det går helt fint. Personlig ville jeg fordelt de to soverommene på ungene (litt avhengig av alder) og sovet på sovesofa på stua når ungene er hjemme. Eller delt soverom med ett av barna om de er små (f.eks. som DD sin yngste).

Enig.

Ellers går jo selvsagt det fint. Alt GÅR jo (jeg skjønner ikke helt hva du mener med spørsmålet).

1. eller 2. etasje avhengig av alder på barn og utgang og slikt. Har man små barn og 1. etasje har utgang til uteområde, ville jeg valgt det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-15, 21:47   #10
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Det er vel overgangen fra enebolig til leilighet som virker litt overveldende for den voksne her.
Eldste barnet får ene soverommet, så får den minste dette når h*n er der, og mellomste får sove med mor på det andre rommet, eller mor sover i stua.

Det er helt nye leiligheter, så romdelingen er bra. Leiligheten får utsyn til et tun, så noe, men begrenset innsikt (terrasse utenfor). Det er støy fra andreetasjen hun lurer på. Selvsagt ønsker hun seg større bolig, men det er det ikke økonomi til, og fordelen er å bosette seg i samme boområde som far og i skolekretsen, like ved der de har bodd nå. Ellers i området er det bare store eneboliger i en helt annen prisklasse.

Gammel 31-10-15, 21:51   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Støy fra andreetasjen når hun selv bor i første?

Jeg tror jeg ville valgte første når det er snakk om leiligheter rundt et felles tun etc.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-15, 21:52   #12
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville valgt andre etasje.
Mindre innsyn fra bakkenivå.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-15, 22:33   #13
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har bodd både i 1. og 2. etasje som student (dog uten barn). Jeg likte meg nok best i 2. etasje, men det kan godt hende jeg hadde valgt 1. etasje om jeg hadde barn.

Gammel 31-10-15, 22:53   #14
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har 2 barn på 8 og 10 år. Har en leilighet på 64 kvm og 2 soverom.
Gutta deler det største soverommet, jeg har det minste.
Bor i 1.etg og syns det er veldig praktisk sånn som blokka her er bygd. For da kan de fly inn og ut uten nøkkel og de kommer også rett ut på terrassen og uteområdet. De som bor i etasjene over må inn i felles inngang/oppgang som er låst før de kommer til egen leilighet.

Når det gjeldet bråk fra 2.etg så er det mulig jeg er meget heldig med nabo. Tror han/de sjelden er hjemme. På den andre siden så hører jeg de tidvis ganske godt, men tror mannen er ganske "tung" i skrittene sine. Uansett, bor man i blokk så må man regne med litt mer bråk enn i en enebolig.

Gammel 31-10-15, 22:56   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg høres det trangt ut med fire personer og to soverom, men det er nok fordi jeg er vant med noe annet. Men så lenge man er singel og ikke har ny partner som overnatter og så lenge barna har plass til tingene sine og til å ha venner på besøk, så går det nok sikkert fint.

Jeg ville valgt andre etasje pga innsyn og støy.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-15, 09:17   #16
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er at plassproblemet handler ikke om antall soverom, unger opp til puberteten synes ofte det er veldig hyggelig å dele rom med mor, og voksne kan sove på en sovesofa på stua annenhver uke, det handler primært om en god nok madrass. Plassproblemet når man går fra enebolig til leilighet er ungenes leker...

Gammel 01-11-15, 10:39   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt husredd, så jeg har nok foretrukket andre etg. Men med fordelingen av barn, vil det da bli slik at barn som er der alene med foreldre vil være hos sitt andre foreldre når de to andre søsknene er hjemme? Det vil jo kunne bli sårt og vanskelig for den som ikke vil møte søsknene sine (om det er tilfelle) så kanskje ha det i bakhodet at det må være mulig å plassere tre barn i leilighet i blant?

Gammel 01-11-15, 10:44   #18
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Che: Det er mulig at barna kommer til å ha samme helg hos mammaen.

Aller helst burde man jo hatt minst 3 soverom, men det er det ikke økonomi til. Og leieprisene er enda høyere i området enn prisen vil være for den aktuell leiligheten (helt ny).

Gammel 01-11-15, 10:59   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner flere som bor sånn, og selvfølgelig går det.

Man må skaffe seg lure oppbevaringsløsninger og prioritere en del rundt hva man faktisk ønsker å ta vare på av "ting". For det er klart at det er relativt trangt.

Jeg bor i blokk, og synes det blir for mye innsyn i 1. etasje selv om det sikkert er praktisk for ungene som lettere kan komme og gå som de vil. Det avhenger jo litt av alderen på barna også. Mine er 8 og 10, og låser seg inn og ut selv. En annen fordel er at man i 2. etasje får varmet opp leiligheten sin av de som bor under.

Gammel 01-11-15, 11:03   #20
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Fordelen her med 2. etasje er også at man kan få loft på 23 kvm til lagring, det betyr jo en del.
Barna er store, så ingen barnevogn og mye bæring osv.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.